Zoek op kunstenaar
Sluit

Sterke vrouwen, krachtige kunst

Dinsdag 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Elk jaar op 8 maart staat deze dag overal ter wereld in het teken van strijdbaarheid en solidariteitsgevoel van vrouwen. Veel vrouwenorganisaties geven aandacht aan vrouwenthema’s zoals economische zelfstandigheid, huiselijk geweld en andere aandachtspunten op het gebied van emancipatie en participatie.

Ans van den Berg | Bloemstilleven met chrysanten en asters, pastel op papier, 49,0 x 39,0 cm, gesigneerd r.o.

Ans van den Berg

aquarel • tekening • te koop

Bloemstilleven met chrysanten en asters

Sorella | Voorjaarsbloemen, olieverf op board, 75,2 x 99,8 cm, gesigneerd r.o.

Sorella

schilderij • te koop

Voorjaarsbloemen

Gerardine van de Sande Bakhuyzen | Boeket met bloesemtakken en viooltjes op de bosgrond, olieverf op paneel, 22,9 x 36,3 cm, gesigneerd r.o.

Gerardine van de Sande Bakhuyzen

schilderij • te koop

Boeket met bloesemtakken en viooltjes op de bosgrond

Door de eeuwen heen bestonden er natuurlijk al geëmancipeerde vrouwen avant la lettre. Vrouwen die zich losrukten van het keurslijf dat zij droegen en die iets anders voor ogen hadden dan kinderen baren met als enige recht het aanrecht. Vaak waren het sterke vrouwen die iets voor elkaar wisten te krijgen door een uitgesproken mening en een talent. Zo bevochten in de wereld van de kunst in de 19e eeuw vrouwen hun zelfstandigheid in een tijd dat zij een achtergestelde positie ten opzichte van hun mannelijke collega’s hadden. Vrouwen die tot dan toe ‘slechts’ als muze van de mannelijke kunstenaars fungeerden, kregen pas in de tweede helft van de 19e eeuw toegang tot het kunstonderwijs op academies en tekenopleidingen. Toch waren er diverse vrouwelijke kunstenaressen, zoals Gerardine van de Sande Bakhuyzen, Henriëtte Ronner-Knip, Maria Vos en Adriana Haanen die een belangrijke rol gespeeld hebben in de emancipatiestrijd van vrouwelijke kunstenaars in de 19e eeuw. Gerardine was een beduchte zakenvrouw en bood haar bloemstillevens zelf te koop aan. Ook Henriëtte Ronner-Knip, de meest succesvolle kunstenares in de 19e eeuw van de Lage Landen, stond haar mannetje en vergaarde naam en faam met de verkoop van haar poezenschilderijen. In het pittoreske Oosterbeek maakten Maria Vos en Adriana Haanen in een door mannen gedomineerde kunstwereld carrière met hun natuurlijk ogende geschilderde boeketten en stillevens. Begin 20e eeuw nam onder invloed van de toenemende aandacht voor de vrouwenbeweging de bewustwording van veel vrouwelijke kunstenaressen toe die hun zelfstandigheid bevochten. Jeanne Bieruma Oosting ontworstelde zich aan haar milieu en brak als kunstenares met alle normen. Alida Martens-Pot, vrouw van George Martens, bewandelde haar eigen weg binnen de Groninger Ploeg. Anna Sluijter verbleef enige tijd in Parijs en deed daar inspiratie op voor de vereenvoudiging van de zichtbare werkelijkheid als uitgangspunt van haar landschappen. Net als zij liet ook Edith Pijpers het atelier voor wat het was en trok naar buiten om, nadat ze met het het luminisme had kennis gemaakt, de sterke lichteffecten en heldere kleuren op het doek vast te leggen.

Jeanne Bieruma Oosting | Bosgezicht op landgoed Lauswolt, olieverf op doek, 64,9 x 56,9 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '44

Jeanne Bieruma Oosting

schilderij • voorheen te koop

Bosgezicht op landgoed Lauswolt, 1944

Anna Sluijter | Landschap met rode weg, Blaricum, olieverf op doek, 55,3 x 71,3 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1914

Anna Sluijter

schilderij • te koop

Landschap met rode weg, Blaricum, ca. 1914

Edith Pijpers | Zonnig boerenerf, olieverf op doek, 36,8 x 51,9 cm

Edith Pijpers

schilderij • te koop

Zonnig boerenerf

Sarika Góth | Zelfportret met poes, olieverf op doek, 40,0 x 30,2 cm, gesigneerd l.b. en gedateerd nov. 1934

Sarika Góth

schilderij • voorheen te koop

Zelfportret met poes, 1934

Intussen zijn we al vele stappen verder. Het aantal vrouwelijke kunstenaars, aanzienlijk groter dan men ons tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw wilde doen geloven, is dankzij de inspanning van feministische kunsthistorici gecorrigeerd en de geschiedenis van ‘Vergeten’ vrouwelijke kunstenaars uit voorgaande eeuwen weer onder de aandacht gebracht. Recentelijk werd in de Tweede Kamer het vrouwenquotum ingevoerd om een echte balans tussen mannen en vrouwen in het bedrijfsleven te realiseren. En zijn er steeds meer musea die zich richten op aankoop van werk van vrouwelijke kunstenaars. We komen steeds verder…

Sarika Góth | De kermis in Domburg, olieverf op papier op board, 30,5 x 36,7 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd Juli 1921

Sarika Góth

schilderij • te koop

De kermis in Domburg, 1921

Adriana Haanen | Rozen en chrysanten op de bosgrond, olieverf op paneel, 25,5 x 36,0 cm, gesigneerd l.o.

Adriana Haanen

schilderij • te koop

Rozen en chrysanten op de bosgrond

Henriette Ronner | Moederpoes met vier spelende kittens, olieverf op paneel, 24,5 x 32,6 cm, gesigneerd l.o.

Henriette Ronner

schilderij • te koop

Moederpoes met vier spelende kittens

Maria Vos | Stilleven met wijnfles, kokosnoten en sinaasappelen, potlood en aquarel op papier op board, 55,0 x 37,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1880

Maria Vos

aquarel • tekening • te koop

Stilleven met wijnfles, kokosnoten en sinaasappelen, 1880