Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Jacob Bendien kunstwerk • schilderij • voorheen te koop Bomen met rails

Bendien J.  | Jacob Bendien, Bomen met rails, olieverf op doek 50,5 x 33,6 cm, te dateren ca. 1927

Jacob Bendien

Bomen met rails
olieverf op doek 50,5 x 33,6 cm, te dateren ca. 1927

Dit schilderij was voorheen te koop.

Herkomst: R. Harrenstein en A. Harrenstein-Schräder, Amsterdam; coll. H. van der Horst, Kampen.
Literatuur: Amsterdam, Stedelijk Museum, 'Catalogus van schilderijen, beeldhouwwerken, teekeningen en grafische werken, tentoongesteld door de Vereeniging van Nederlandsche Beeldende Kunstenaren 'De Brug'', 1934, zonder cat.nr.; Elina Taselaar, 'Jacob Bendien', Leeuwarden/Utrecht 1985, pag. 45 en pag. 54, afb. 50; Carel Blotkamp, Ype Koopmans (red.), 'Magie en Zakelijkheid: realistische schilderkunst in Nederland 1925-1945', Zwolle/Arnhem 1999, pag. 113, afb. 10 (in kleur), pag. 114, cat.nr. 10; tent.cat. Parijs, Institut Néerlandais, 'Magie et réalisme: tendances réalistes dans la peinture néerlandaise de 1925 à 1945', 2000, cat.nr. 4.
Tentoonstelling: Amsterdam, Stedelijk Museum, 'Schilderijen, beeldhouwwerken, teekeningen en grafische werken, tentoongesteld door de Vereeniging van Nederlandsche Beeldende Kunstenaren 'De Brug', 20 jan.-11 febr. 1934; 'Jacob Bendien', Leeuwarden, Fries Museum, 11 jan.-24 febr. 1985/Utrecht, Centraal Museum, 8 maart-21 april 1985; Arnhem, Museum voor Moderne Kunst, 'Magie en Zakelijkheid: realistische schilderkunst in Nederland 1925-1945', 13 nov. 1999-6 febr. 2000; Parijs, Institut Néerlandais, 'Magie et réalisme: tendances réalistes dans la peinture néerlandaise de 1925 à 1945', 29 maart-28 mei 2000.

Jacob Bendien is een van de eerste Nederlanders die abstract begon te schilderen. Daarnaast maakte hij ook figuratieve voorstellingen; hij weigerde een onderscheid te maken tussen deze twee stromingen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de kunstenaars van De Stijl hanteerde Bendien in zijn abstracte werk een bewust gevoelige lijnvoering. Samen met John Rädecker en enkele andere kunstenaars proclameerde hij in 1913 de ‘Absolute schilderkunst’. Deze stond voor het scheppen van non-figuratieve, haast organische composities met golvende vlakken in egale kleuren, scherp van elkaar gescheiden. Deze schilderijen stellen ‘innerlijke dingen’ voor: zij zijn gevoelsleven uitgedrukt in lijn en kleur. Van de kunstenaar zijn slechts enkele plastieken bekend. Het zijn amorfe vormen die een 3-dimensionale vertaling lijken te zijn van zijn geschilderde composities.


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak