Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Bart van der Leck kunstwerk • schilderij • voorheen te koop Moeder met kind spelend

Leck B.A. van der | 'Bart' Anthony van der Leck, Moeder met kind spelend, olieverf op doek 109,0 x 69,0 cm, gesigneerd verso en verso gedateerd '52-'55

Bart van der Leck

Moeder met kind spelend
olieverf op doek 109,0 x 69,0 cm, gesigneerd verso en verso gedateerd '52-'55

Dit schilderij was voorheen te koop.

Herkomst: familie van de kunstenaar.
Literatuur: W.C. Feltkamp, 'B.A. van der Leck. Leven en werken', Leiden 1956, pag. 96, nr. 154 (foutief gedateerd 1954); tent.cat. Rotterdam, Museum Boijmans-van Beuningen en Rotterdamsche Kunstkring, 'Nationale tentoonstelling 5 mei', 1956, cat.nr. 39; tent.cat. Venetië, Padiglione delle Nazioni - Olanda, 'XXVIII. Esposizione Internazionale d'Arte 'La Biennale di Venezia'', 1956, cat.nr. 23 (als 'Composizione (1952-1954)'); tent.cat. 'Bart van der Leck 1876-1958', Otterlo, Rijksmuseum Kröller-Müller/Amsterdam, Stedelijk Museum, 1976, cat.nr. S 81 (met afb. in kleur); tent.cat. Berlijn, Nationalgalerie, 'Bart van der Leck 1876-1958', 1977, cat.nr. 49 (S 81), met afb. in kleur; Cees Kamerbeek, Jarmila Kamerbeek, Marjan de Man, Onno Maurer, 'Jongkind tot Van der Leck: de passie van een collectioneur. Collectie Kamerbeek', Amersfoort 2007, afb. in kleur pag. 24, pag. 178, cat.nr. 64 (met afb. in kleur pag. 179).
Tentoonstelling: Amsterdam, Kunsthandel E.J. van Wisselingh & Co., inv.nr. S 1367 X (als 'Deux jeunes filles'); Rotterdam, Museum Boijmans-van Beuningen en Rotterdamsche Kunstkring, 'Nationale tentoonstelling 5 mei', 7 april-6 mei 1956; Venetië, Padiglione delle Nazioni - Olanda, 'XXVIII. Esposizione Internazionale d'Arte 'La Biennale di Venezia'', 16 juni-21 okt. 1956; 'Bart van der Leck 1876-1958', Otterlo, Rijksmuseum Kröller-Müller,18 juli-5 sept. 1976/Amsterdam, Stedelijk Museum, 24 sept.-8 nov. 1976; Berlijn, Nationalgalerie, 'Bart van der Leck 1876-1958', 24 febr.-27 maart 1977.

Bart van der Leck behoort vanaf 1917 samen met Mondriaan, Vilmos Huszár en Theo van Doesburg tot de kunstenaars verzameld rond het tijdschrift De Stijl, dat een grote invloed had op de ontwikkeling van de abstracte kunst in ons land. Zijn werk illustreert, evenals dat van Mondriaan, zijn zoektocht naar de essentie van de vormen in de wereld om ons heen, door hem 'doorbeelding' genoemd. Onderwerpen als stillevens, dieren en bloemen werden door hem teruggebracht tot geometrische elementen en fragmenten van contourlijnen, die los van elkaar tegen een witte achtergrond werden geplaatst. Herkomst: familie van de kunstenaar Literatuur: W.C. Feltkamp, B.A. van der Leck. Leven en werken, Leiden [1956], p. 96, no. 154 (foutief gedateerd 1954). Tentoonstellingen: Rotterdam, Museum Boymans & Rotterdamsche Kunstkring, 'Nationale tentoonstelling 5 mei', 7 april - 6 mei 1956, cat.no. 39; Venetië, Padiglione delle Nazioni - Olanda,' XXVIII. Biennale Internazionale d'Arte di Venezia, 16 juni - 21 oktober 1956, cat. no. 23 (als: Composizione (1952-1954); er bestaat echter geen compositie met deze titel maar volgens de stickers aan de achterzijde van het schilderij heeft het zeker op deze Biennale gehangen); E.J. van Wisselingh & co., Amsterdam; Otterlo, Rijksmuseum Kröller-Möller, 'Bart van der Leck' 1876-1958, 18 juli - 5 september 1976/Amsterdam, Stedelijk Museum, 24 september - 8 november 1976, cat.no. S 81 (met afb.); Berlijn, Nationalgalerie, 'Bart van der Leck 1876-1958', 24 februari - 27 maart 1977, cat.no. 49 (S 81).


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak