Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Lourens Alma Tadema kunstwerk • aquarel • tekening • voorheen te koop De kus

Alma Tadema L.  | Lourens Alma Tadema, De kus, pen en inkt en aquarel op papier 10,7 x 13,1 cm, gesigneerd links van het midden op de sokkel van de herme en te dateren 1881

Lourens Alma Tadema

De kus
pen en inkt en aquarel op papier 10,7 x 13,1 cm, gesigneerd links van het midden op de sokkel van de herme en te dateren 1881
annotatie met opusnummer links van het midden op de sokkel van de herme met de beeltenis van Lourens Alma Tadema: 'CCXXIV' [224]

Dit werk op papier was voorheen te koop.

Herkomst: Geschenk van de kunstenaar aan zijn neef Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) en diens echtgenote Sientje Mesdag-van Houten (1834-1909) voor een album, gemaakt ter gelegenheid van hun zilveren bruiloft, Den Haag, 1881; veiling H.W. Mesdag en S. Mesdag-van Houten, Frederik Muller & Co., Amsterdam, 1919, lotnr. 49.
Literatuur: tent.cat. Den Haag, Academie van Beeldende Kunsten, 'Tentoonstelling van de Hollandsche Teeken-Maatschappij', 1881, cat.nr. 2 (als 'Welkom'); C.J.G. Vosmaer, 'Alma Tadema Catalogue Raisonné', ongepubliceerd manuscript, Leiden, ca. 1885, cat.nrs. 262 en 266; R. Dircks, 'The later works of Sir Lawrence Alma-Tadema O.M., R.A., R.W.S.', 'The Art Journal' 1910, pag. 31 (als 'A Kiss'); Vern Swanson, 'Catalogue of numbered works', pag. 138, in: 'Sir Lawrence Alma-Tadema. The painter of the Victorian vision of the Ancient world', Londen 1977, pag. 138 (als 'A kiss'); Lijst van Tadema's werken in: Rykle Borger, 'Drei Klassizisten: Alma Tadema, Ebers, Vosmaer', Leiden 1978, pag. 12, nr. 224 (als 'A Kiss, 1881'); Saskia de Bodt, Maartje de Haan, 'Erkend en miskend: Lourens Alma Tadema (1836-1912) in België en Nederland', Amsterdam/Den Haag, 2003, pag. 57.
Tentoonstelling: Den Haag, Academie van Beeldende Kunsten, 'Tentoonstelling van de Hollandsche Teeken Maatschappij', aug.-sept. 1881.

Sir Lawrence Alma Tadema, de beroemde schilder uit de periode van het Britse fin-de-siècle, was Fries van geboorte. Lourens Tadema – Alma was zijn tweede voornaam – kreeg zijn opleiding in Antwerpen bij de historieschilder Henri Leys. Zijn grootste triomfen vierde hij na 1870 in Engeland, waar zijn perfect uitgevoerde genre-voorstellingen, gesitueerd in het oude Rome en Griekenland, aan - sloten bij de smaak van de Victoriaanse upper class. Voor het decor waarin hij zijn scènes plaatste maakte Tadema gebruik van eigentijdse publicaties over de klassieke oudheid en bestudeerde hij archeologische objecten in de collectie van het British Museum in Londen. Zijn aquareltechniek was uiterst verfijnd. Hij tekende eerst nauwkeurig contouren en bracht daarna vele lagen waterverf aan zodat hij het effect van olieverf bereikte. In Holland, waar zijn uitvoerig bewerkte aquarellen sterk contrasteerden met de transparante landschappen van de schilders van de Haagse School, kon de schilder niet op veel bewondering rekenen. Wél nam hij op verzoek van zijn neef Hendrik Willem Mesdag enkele malen deel aan exposities van de Hollandsche Teekenmaatschappij in Den Haag, onder andere met deze aquarel.


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak