Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Piet Mondriaan kunstwerk • schilderij • voorheen te koop De Oostzijdse Molen aan het Gein bij maanlicht

Mondriaan P.C.  | Pieter Cornelis 'Piet' Mondriaan, De Oostzijdse Molen aan het Gein bij maanlicht, olieverf op doek 63,0 x 75,4 cm, gesigneerd linksonder en te dateren 1902-1903

Piet Mondriaan

De Oostzijdse Molen aan het Gein bij maanlicht
olieverf op doek 63,0 x 75,4 cm, gesigneerd linksonder en te dateren 1902-1903

Dit schilderij was voorheen te koop.

Herkomst: Carl C. en Ragnhild Kallenbach Pedersen-Sarau, Aabenraa, Denemarken, vermoedelijk gekregen als huwelijksgeschenk, 1904-1958; geërfd door hun dochter Kirsten Nissen-Kallenbach Pedersen, 1958-1995; geërfd door haar dochter Inge Pedersen-Nissen, 1995-1996; geërfd door haar echtgenoot Otto Pedersen, 1996-2000; part.coll. Denemarken tot 2004.
Literatuur: Charles Dumas, Leo Endedijk, 'Meesters en Molens: Van Rembrandt tot Mondriaan', Zwolle/Amsterdam 2007, pag. 207, cat.nr. 131 (met afb. in kleur), afb. in kleur (detail) pag. 208-209; Antoon Erftemeijer, ‘Zó Hollands. Het Hollandse landschap in de Nederlandse kunst sinds 1850’, Haarlem 2011, afb. in kleur pag. 48.
Tentoonstelling: Amersfoort, Mondriaanhuis, bruikleen Simonis & Buunk Kunsthandel, Ede, 11 juli-10 okt. 2004.
Met echtheidsverklaring van Joop M. Joosten, Leiden, 14 september 2004.

Grofweg tussen 1900 en 1911 schilderde Mondriaan een reeks landschappen met molens in de omgeving van de rivier het Gein bij Abcoude. Mondriaan bezocht dit gebied vanuit Amsterdam, waar hij zich in 1892 vanuit Winterswijk vestigde om een opleiding te volgen aan de Rijksacademie. Op de fiets of per trein ging hij naar Abcoude, om van daaruit een stek te zoeken om te schilderen. De Oostzijdse Molen, die zich op loopafstand ten oosten van Abcoude bevindt, was in deze periode een van Mondriaans geliefdste motieven. De achtkantige, met riet gedekte schepradmolen was in 1874 gebouwd als vervanger voor diens afgebrande voorganger. Mondriaan werd gegrepen door het typisch Hollandse onderwerp. Tussen 1902 en 1908 heeft hij hem vele malen, vanuit diverse standpunten, op verschillende uren van de dag en bij verschillend weer en licht weergegeven: bij dag, zonsondergang of nacht, vanaf de overkant of niet, op staand en op liggend formaat, in een naturalistisch-impressionistische tot pre-luministische stijl. ‘Ik ben niet uit op schilderijen, ik ben uit op ontdekkingen’ moet hij hierover eens gezegd hebben. De molens kan men dan ook zien als weerslag van zijn zoeken naar telkens nieuwe oplossingen voor de vormproblemen waarvoor hij zich gesteld zag, vormkwesties voortkomend uit zijn veranderende (kunst)theoretische opvattingen.


Piet Mondriaan | Boerderij Geinrust achter bomenrij aan het Gein, olieverf op doek, 47,7 x 63,8 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1905-1906

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Boerderij Geinrust achter bomenrij aan het Gein, ca. 1905-1906

Piet Mondriaan | Boom met boerderij, olieverf op board op paneel, 75,5 x 64,0 cm, te dateren ca. 1906-1907

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Boom met boerderij, ca. 1906-1907

Piet Mondriaan | De oever van de Seine, olieverf op doek, 54,2 x 73,1 cm, gesigneerd l.o. en te dateren 1931

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

De oever van de Seine, 1931

Piet Mondriaan | Hooimijt met wilgenbomen, olieverf op doek, 63,3 x 51,9 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1897-1898

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Hooimijt met wilgenbomen, ca. 1897-1898

Piet Mondriaan | Landschap bij Montmorency, olieverf op doek, 46,3 x 55,2 cm, gesigneerd l.o. en verso en verso gedateerd 8 aug. '30

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Landschap bij Montmorency, 1930


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak