Zoek op kunstenaar
Sluit

Realisme schilderijen kunststroming • kunstenaars • kunstwerken te koop Realistische schilderkunst

Er bestaat een verhaal van de Romeinse schrijver Plinius over de Griekse schilder Zeuxis, die zijn druiven zó echt en natuurgetrouw kon schilderen dat vogels erin wilden pikken. Dit realistische, en in detail nabootsen van de natuur werd door latere schilders als een uitdaging overgenomen. In de Nederlandse schildertraditie was het uitbeelden van de werkelijk heid ‘naar het leven’ vanaf de 15e eeuw als dominante factor aanwezig, totdat het impressionisme van de 19e eeuw daar een eind aan maakte. Het accent lag in het Franse impressionisme en de Haagse School immers op het snel registreren van de effecten van het licht in een losse penseelstreek, wat geen ruimte liet voor het uitwerken van vormen. Met de kleur- en vormexperimenten van het daaropvolgende neo-impressionisme, luminisme, kubisme en expressionisme verwijderde de schilderkunst zich in de vroege 20e eeuw steeds verder van de natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid. Daar kwam in ons land rond 1925 verandering in. Tegenover de gevoelsontladingen van het expressionisme creëerde een groep schilders in de jaren ’20 en ’30 van de 20e eeuw een op objectieve registratie gebaseerd beeld van de realiteit. Aangenomen wordt dat dit nieuwe realisme, ook nieuwe zakelijkheid genoemd, aangewakkerd werd door de economische crisis en politieke instabiliteit in het interbellum. De sfeer van de tijd met zijn onzeker - heden leek eerder te vragen om een terugkeer naar tradities dan om nog meer experimenten. Samen met het magisch realisme en surrealisme vormde de nieuwe zakelijkheid tussen 1925 en 1945 het gezicht van het realisme in Nederland.

De term ‘nieuwe zakelijkheid’ was afkomstig uit Duitsland, waar rond 1925 met ‘Neue Sachlichkeit’ een opkomende realistische trend onder schilders, architecten en fotografen werd aangeduid. In 1929 werd deze beweging op een tentoon stelling van De Onafhankelijken in Amsterdam in ons land gepresenteerd, naast werk van gelijkgestemde Neder landse schilders als Harmen Meurs, Wout Schram en Raoul Hynckes. Geliefd onderwerp van deze kunstenaars was het stilleven van alledaagse voorwerpen. Daarnaast schilderde men stadsgezichten; landschappen en figuren komen aanzienlijk minder voor. Hoewel er naar objectiviteit werd gestreefd is van een volstrekt neutrale weergave van het onderwerp dikwijls geen sprake. Zo lijkt Jan van Tongeren zich meer bezig te houden met de rangschikking van vormen en kleuren op het platte vlak dan met het maken van een exacte kopie van de werkelijkheid, hielden Charley Toorop en Rebecca van Gelder zich bezig met de expressie van gevoelens en verwerkten schilders als Chris Beekman, Harmen Meurs, Jan van Hell en Peter Alma maatschappijkritiek in hun werk.

Verder in het verwerken van concepten en ideeën gingen rond 1930 de Nederlandse magisch realisten. Hun schilderijen zijn objectief en natuurgetrouw geschilderd, maar doordat zij delen uit de werkelijkheid tot een onwerkelijk geheel samenvoegen roept hun werk een gevoel van vervreemding en onbehagen op. ‘Het magisch realisme bedient zich van voorstellingen die wel mogelijk maar niet waarschijnlijk zijn’ zei Pyke Koch hierover. Behalve Koch behoren Carel Willink en Raoul Hynckes tot deze stroming. Soms worden ook Dick Ket en de late Wim Schuhmacher in dit verband genoemd. Veel kleiner van omvang in Nederland was het in 1924 door André Breton gelanceerde en wijdvertakte surrealisme. De beweging concentreerde zich in de jaren ’30 in Utrecht rond de schilders Joop Moesman, Willem van Leusden en Gerrit van ’t Net. Zij creëerden wonderlijke combinaties van voorwerpen die zij uiterst gedetailleerd en realistisch weergeven.

Buiten het nieuwe realisme valt het werk van de Edese schilder Jan Eversen, die het realisme van de Hollandse 17e-eeuwse stillevenschilders trachtte te evenaren. Als bewonderaar van Willem Kalf, Jan Davidsz. de Heem en Willem Claesz Heda bestudeerde hij hun schilderprocedé om te ontdekken hoe stofuitdrukking en licht door hen werden verbeeld en paste dit vervolgens in zijn eigen stillevens toe. Een aantal voorwerpen die hem dierbaar waren beeldde hij regelmatig af zoals een tinnen Rembrandtkan, Westerwald kruiken, Wanli kommen en een Venetiaans glas. Zijn vakmanschap en kennis van de 17e-eeuwse schildertechniek waren een voorbeeld voor de jongere Henk Helmantel. In zijn gedetailleerd geschilderde stillevens besteedt hij aandacht aan compositie, lichtval en de harmonie tussen de doorleefde voorwerpen die hij afbeeldt.

12...26

Spaanse School, 19e eeuw | De kermistent van de Sterkste Man, olieverf op doek, 65,0 x 77,3 cm, gesigneerd r.o.

Spaanse School, 19e eeuw

schilderij • te koop

De kermistent van de Sterkste Man

Gé Röling | Tafelstilleven, olieverf op doek, 99,5 x 150,6 cm, gesigneerd m.o.

Gé Röling

schilderij • te koop

Tafelstilleven

Hans van der Kroef | 'Boeketreeks', olieverf op doek, 60,3 x 75,0 cm, gesigneerd op etiket van de fles en gedateerd 1989

Hans van der Kroef

schilderij • te koop

'Boeketreeks'

Jan Mankes | Vier muizen, ets, 23,6 x 15,8 cm, gesigneerd r.o. en te dateren 1916

Jan Mankes

grafiek • te koop

Vier muizen

Henri 'Le Douanier' Rousseau | Baron Daumesnil (Le Général Daumesnil), brons, 49,5 x 33,0 cm, gesigneerd op de basis en uitgevoerd in 2011

Henri 'Le Douanier' Rousseau

beeld • sculptuur • te koop

Baron Daumesnil (Le Général Daumesnil)

Jan Eversen | Rozen in een tinnen vaasje, olieverf op paneel, 18,2 x 24,1 cm, gesigneerd r.o.

Jan Eversen

schilderij • te koop

Rozen in een tinnen vaasje

Suzanna Elisabeth Kneppelhout | Antiek boeketje, olieverf op doek, 36,3 x 27,4 cm, gesigneerd r.o. met initialen en gedateerd 1936, zonder lijst

Suzanna Elisabeth Kneppelhout

schilderij • te koop

Antiek boeketje

Europese School, begin 20e eeuw | Olifant, brons, 4,6 x 8,8 cm

Europese School, begin 20e eeuw

beeld • sculptuur • te koop

Olifant

Jan Eversen | Portret van een teckel, olieverf op paneel, 17,9 x 23,9 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 17/5/55

Jan Eversen

schilderij • te koop

Portret van een teckel

Jan Eversen | Stilleven met anemonen en primula in tinnen kan, olieverf op paneel, 33,0 x 23,1 cm, gesigneerd r.o.

Jan Eversen

schilderij • te koop

Stilleven met anemonen en primula in tinnen kan

Jos van den Berg | Stilleven met bolhoed, kruik en het dagblad Vooruit, olieverf op doek, 60,3 x 70,5 cm, gesigneerd op spieraam

Jos van den Berg

schilderij • te koop

Stilleven met bolhoed, kruik en het dagblad Vooruit

Aloys Johann Kreuzer | Stilleven met kruik, krant en een schoen, olieverf op doek op board, 49,6 x 45,8 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1937

Aloys Johann Kreuzer

schilderij • te koop

Stilleven met kruik, krant en een schoen

Jan Mankes | Twee muizen, kopergravure op papier, 10,7 x 13,2 cm, gesigneerd r.o. (in potlood) en te dateren 1916

Jan Mankes

grafiek • te koop

Twee muizen

Jan Eversen | Stilleven met tinnen vaatwerk, citroen en oesters, olieverf op doek, 51,0 x 70,8 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1957

Jan Eversen

schilderij • te koop

Stilleven met tinnen vaatwerk, citroen en oesters

Kees Boendermaker | Stilleven met koperen doofpot en potkachel, olieverf op doek, 83,4 x 67,5 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '41

Kees Boendermaker

schilderij • te koop

Stilleven met koperen doofpot en potkachel

Jan Bogaerts | Stilleven met Keulse kan en Goudse pijp, olieverf op doek, 40,3 x 50,0 cm, gesigneerd l.b. en gedateerd 1942

Jan Bogaerts

schilderij • te koop

Stilleven met Keulse kan en Goudse pijp

Lodewijk Post de Jong | Carrousel in Parijs, olieverf op board, 62,2 x 56,8 cm, gesigneerd r.o. en zonder lijst

Lodewijk Post de Jong

schilderij • te koop

Carrousel in Parijs

Adriaan Timmers | Stilleven met kaars, pijpje en boeken, olieverf op doek, gesigneerd r.o. en gedateerd 1935

Adriaan Timmers

schilderij • te koop

Stilleven met kaars, pijpje en boeken

Jan Heyse | Naakt met een tulp, olieverf op doek op board, 54,6 x 40,3 cm, gesigneerd l.b. en gedateerd 1951

Jan Heyse

schilderij • te koop

Naakt met een tulp

Jan Bogaerts | Stilleven met bijbel en vaas met strobloemen, olieverf op doek, 35,5 x 40,5 cm, gesigneerd r.b. en gedateerd 1942

Jan Bogaerts

schilderij • te koop

Stilleven met bijbel en vaas met strobloemen

Ton van Tast | Spin in web, olieverf op doek op paneel, 17,5 x 13,0 cm, gesigneerd m.o. en gedateerd 1917

Ton van Tast

schilderij • te koop

Spin in web

Marguerite Hynckes-Zahn | Bloemstilleven met viooltje en roos, olieverf op doek op board, 42,6 x 33,7 cm, gesigneerd r.o. met initialen

Marguerite Hynckes-Zahn

schilderij • te koop

Bloemstilleven met viooltje en roos

Adriaan van 't Hoff | Stilleven met cactus in een pot, glazen bowl en tomaten, olieverf op doek, 56,7 x 75,8 cm

Adriaan van 't Hoff

schilderij • te koop

Stilleven met cactus in een pot, glazen bowl en tomaten

Jan Eversen | Stilleven met kersen in mand, kruik en perziken, olieverf op doek, 40,8 x 61,0 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1973

Jan Eversen

schilderij • te koop

Stilleven met kersen in mand, kruik en perziken

Jaap ter Haar | Hollandse dorpjes aan een vaart, olieverf op paneel, 30,2 x 180,2 cm, gesigneerd r.o.

Jaap ter Haar

schilderij • te koop

Hollandse dorpjes aan een vaart

A. Roland Knight | Twee rovende vissen - snoek en voorn, olieverf op doek, 45,5 x 81,6 cm, gesigneerd r.o. en zonder lijst

A. Roland Knight

schilderij • te koop

Twee rovende vissen - snoek en voorn

Pit van Loo | Bloemstuk in de duinen (Terschelling), olieverf op doek, 80,1 x 80,4 cm, gesigneerd r.o. op papiertje tussen het helmgras en gedateerd '75

Pit van Loo

schilderij • te koop

Bloemstuk in de duinen (Terschelling)

Johannes Garst | Ontmoeting, naar het origineel J.H. Moesman 1932, olieverf op doek, 50,0 x 60,0 cm, gesigneerd r.o. 'Joh. Garst '87 en gedateerd '87

Johannes Garst

schilderij • te koop

Ontmoeting, naar het origineel J.H. Moesman 1932


12...26