Zoek op kunstenaar
Sluit

Naoorlogse abstracte kunst kunststroming • kunstenaars • kunstwerken te koop Schilderijen van naoorlogse schilders

De periode van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog was ook in de kunst een tijd van vernieuwing. De stijlen van voor de oorlog voldeden veel jonge kunstenaars niet meer. De kunst van het interbellum was immers ‘besmet’ geraakt doordat de bezetter de klassieke figuratie als norm had voorgeschreven. Het opeisen van totale autonomie in de kunst was een symbool van verzet tegen de bezetter, die juist de vrije verbeelding ‘ontaard’ had genoemd. Een nieuwe samenleving, een nieuwe kunst was het devies.

Hoewel het traditionalisme in Nederland na de oorlog nog stevig in het zadel zat - er was een groot aantal kunstenaars die werkten in de traditie van de Haagse School en de Nieuwe Zakelijkheid - waren er ook kunstenaars die op de barricaden klommen. In Nederland waren er na de oorlog twee belangrijke kunstcentra, waar experiment en protest de ruimte kregen: Amsterdam en Den Haag. In beide steden werden na de oorlog verschillende kunstenaarscollectieven opgericht waarvan de kunstenaars streefden naar vernieuwing. In de hoofdstad - met het Stedelijk Museum onder haar jonge directeur Willem Sandberg als podium voor de experimentelen - waren de belangrijkste ‘vrijheidsbewegingen’ Vrij Beelden (1947-1955), de Nederlandse Experimentele Groep (1948), Cobra (1948-1951) en Creatie (1950-1955). Vrij Beelden streefde naar een abstracte en experimentele kunst, waarbij gerefereerd werd aan de abstracte kunst uit het begin van de 20e eeuw. Lid waren onder anderen Frieda Hunziker,
Bram en Geer van Velde, Piet Ouborg en Willem Hussem. De Nederlandse Experimentele Groep, met schilders als Karel Appel, Constant, Corneille, Eugène Brands, Anton Rooskens en Theo Wolvecamp, ambieerde daarentegen een radicaal nieuwe abstracte kunst, vrij van iedere relatie met eerdere abstracte stromingen. Later dat jaar zou deze groep samen met geestverwante collega’s uit Brussel en Kopenhagen de Cobrabeweging oprichten.

Ook in Den Haag bestond een grote behoefte aan vernieuwing. Schilders en beeldhouwers verbonden aan de kunstenaarscollectieven Verve (1951-1957), De Posthoorn (1956-1962), Atol (1959-1962) en Fugare (1960-1967) zochten eveneens naar een nieuwe beeldtaal. Net als in Amsterdam lag hier de nadruk op abstractie en experiment, maar er was meer ruimte en begrip voor figuratieve tendensen. Kees Andréa, Herman Berserik, Theo Bitter, Jan van Heel, Nol Kroes, Co Westerik en Ferry Slebe waren kunstenaars die verbonden waren aan Verve. Fugare kende veel oud-leden van Verve, en ook binnen deze groep was er zowel ruimte voor de abstractie als voor figuratie. Lid van Fugare waren onder anderen Theo Bitter, Jan van Heel, Willem Hussem, Nol Kroes, Jaap Nanninga, Wim Sinemus en Theo van der Nahme. ‘De Posthoorn’ ontleende haar naam aan een café waar vanaf 1949 door experimenteel ingestelde schilders en beeldhouwers werd geëxposeerd. Kunstenaars als Jan Roëde, Jaap Nanninga, Willem Hussem, Hans van der Lek, Nol Kroes, Jan Cremer, Lotti van der Gaag, Theo Bitter en Kees van Bohemen toonden er hun werk. ‘Atol’ bestond maar kort en kende slechts een klein aantal leden, sommige eerder verbonden aan De Posthoorn.

Het Gemeentemuseum vervulde in Den Haag een rol die te vergelijken was met die van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Van 1947 tot 1959 organiseerde het museum acht tentoonstellingen die als platform voor de Haagse avant-garde dienden. In een inleiding bij een van hun tentoonstellingen werd de term 'Nieuwe Haagse School' gelanceerd. Daarmee werden ze ingelijfd in een eeuwenoude traditie van Haagse kunst, waarvan in de 19e eeuw de Haagse romantiek en de Haagse School al deel uitmaakten. Theo Bitter schreef hierover: ‘Den Haag heeft een goed klimaat voor schilders. (…) Dat ligt vooral aan de ligging van deze stad met rondom weiden, bossen, duinen en de zee met dat zilverig licht. Geen wonder dat hier de Haagse School ontstond, een school van kunstenaars die dat licht trachtten te vangen op de lijven van hun koeien in die weiden en de zeilen van hun scheepjes op zee. De zeelucht waait verfrissend over het land en schept een atmosfeer die tintelt in een fijne grijze schittering. Die sfeer heeft nog steeds zijn werking op het hedendaagse schildersklimaat.’

12...20

Eugène Brands | Landschap, gouache op board, 30,8 x 28,3 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '73

Eugène Brands

aquarel • tekening • te koop

Landschap, 1973

Eugène Brands | Landschap met wolkenlucht, gouache op papier, 67,4 x 91,0 cm, gesigneerd verso en verso gedateerd 16.I.1971

Eugène Brands

aquarel • tekening • te koop

Landschap met wolkenlucht, 1971

Eugène Brands | Compositie, gouache op papier, 22,1 x 20,7 cm, gesigneerd r.o.

Eugène Brands

aquarel • tekening • te koop

Compositie

Eugène Brands | Chimney, gouache op papier, 49,5 x 37,2 cm, gesigneerd l.o. met initialen

Eugène Brands

aquarel • tekening • te koop

Chimney

Jaap Nanninga | Compositie op blauw fond, gouache en krijt op papier, 48,0 x 61,5 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '59

Jaap Nanninga

aquarel • tekening • te koop

Compositie op blauw fond, 1959

Willy Boers | Bruin met 3 groene en 1 purperen baan, collage op papier, 78,0 x 42,0 cm, gesigneerd m.o. en gedateerd Aug 1977

Willy Boers

aquarel • tekening • te koop

Bruin met 3 groene en 1 purperen baan, 1977

Klaas Boonstra | Zonder titel, aquarel op papier, 34,5 x 45,0 cm, gesigneerd l.o.

Klaas Boonstra

aquarel • tekening • te koop

Zonder titel

Eugène Brands | Het parelmoeren doosje, gouache op papier, 26,7 x 34,8 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 10.53

Eugène Brands

aquarel • tekening • te koop

Het parelmoeren doosje, 1953

Karel Appel | Zonder titel, litho op papier, 22,2 x 41,3 cm, gesigneerd r.o. (in potlood) en gedateerd '59 (in potlood)

Karel Appel

grafiek • te koop

Zonder titel, 1959

Hugo Claus | Untitled, inkt en waskrijt op fotomechanische print, 15,2 x 23,3 cm, gesigneerd r.o. en voorzien van blindstempel en gedateerd 1953

Hugo Claus

schilderij • te koop

Untitled, 1953

Ger Lataster | Zonder titel, giclée print op papier, 56,5 x 78,5 cm, gesigneerd r.o. (in potlood) en gedateerd '70 (in potlood)

Ger Lataster

schilderij • te koop

Zonder titel, 1970

Corneille | Vrouw, kat en vogels, litho op papier, 45,0 x 33,0 cm, gesigneerd r.o. (in potlood) en gedateerd '95 (in potlood)

Corneille

grafiek • te koop

Vrouw, kat en vogels, 1995

Anton Heyboer | Zonder titel, olieverf op doek, 18,2 x 24,1 cm, gesigneerd m.o.

Anton Heyboer

schilderij • te koop

Zonder titel

Willy Boers | Vluchtig moment, olieverf op board, 36,7 x 21,8 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1951

Willy Boers

schilderij • te koop

Vluchtig moment, 1951

Herman Brood | De biechtstoel, viltstift op papier, 29,0 x 38,8 cm, gesigneerd m.o. en gedateerd 1992

Herman Brood

aquarel • tekening • te koop

De biechtstoel, 1992

Piet Ouborg | Figuren tussen roependen, inkt en gouache op papier, 49,0 x 64,5 cm, gesigneerd gestempeld en ondertekend op de achterzijdel en te dateren ca. 1945-1950

Piet Ouborg

aquarel • tekening • te koop

Figuren tussen roependen, ca. 1945-1950

Piet Ouborg | In heftige beweging, gouache op papier op board, 50,5 x 65,1 cm, gesigneerd r.o. met initialen en gedateerd '48

Piet Ouborg

aquarel • tekening • te koop

In heftige beweging, 1948

Jaap Wagemaker | Donkere figuren, olieverf op doek, 106,4 x 130,3 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '54

Jaap Wagemaker

schilderij • te koop

Donkere figuren, 1954

Eugène Brands | Kompositie II, gouache op board, 42,0 x 51,4 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 27/1/49-A

Eugène Brands

aquarel • tekening • te koop

Kompositie II, 1949

Karel Appel | Compositie, litho, 38,9 x 49,8 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '60

Karel Appel

grafiek • te koop

Compositie, 1960

Carel Visser | Twee zusters, staal, 7,7 x 12,3 cm, gesigneerd op onderzijde met initialen en te dateren 2000

Carel Visser

beeld • sculptuur • te koop

Twee zusters, 2000

Frank Lodeizen | Zonder titel, olieverf en zand op doek, 90,6 x 44,4 cm, gesigneerd r.o. met initialen en gedateerd '88

Frank Lodeizen

schilderij • te koop

Zonder titel, 1988

Paul Damsté | Stapeling, ijzer, 30,0 x 10,0 cm

Paul Damsté

beeld • sculptuur • te koop

Stapeling

Corneille | Le Chemin d'un Philosophe, aquarel en gouache op krantenpapier, 34,2 x 22,1 cm, gesigneerd l.b. en gedateerd '47

Corneille

schilderij • te koop

Le Chemin d'un Philosophe, 1947

Harm Kamerlingh Onnes | Zomerdag op een terras bij de zee, potlood, pen en aquarel op papier, 21,1 x 24,1 cm, gesigneerd l.o. met monogram en gedateerd '75

Harm Kamerlingh Onnes

aquarel • tekening • te koop

Zomerdag op een terras bij de zee, 1975

Anton Heyboer | Zonder titel, inkt en aquarel op papier, 78,5 x 107,5 cm, gesigneerd m.o. en gedateerd 1984

Anton Heyboer

aquarel • tekening • te koop

Zonder titel, 1984

Anton Heyboer | The potential kiss of lesbian women, potlood, krijt en aquarel op papier, 78,4 x 107,5 cm, gesigneerd m.o. en gedateerd 1989

Anton Heyboer

aquarel • tekening • te koop

The potential kiss of lesbian women, 1989

Joan Miró | Compositie, litho op papier, 24,4 x 65,3 cm, gesigneerd r.o. (in de steen)

Joan Miró

grafiek • te koop

Compositie


12...20