Zoek op kunstenaar
Sluit

Naar de bollen

Het voorjaar is de tijd van de grote schoonmaak, van jonge dieren, bloesembomen, bloemen en, in Nederland, van bont bloeiende bollenvelden. In april en mei staan vanaf Lisse in Zuid-Holland langs de gehele kuststreek tot aan de kop van Noord-Holland de narcissen- , hyacinten- en tulpenvelden in bloei.

 
Johan Birnie | Bollenvelden, olieverf op doek, 50,5 x 70,5 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1921

Johan Birnie

schilderij • te koop

Bollenvelden

Arend Jan van Driesten | Bollenvelden, olieverf op schildersboard, 28,5 x 49,7 cm, gesigneerd r.o.

Arend Jan van Driesten

schilderij • te koop

Bollenvelden

Leo van den Ende | Boerderij in Sassenheim, olieverf op doek op board, 27,5 x 37,3 cm, gesigneerd l.o.

Leo van den Ende

schilderij • te koop

Boerderij in Sassenheim

Ferdinand Hart Nibbrig | Bollenvelden in Bennebroek, olieverf op doek, 51,1 x 71,3 cm, gesigneerd r.o. en ca 1900

Ferdinand Hart Nibbrig

schilderij • te koop

Bollenvelden in Bennebroek

In de 16e eeuw plant Carolus Clusius, hoogleraar plantkunde in Leiden, de eerste tulpen in de Hortus Botanicus. Door hun schaarste veroorzaken tulpenbollen een ware gekte in de 17e eeuw. In 1634 worden ze verkocht voor meer dan tien keer het jaarsalaris van een ervaren vakman en zijn ze evenveel waard als een Amsterdams grachtenpand. Er wordt zelfs gespeculeerd in opties op tulpen die op dat moment nog in de grond zitten. Aan deze tulpenmanie die door economen gezien wordt als de eerste uitgebreid beschreven speculatiegolf in de wereldgeschiedenis komt in februari 1637 een abrupt einde.
In die tijd komt in Holland op afgegraven duingronden in de buurt van Haarlem en Overveen de teelt van tulpenbollen op gang. In de 18e eeuw ontstaan kwekerijen in onder meer Lisse, Noordwijk en Hillegom, waar op de kalkrijke zandgronden de tulpen, narcissen en hyacinten bijzonder goed gedijen. In de loop van de tweede helft van de 19e eeuw breidt de bollenteelt zich uit richting Den Haag en maken oude duinen en duinbossen plaats voor uitgestrekte bollenvelden. De aanblik van de streek verandert gaandeweg van binnenduinbos naar open land met bloembollen. Pas dan wordt de naam Duin- en Bollenstreek gevestigd. Vanaf de jaren ’60 van de 20e eeuw worden telers activiteiten verder verlegd naar West-Friesland en de Kop van Noord-Holland.

 
Adriaan Keus | Bollenveld met rietschelf achter de duinen bij Overveen, olieverf op paneel, 30,0 x 49,6 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '38

Adriaan Keus

schilderij • te koop

Bollenveld met rietschelf achter de duinen bij Overveen

Anton Koster | Arbeider aan het werk in een tulpenveld, Overveen, olieverf op doek, 52,4 x 75,6 cm, gesigneerd l.o.

Anton Koster

schilderij • te koop

Arbeider aan het werk in een tulpenveld, Overveen

Anton Koster | Late tulpen en riethoop bij Bennebroek, olieverf op doek, 50,6 x 70,5 cm, gesigneerd r.o.

Anton Koster

schilderij • te koop

Late tulpen en riethoop bij Bennebroek

Albert Lefebvre | Bollenvelden bij Noordwijk, olieverf op doek, 32,7 x 62,3 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1918

Albert Lefebvre

schilderij • te koop

Bollenvelden bij Noordwijk

Bloembollen worden een belangrijk Hollands exportproduct en de bloeiende velden groeien uit tot een belangrijke toeristische attractie. Ook kunstenaars komen af op hun merkwaardige kleurenpracht. Het zijn in de tweede helft van de 19e eeuw de buitenlandse schilders die de bollenvelden als onderwerp ‘ontdekken’. De Franse impressionist Claude Monet is een van de eersten die ze schildert tijdens een reis door Nederland in 1886. Enorme velden vol bloemen, wonderlijk mooi, maar wel om de arme schilder gek te maken. ‘Het is niet te doen met ons povere palet’’, schrijft hij een vriend in Parijs. Vanaf de laatste twee decennia van de 19e eeuw komen steeds meer buitenlandse kunstenaars naar ons land om de bollenvelden op het doek vast te leggen, gevolgd door de Nederlandse schilders aan het begin van de 20e eeuw. Zo trekt Anton L. Koster van maart tot begin mei elk jaar naar buiten als de bollenvelden in de omgeving van Heemstede in bloei staan. Temidden van de bollenvelden, op een klapstoeltje en met een schilderkist, maakt hij er zijn studies. Met de uitvinding van de verftubes maakt het schilderen in de buitenlucht sinds het midden van de 19e eeuw een opmars. Koster maakt zijn studies op doekjes, niet groter dan 30 x 44 cm, die hij met punaises aan het deksel van de schilderkist vastzet. Eenmaal weer thuis bevestigt hij ze op een dik karton of paneeltje. Ze dienen als voorbeeld voor grotere schilderijen die hij in zijn atelier maakt, maar worden in die tijd ook grif verkocht omdat het publiek ze, spontaan als ze waren ontstaan, vaak even aantrekkelijk vond als de uitgewerkte schilderijen. Bloembollen schilderijen zijn nog steeds geliefd bij een groot publiek. Wat zo kort in de natuur in het echt te zien is, daar kan men het hele jaar door thuis genieten!

 
Adriaan van Noort | Bloembollenvelden, olieverf op paneel, 38,0 x 50,0 cm, gesigneerd l.o.

Adriaan van Noort

schilderij • te koop

Bloembollenvelden

Frans van Tongerloo | Gracht met bloemen, olieverf op doek, 40,5 x 60,5 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1916

Frans van Tongerloo

schilderij • te koop

Gracht met bloemen

Leendert van der Vlist | Boerderij tussen tulpenvelden, olieverf op doek, 36,1 x 60,9 cm, gesigneerd r.o.

Leendert van der Vlist

schilderij • te koop

Boerderij tussen tulpenvelden

Petrus Jacobus Maria Wiegman | Bollenvelden, olieverf op board, 29,4 x 39,3 cm, gesigneerd l.o.

Petrus Jacobus Maria Wiegman

schilderij • te koop

Bollenvelden