Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Johan Barthold Jongkind kunstwerk • schilderij • voorheen te koop De haven van Dordrecht bij ochtendgloren

Jongkind J.B.  | Johan Barthold Jongkind, De haven van Dordrecht bij ochtendgloren, olieverf op doek 40,7 x 65,2 cm, gesigneerd rechtsonder en gedateerd 1869

Johan Barthold Jongkind

De haven van Dordrecht bij ochtendgloren
olieverf op doek 40,7 x 65,2 cm, gesigneerd rechtsonder en gedateerd 1869

Dit schilderij was voorheen te koop.

Herkomst: kunsthandel Boussod, Valadon & Cie., Parijs; Galerie Georges Petit, Parijs; coll. Charles Haviland, Parijs; veiling Hôtel Drouot, Parijs, 'Vente Charles Haviland', 7 dec. 1922, lotnr. 45 (met afb.); coll. George Haviland, Parijs; veiling Galerie Georges Petit, Parijs, 'Vente George Haviland', 2 juni 1932, lotnr. 50 (met afb.); Galerie Schmit, Parijs, 1966 en 1976; part. coll. Parijs.
Literatuur: tent.cat. Parijs, Galerie Schmit, 'Exposition Jongkind', 1966, cat.nr. 34 (met afb.); tent.cat. Enschede, Rijksmuseum Twenthe, 'Johan Barthold Jongkind', 1971, cat.nr. 35 (met afb.); V. Hefting, 'Jongkind: sa vie, son oeuvre, son époque', Parijs 1975, pag. 212, cat.nr. 500 (met afb.); tent.cat. Parijs, Galerie Schmit, 'Jongkind', 1976, cat.nr. 18; A. Stein, S. Brame, F. Lorenceau, J. Sinizergues, 'Catalogue critique de l’Oeuvre de Jongkind, Volume 1: Peintures', Parijs 2003, pag. 230, cat.nr. 567 (met afb.); Cees Kamerbeek, Jarmila Kamerbeek, Marjan de Man, Onno Maurer, 'Jongkind tot Van der Leck: de passie van een collectioneur. Collectie Kamerbeek', Amersfoort 2007, afb. in kleur pag. 26, pag. 42, cat.nr. 1 (met afb. in kleur pag. 43).
Tentoonstelling: Parijs, Galerie Schmit, 'Exposition Jongkind', mei-juni 1966; Enschede, Rijksmuseum Twenthe, 'Johan Barthold Jongkind', april-mei 1971; Galerie Schmit, 'Jongkind', febr.-maart 1976.

Een groot deel van zijn leven bracht Jongkind door in Frankrijk. Regelmatig reisde hij naar Nederland waar hij, vooral in en om Rotterdam, inspiratie opdeed voor zijn stads- en havengezichten en landschappen met schepen. Uniek waren zijn landschappen bij maanlicht. Zijn losse, vrije penseelstreek verleent zijn schilderijen de directheid van het werk van de impressionisten. Toch schilderde hij ze allemaal in het atelier. Franse tijdgenoten bewonderden zijn werk en algemeen zagen ze hem als de wegbereider van het impressionisme. Manet noemde hem de vader van de moderne landschapschilders. In Jongkinds vroegste werk is invloed van zijn eerste leermeester Andreas Schelfhout duidelijk aanwezig. De Franse schrijver en criticus Emile Zola (1840-1902) schreef over Jongkind: 'Ik ken geen interessantere persoonlijkheid. […] Zijn vak als schilder is net zo bijzonder als zijn manier van kijken […] Je zou zeggen dat het ruwe schetsen zijn die haastig zijn getekend, uit angst dat de eerste impressie ontsnapt. Je voelt dat het fenomeen zich afspeelt in het oog en de hand van de kunstenaar. Hij ziet een landschap in één oogopslag, in de werkelijkheid van het geheel, en vertaalt dat op zijn manier. Terwijl hij de waarheid ervan bewaart en daaraan de emotie doorgeeft die hij voelde. En dát maakt dat het landschap leeft op het doek, niet meer zoals het leeft in de natuur, maar zoals het enkele uren heeft geleefd in een zeldzame en uitgelezen persoonlijkheid. […] Hier is alles origineel, het vak, de impressie en alles is waar, omdat het landschap is gevat in de werkelijkheid voordat het is geleefd door een man.' (Emile Zola, 'Mon Salon. Les Paysagistes' in: 'L'Événement illustré', 1 juni 1868).


Johan Barthold Jongkind | Coucher de soleil sur l'église, Hollande, olieverf op doek, 24,3 x 32,5 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1869

Johan Barthold Jongkind

schilderij • te koop

Coucher de soleil sur l'église, Hollande, 1869

Johan Barthold Jongkind | De diligence, La Côte-Saint-André, zwart krijt en aquarel op papier, 10,3 x 16,7 cm, gesigneerd r.o. met naamstempel en gedateerd 'La Côte St. André 10 nov 1885'

Johan Barthold Jongkind

aquarel • tekening • te koop

De diligence, La Côte-Saint-André, 1885-1885

Johan Barthold Jongkind | Gezicht op de Weezenbrug en Vlasmarkt, Rotterdam, olieverf op paneel, 37,5 x 22,3 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1856

Johan Barthold Jongkind

schilderij • te koop

Gezicht op de Weezenbrug en Vlasmarkt, Rotterdam, 1856

Johan Barthold Jongkind | La Meuse et le Merwede devant Dortrecht (Hollande), effet de Soir, olieverf op doek, 41,0 x 66,0 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1878

Johan Barthold Jongkind

schilderij • te koop

La Meuse et le Merwede devant Dortrecht (Hollande), effet de Soir, 1878

Johan Barthold Jongkind | Molen bij zonsondergang bij Overschie, olieverf op doek, 42,3 x 56,2 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1859

Johan Barthold Jongkind

schilderij • te koop

Molen bij zonsondergang bij Overschie, 1859


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak