herman de vries kunstwerk • schilderij • voorheen te koop random objectivations (no V'74-106) samen met pendant
herman de vries
Alkmaar 1931
random objectivations (no V'74-106) samen met pendant
kunststof reliëf 39,5 x 39,5 cm, gesigneerd verso en te dateren 1974
annotatie: verso genummerd 7A/15
Beeldhouwer, schilder en bioloog herman de vries is sinds de jaren 50 actief als kunstenaar. In het begin vond hij aansluiting bij de Nulbeweging, een Nederlandse groep van informele kunstenaars, maar al gauw ging hij zijn eigen weg. In 1970 verhuisde de vries naar het Duitse Eschenau en werden de natuur en Oosterse filosofieën zijn grote inspiratiebronnen. Het materiaal voor zijn kunstwerken haalt hij uit de natuur, zoals hout, bladeren, katoen en planten. de vries maakte o.a. collages, experimentele gedichten, mobiles, optische objecten, beelden en reliëfs. In 1998 kreeg hij de Oeuvreprijs van het Fonds BKVB. Zijn werk bevindt zich o.a. in het Stedelijk Museum in Amsterdam, Museum Kröller-Müller in Otterlo en het Haags Gemeentemuseum, en in vele buitenlandse musea, waaronder het Museum of Modern Art in New York en het Victoria & Albert Museum in Londen. De structuren, reliëfs, objecten en sculpturen die hij vanaf 1962 maakt onder de titel ‘random objectivations’, of ‘toevalstekeningen’, gaan uit van het principe dat ze ook anders hadden kúnnen zijn dan dat ze nu zijn. Dat geldt ook voor de hier afgebeelde reliëfs. De kunstenaar werkt op een witte ondergrond, onpersoonlijk en neutraal. De drager biedt zo een oneindige reeks aan mogelijkheden. Doordat de vries het persoonlijke element achterwege laat ontstaat een neutrale compositie en wordt de toeschouwer door de kunstenaar als gelijkwaardig beschouwd: er wordt hem geen visie opgedrongen door de maker. Vervolgens past herman de vries toevalstabellen toe in zijn kunst. Cijfers krijgen bijvoorbeeld een kleur of een plus- of minteken toegewezen. Dit zorgt voor willekeurige stippen, strepen, letters, cijfers en in dit geval opgehoogde blokjes. Bij herhaling van hetzelfde procedé leidt het toeval tot grote onderlinge verschillen, zoals het in de natuur ook gaat. Deze toevalstekeningen noemt herman de vries ook wel filosofische modellen, omdat het gaat om de verwerking van werkelijkheidservaring. Voor hem als plantkundige is de gelijkwaardigheid van natuurlijke fenomenen en het elimineren van hiërarchie belangrijk. Reden dat hij zowel zijn publicaties als zijn naam zonder hoofdletters schrijft.