Zoek op kunstenaar
Sluit

Abstract schilderijen onderwerp • kunstenaars • kunstwerken te koop abstract in de schilderkunst

In de Nederlandse naoorlogse kunst wordt het exact weergeven van de zichtbare werkelijkheid door veel schilders definitief losgelaten. Kleur en vorm staan niet meer in dienst van de herkenbare voorstelling, maar zijn zelfstandige middelen van expressie. Er komt ruimte voor fantasie en experiment. De beleving van het abstracte kunstwerk, ontdaan van de realiteit als referentiepunt, is hoogst individueel geworden.

Afbraak en opbouw
Het ontstaan van abstracte kunst rond de Eerste en Tweede Wereldoorlog lijkt verbonden te zijn met periodes van verwoesting en heropbouw. Geëngageerde kunstenaars willen een nieuwe kunst en een nieuwe samenleving. Anderen zoeken naar het wezen der dingen, de diepere werkelijkheid achter de verwarrende veelheid van de zichtbare wereld. De abstractie, vrij van artistieke tradities en maatschappelijke conventies, biedt de mogelijkheid om te experimenteren met uitdrukkingsmiddelen. Kandinsky, het lyrisch-abstracteOrfisme, Klee, de École de Paris, Mondriaan, maar ook schilders van De Ploeg zijn daar een voorbeeld van. In Nederland vormen na 1945 vooral De Experimentele Groep, CoBrA en een aantal jonge Amsterdamse en Haagse schilders het gezicht van de abstracte kunst.

De A van CoBrA
In Amsterdam komt na 1945 het vrije experimenteren meteen tot uiting in het werk van Karel Appel. Hij schildert kleurige mensdierwezens en schrijft aan zijn schildervriend Corneille: ‘Je moet niet in een vakje thuishoren (…) gooi alles overboord’. Ook Corneille en Constant zoeken naar een nieuwe beeldtaal, net als Anton Rooskens, die in 1948 voor zijn composities inspiratie put uit de ‘spontane’, ‘primitieve’ kunst van Zuid-Amerika en Afrika. In 1948 richten zij met elkaar ‘De Experimentele Groep’ op. Theo Wolvecamp en Eugène Brands sluiten zich aan, evenals Lucebert. Eind 1948 zijn Constant, Corneille en Appel medeoprichters van de CoBrA-groep. En hoewel de schilders die hiertoe behoren al snel hun eigen weg gaan – CoBrA wordt in 1951 ontbonden – is wat hen bindt een gemeenschappelijke taal: experimenteel, spontaan en oneindig veelzijdig in vorm en kleur.

Kindertekeningen
Voor vele kunstenaars was CoBrA de inspiratie om een eigen weg te gaan. Pieter Defesche, behorend tot de Amsterdamse Limburgers, studeerde vlak na de oorlog aan de Amsterdamse Rijksacademie. Hij absorbeert het abstracte expressionisme van de CoBrA-schilders in lyrische composities met de warme kleuren van de aarde en de diepe blauwen van de nacht. En ook een aantal Haagse schilders, doorgaans ingetogener dan de Amsterdamse, worden gezien als geestverwant van CoBrA. Jan Roëde bijvoorbeeld, exposeert in 1948 spontaan werk dat op kindertekeningen lijkt. Hem wordt gevraagd om zich aan te sluiten bij de groep, maar hij distantieert zich van het kabaal dat ze maken. Hij ontwikkelt zijn stijl in Den Haag, in alle rust. Kleuren zijn er het eerst, dan pas de vorm. ‘Ik schilder en weet niet wat het worden gaat’, zei hij eens; waarmee hij zich verbindt met Appel en de zijnen.

12...24

Herman Brood | 3 Männer, aquarel op papier, 24,0 x 30,0 cm, gesigneerd m.o.

Herman Brood

aquarel • tekening • te koop

3 Männer

Bram van Velde | Zonder titel, litho, 51,5 x 74,7 cm, gesigneerd l.o.

Bram van Velde

grafiek • te koop

Zonder titel

Eugène Brands | Toren in landschap, olieverf op papier, 21,5 x 22,5 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 5.56

Eugène Brands

schilderij • te koop

Toren in landschap, 1956

Eugène Brands | Korenveld, olieverf op doek, 200,0 x 275,0 cm, gesigneerd r.o. en verso en te dateren 1976

Eugène Brands

schilderij • te koop

Korenveld, 1976

Reinier Lucassen | De goddelijke inspiratie van de onsterfelijke Ernst J., acryl op board, 49,5 x 39,5 cm, gesigneerd r.o. en verso voluit en gedateerd '80 en verso 1980

Reinier Lucassen

schilderij • te koop

De goddelijke inspiratie van de onsterfelijke Ernst J., 1980

Johan Dijkstra | Wandkleed, wol, gekleurd, 148,0 x 83,0 cm

Johan Dijkstra

beeld • sculptuur • te koop

Wandkleed

César Domela | Keizer van een boom, gouache en collage op papier, 24,6 x 67,2 cm, te dateren 1984

César Domela

schilderij • te koop

Keizer van een boom, ca. 1984

Jaap Nanninga | Jungle Flowers, olieverf op doek, 80,2 x 90,5 cm, gesigneerd r.o. en op spieraam en gedateerd '60

Jaap Nanninga

schilderij • te koop

Jungle Flowers, 1960

Bengt Lindström | Verlegen vrouw, olieverf op doek, 65,0 x 54,0 cm, gesigneerd l.o.

Bengt Lindström

schilderij • te koop

Verlegen vrouw

Wim Bosma | Tuin, olieverf op doek, 55,3 x 45,7 cm, gesigneerd l.o.

Wim Bosma

schilderij • te koop

Tuin

Will Leewens | Zwerfblokken, olieverf op board, 46,8 x 67,3 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '57

Will Leewens

schilderij • te koop

Zwerfblokken, 1957

Christiaan Boltanski | Les Bougies (Schaduwen uit de les van de duisternis), geoxideerd koper op metalen beugels, 35,0 x 150,0 cm, gedateerd 1986

Christiaan Boltanski

schilderij • te koop

Les Bougies (Schaduwen uit de les van de duisternis)

Simon Oud | Wandsculptuur (vijf delen), gepatineerd zink, gesigneerd verso met stanssignatuur op elk element en gedateerd 2006

Simon Oud

beeld • sculptuur • te koop

Wandsculptuur (vijf delen)

Jan Schoonhoven | Zonder titel, 1988, litho op papier, 49,7 x 59,7 cm, gesigneerd r.o. (in potlood) en gedateerd 1988 (in potlood)

Jan Schoonhoven

grafiek • te koop

Zonder titel, 1988, 1988

Ernst Vijlbrief | Untitled, olieverf op doek, 100,4 x 100,4 cm, gesigneerd r.o.

Ernst Vijlbrief

schilderij • te koop

Untitled

Anton Rooskens | Zonder titel, gouache op papier, 58,7 x 49,0 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '72

Anton Rooskens

aquarel • tekening • te koop

Zonder titel, 1972

Manuel Marín | Hangend mobile, ijzer, 100,0 x 160,0 cm, gesigneerd met naam stempel

Manuel Marín

beeld • sculptuur • te koop

Hangend mobile

Armando Bergallo | De drie Gratiën, olieverf op doek, 133,0 x 113,0 cm, gesigneerd r.o.

Armando Bergallo

schilderij • te koop

De drie Gratiën

Gabriella Possum Nungurrayi | Milky Way Dreaming, acryl op doek, 116,2 x 39,3 cm, gesigneerd verso en te dateren 1988

Gabriella Possum Nungurrayi

schilderij • te koop

Milky Way Dreaming, 1988

Maggi Giles | Gestreept blok, keramiek, 61,0 x 22,0 cm, gesigneerd op onderzijde en gedateerd 1981

Maggi Giles

beeld • sculptuur • te koop

Gestreept blok, 1981

Camille Hilaire | Trapeze volant, olieverf op doek, 191,0 x 248,0 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1974

Camille Hilaire

schilderij • te koop

Trapeze volant

André Derain | Personnages, aquarel op papier, 23,0 x 30,0 cm, gesigneerd r.o. voorzien van atelierstempel en te dateren ca. 1905

André Derain

aquarel • tekening • te koop

Personnages

Eugène Brands | Wandeling in het park, olieverf op papier, 50,0 x 48,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 6.59

Eugène Brands

schilderij • te koop

Wandeling in het park, 1959

Eugène Brands | Mysterious Universe, olieverf op doek, 55,0 x 70,5 cm, gesigneerd r.o. en verso en verso gedateerd '71

Eugène Brands

schilderij • te koop

Mysterious Universe, 1971

Theo Wolvecamp | Compositie in Blauw, olieverf op doek, 74,4 x 79,7 cm, gesigneerd verso en te dateren ca. 1949

Theo Wolvecamp

schilderij • te koop

Compositie in Blauw, ca. 1949

Willem Hussem | Compositie, olieverf op doek, 113,0 x 130,0 cm, gesigneerd verso en verso gedateerd '58

Willem Hussem

schilderij • te koop

Compositie, 1958

Nigura Napurrula | Compositie met schelpen en fossielen, acryl op doek, 126,8 x 149,0 cm

Nigura Napurrula

schilderij • te koop

Compositie met schelpen en fossielen

Lucebert | Drie wezens, vier ogen, potlood, krijt, aquarel en olieverf op papier, 50,2 x 70,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '89

Lucebert

aquarel • tekening • te koop

Drie wezens, vier ogen, 1989


12...24