Zoek op kunstenaar
Sluit

Piet Mondriaankunstenaar • kunstschilder • aquarellist • tekenaarAmersfoort 1872-1944 New York (Verenigde Staten)

biografie van Pieter Cornelis 'Piet' Mondriaan

Piet Mondriaan wordt als een van de pioniers van de abstracte kunst tot de meest invloedrijke kunstenaars van zijn tijd gerekend. Maar voordat hij zijn unieke signatuur ontdekte, maakte hij tijdens zijn carrière een drastische stijlontwikkeling door. Mondriaan begon zijn kunstenaarscarrière met impressionistische schilderijen, waarna hij zich ontwikkelde in het symbolisme en kubisme. Uiteindelijk resulteerden zijn opvattingen over kunst in een abstracte vorm van schilderkunst waarin hij, vanaf 1925, de natuur in abstracte horizontale en verticale lijnen en kleurvlakken weergaf.

Geboren in Amersfoort verhuist hij op achtjarige leeftijd naar Winterswijk, waar zijn vader hoofdonderwijzer wordt aan de Christelijke School. In het gezin speelde het christelijke gedachtegoed een belangrijke rol die weerspiegeld wordt in Mondriaans haast devote toewijding om het ideaal van volmaakte zuiverheid, harmonie en soberheid te bereiken in zijn werk.
Mondriaan doorloopt de lagere school, twee jaar middelbare school en behaalt de akte Lager en Middelbaar Onderwijs Handtekenen. Tussendoor krijgt hij ook nog les van zijn oom Frits Mondriaan. In 1892 verhuist hij naar Amsterdam om de opleiding schilderkunst te volgen aan de Rijksacademie. Hij wordt er lid van kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae en Sint Lucas, waarmee hij toegang krijgt tot het officiële expositiecircuit. Deze jaren worden gekenmerkt door hard werken om in zijn onderhoud te kunnen voorzien en talloze verhuizingen.

Mondriaans vroege werk in de jaren net voor de eeuwwisseling, bestaat uit landschappen in de traditie van de Haagse en Amsterdamse School. Rond zijn dertigste krijgt hij belangstelling voor geometrische grondvormen. Zijn filosofie is dat deze vormentaal de basis is van alles, ondanks dat deze in de natuur nooit als zodanig voorkomt. Hij verdiept zich in de leer van de theosofie en wordt in 1908 lid van de Theosofische Vereniging. In Domburg maakt hij kennis met Jan Toorop, die zijn interesse aanwakkert in het symbolisme. Hij schildert vrouwenportretten en bloemen – zijn drieluik Evolutie is een duidelijke afspiegeling van zijn theosofische gedachten en verbeeldt de drie stadia van het spirituele ontwaken.

Tussen 1900 en 1911 schildert hij in de omgeving van Abcoude een reeks landschappen met molens in de omgeving van de rivier het Gein. In deze landschappen concentreert hij zich steeds intensiever op de werking van het licht, van zon of maan. De composities worden geleidelijk aan steeds gedurfder: ‘afgesneden’ molens en een sterke versobering van de compositie met horizontalen en verticalen. Zijn stijl ontwikkelt zich in deze jaren van naturalistisch-impressionistisch tot pre-luministisch. Onder invloed van het werk van onder anderen Jan Sluijters verandert zijn coloriet in een krachtig, uiteindelijk bijna fauvistisch kleurengamma. De werken die ontstaan in het eerste decennium van de 20e eeuw zijn belangrijk geweest voor de verdere ontwikkeling van zijn kunstenaarschap, omdat ze mede een opmaat zijn voor zijn vernieuwende geometrisch-abstracte kunst. Mondriaan maakt zich langzamerhand los van de zichtbare werkelijkheid en experimenteert met kleuren, beeldopbouw en vereenvoudiging van vormen.

Van 1911 tot 1914 woont en werkt Mondriaan in Parijs waar hij kennis maakt met de experimenterende avant-garde en zijn naam onmiddellijk in Mondrian verandert. Hij voelt enorme bewondering voor de brutaliteit van het fauvisme van kunstenaars als Henri Matisse en Kees Van Dongen. Maar nog sterker voelt hij zich aangetrokken tot het kubisme van Picasso en Fernand Léger, die zijn werk sterk beïnvloeden. In augustus 1914, als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt is Mondriaan in Nederland en kan hij niet terug keren naar Parijs. Maar de ontwikkeling van zijn werk gaat voort in het contact met Theo van Doesburg en Bart van der Leck die hem uitnodigen bij te dragen aan een nieuw kunsttijdschrift, De Stijl, dat in 1917 wordt opgericht. De kunstenaars die zich aansloten bij De Stijl zochten naar manieren om een zo groot mogelijke harmonie en universaliteit in de kunst na te streven, wat alleen te bereiken zou zijn door gebruik van geometrische vormen. De vormentaal beperkte zich tot rechthoeken, vierkanten en lijnen in de primaire kleuren rood, geel en blauw, aangevuld met wit, grijs en zwart. Mondriaan publiceert enkele artikelen en introduceert daarin de term neoplasticisme. Tegelijkertijd voegt hij de daad bij het woord en vanaf 1917 verdwijnt elk naturalisme uit zijn werk en langzamerhand ook elke beweging en diepte.

In 1919 keert Mondriaan weer terug naar Parijs, waar hij zich richt op de principes van de Nieuwe Beelding ofwel neoplasticisme. Hij breekt met Van Doesburg die blijft vasthouden aan secundaire kleuren en Mondriaan borduurt voort op de ruitvormige doeken die hij al in Nederland maakte.
Met zijn composities van primaire kleuren, horizontale en verticale lijnen en egale kleurvlakken wil hij een gevoel van harmonie oproepen, dat verbonden is met het grotere kosmische evenwicht. Hij wil absolute ‘schoonheid’ creëren. Vanaf 1921 verschijnen de bekende brede zwarte lijnen in zijn werk, die de rechthoekige en vierkante vlakken van de composities begrenzen. Zijn meest bekende werken, composities in rood, geel en blauw met horizontale en verticale lijnen verschijnen vanaf 1925.

Zoals vele Europese kunstenaars vertrekt Mondriaan vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1940 naar New York. Daar wordt hij geïnspireerd door de jazz en boogie woogie muziek en blijft nieuwe ideeën ontwikkelen. Zijn laatste schilderij, de beroemde Victory Boogie Woogie dat hij in 1944 maakt, is speelser van opzet dan de laatste strenge werken die hij in Europa maakte. Het bestaat uit gekleurde blokjes – in lijn met zijn laatste gedachtegang dat een geschilderde lijn niet wezenlijk verschilt van een geschilderd vlak. Jammer genoeg heeft hij deze laatste gedachterichting niet verder kunnen uitbouwen. Op 1 februari 1944 sterft hij aan een longontsteking en laat het doek onvoltooid achter.

Het oeuvre van Mondriaan met zijn haast lineaire stilistische ontwikkeling heeft tot een revolutie in de schilderkunst geleid. Hij geldt als een van de pioniers van de pure abstracte schilderkunst, de richting die de avant-garde uit de laatste fase van de moderne kunst in sloeg.


te koopschilderijen, aquarellen en tekeningen van Piet Mondriaan


Piet Mondriaan | Landschap bij Montmorency, olieverf op doek, 46,3 x 55,2 cm, gesigneerd l.o. en verso en verso gedateerd 8 aug. '30

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Landschap bij Montmorency

Piet Mondriaan | De oever van de Seine, olieverf op doek, 54,2 x 73,1 cm, gesigneerd l.o. en te dateren 1931

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

De oever van de Seine

Piet Mondriaan | Boom met boerderij, olieverf op board op paneel, 75,5 x 64,0 cm, te dateren ca. 1906-1907

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Boom met boerderij

Piet Mondriaan | Boerderij Geinrust achter bomenrij aan het Gein met 'geisoleerde boom', olieverf op doek, 47,7 x 63,8 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1905-1906

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Boerderij Geinrust achter bomenrij aan het Gein met 'geisoleerde boom'

Piet Mondriaan | Bomengroep, zwart krijt op papier, 33,4 x 44,0 cm, gesigneerd l.o en 1902-1905

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • te koop

Bomengroep

Piet Mondriaan | Portret van een oude man, houtskool op papier, 52,3 x 39,5 cm, gesigneerd links van het midden

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • te koop

Portret van een oude man


voorheen te koopschilderijen, aquarellen en tekeningen van Piet Mondriaan


Piet Mondriaan | Hooimijt met wilgenbomen, olieverf op doek, 63,3 x 51,9 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1897-1898

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Hooimijt met wilgenbomen

Piet Mondriaan | De grote vijvers in het Haagse Bos, olieverf op paneel, 24,3 x 29,6 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '87

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

De grote vijvers in het Haagse Bos

Piet Mondriaan | De Oostzijdse Molen aan het Gein, gezien vanaf boerderij Landzicht, olieverf op doek, 27,5 x 40,5 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1902-1903

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

De Oostzijdse Molen aan het Gein, gezien vanaf boerderij Landzicht

Piet Mondriaan | Boerenhuisje met mansardedak, olieverf op doek, 32,7 x 46,2 cm, gesigneerd l.o. en te dateren ca. 1905-1907

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Boerenhuisje met mansardedak

Piet Mondriaan | Interieur met wol spinnende boer, olieverf op doek, 34,0 x 28,0 cm, te dateren ca. 1893-97

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Interieur met wol spinnende boer

Piet Mondriaan | 'Grazende kalfjes', olieverf op doek, 50,2 x 69,3 cm, gesigneerd l.o. en te dateren 1902-1903;

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

'Grazende kalfjes'

Piet Mondriaan | Boerderijtje achter een hek, olieverf op doek op paneel, 20,5 x 29,1 cm, gesigneerd l.o. en te dateren 1897-1900 mogelijk 1904

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Boerderijtje achter een hek

Piet Mondriaan | Kalfjes in de wei - 'het witte stierkalf', olieverf op doek op board, 31,0 x 39,1 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1905

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Kalfjes in de wei - 'het witte stierkalf'

Piet Mondriaan | De Broekzijdse Molen aan het Gein, olieverf op doek op paneel, 34,6 x 46,3 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1905

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

De Broekzijdse Molen aan het Gein

Piet Mondriaan | Studie voor 'Zomernacht', olieverf op doek, 32,3 x 44,1 cm, gesigneerd r.o. en te dateren 1906-1907

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Studie voor 'Zomernacht'

Piet Mondriaan | De Oostzijdse Molen bij ondergaande zon aan het Gein, olieverf op doek, 75,2 x 132,4 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1907

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

De Oostzijdse Molen bij ondergaande zon aan het Gein

Piet Mondriaan | Portret van mevrouw L.C.M. Rijnen-van den Bosch, olieverf op paneel, 49,1 x 38,7 cm, gesigneerd r.m. en te dateren 1914-1915 (Joosten) o f 1908-1911 (Bax)

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Portret van mevrouw L.C.M. Rijnen-van den Bosch

Piet Mondriaan | Portret van C.M.J.W. Rijnen, olieverf op paneel, 49,6 x 39,1 cm, gesigneerd r.m. en te dateren 1914-1915 (Joosten) of 1908-1911 (Bax)

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Portret van C.M.J.W. Rijnen

Piet Mondriaan | De Oostzijdse Molen aan het Gein bij maanlicht, olieverf op doek, 63,0 x 75,4 cm, gesigneerd l.o. en te dateren 1902-1903

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

De Oostzijdse Molen aan het Gein bij maanlicht

Piet Mondriaan | Boerderij met lange bomenrij aan het Gein, olieverf op doek, 35,8 x 45,3 cm, te dateren 1905-1907

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Boerderij met lange bomenrij aan het Gein

Piet Mondriaan | Boerderij met wilgen aan het water, olieverf op doek op paneel, 23,5 x 32,0 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1903

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Boerderij met wilgen aan het water

Piet Mondriaan | Koeien onder de bomen bij een beekje, olieverf op doek op schildersboard, 37,4 x 27,1 cm, gesigneerd l.o. en te dateren ca. 1902-1905

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Koeien onder de bomen bij een beekje

Piet Mondriaan | Scheepstimmerwerf, olieverf op doek, 31,0 x 37,3 cm, gesigneerd r.o.

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Scheepstimmerwerf

Piet Mondriaan | De oever van de Seine, olieverf op doek, 54,2 x 73,1 cm, gesigneerd l.o. en te dateren 1931

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

De oever van de Seine

Piet Mondriaan | Boerderij aan het Gein, olieverf op doek, 62,0 x 74,5 cm

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Boerderij aan het Gein

Piet Mondriaan | Boerenerf, olieverf op doek, 30,8 x 44,0 cm

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Boerenerf

Piet Mondriaan | Op de Lappenbrink, Winterswijk, olieverf op doek op board, 33,5 x 45,0 cm, gesigneerd l.o.

Piet Mondriaan

schilderij • voorheen te koop

Op de Lappenbrink, Winterswijk

Piet Mondriaan | Lelie, houtskool op papier, 25,9 x 19,0 cm, gesigneerd r.o. 'P. Mondrian' en te dateren 1912 of na 1921

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Lelie

Piet Mondriaan | De Oostzijdse Molen aan het Gein bij Abcoude, zwart en wit krijt op papier, 24,5 x 36,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1903

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

De Oostzijdse Molen aan het Gein bij Abcoude

Piet Mondriaan | Bloeiende appelboom, kleurpotlood op papier, 19,0 x 25,0 cm, gesigneerd l.o. en te dateren ca. 1917

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Bloeiende appelboom

Piet Mondriaan | Boerderij bij Duivendrecht; detailstudie van schuur en water, potlood op papier, 16,7 x 11,7 cm, te dateren ca. 1905

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Boerderij bij Duivendrecht; detailstudie van schuur en water

Piet Mondriaan | Boerderij bij Duivendrecht; detailstudie van de schuur, potlood op papier, 16,6 x 11,7 cm, te dateren ca. 1905

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Boerderij bij Duivendrecht; detailstudie van de schuur

Piet Mondriaan | Schets van een tak, potlood op papier, 16,8 x 11,7 cm, te dateren ca. 1905

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Schets van een tak

Piet Mondriaan | Boerderij bij Duivendrecht; detailstudie v.d. rechterhelft, zwart krijt op papier, 13,6 x 15,0 cm, te dateren ca. 1905

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Boerderij bij Duivendrecht; detailstudie v.d. rechterhelft

Piet Mondriaan | Boerderij achter bomen, krijt op papier, 11,7 x 16,8 cm, te dateren ca. 1905

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Boerderij achter bomen

Piet Mondriaan | Bij Arnhem, aquarel en gouache op papier, 46,0 x 65,0 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1901

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Bij Arnhem

Piet Mondriaan | Zicht op de Amstel, potlood op papier, 19,0 x 25,0 cm, gesigneerd r.o.

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Zicht op de Amstel

Piet Mondriaan | Kerkgang, op naar ws. de RK Jacobuskerk Winterswijk ws. 1901, aquarel op papier, 15,5 x 6,0 cm, gesigneerd m.o. en  zomer 1901; familiebezit, niet te koop.

Piet Mondriaan

aquarel • tekening • voorheen te koop

Kerkgang, op naar ws. de RK Jacobuskerk Winterswijk ws. 1901


de kunsthandel is het hele jaar open

dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak