Zoek op kunstenaar
Sluit

Neo-impressionisme & pointillisme schilderijen kunststroming • kunstenaars • kunstwerken te koop Neo-impressionisten & pointillisten

In 1886 hing in Parijs op een tentoonstelling van Franse impressionistische schilders een groot, zonnig doek van Georges Seurat, getiteld ‘Een zondagmiddag op het eiland La Grande Jatte’. Het werk was zorgvuldig opgebouwd uit kleine verfstippen en veroorzaakte een storm van reacties. De kunstcriticus Félix Fénéon noemde Seurats stippeltechniek ‘neo-impressionisme’, een term die daarna blijvend gehanteerd zou worden voor het werk van Seurat, Paul Signac en hun navolgers. In feite bouwden de neo-impressionisten voort op het impressionisme van Claude Monet en zijn kring, schilders die en plein air de wisselende effecten van het zonlicht vastlegden in heldere kleuren en snelle, spontaan neergezette penseelstreken. Maar hun werk was ook een reactie op het vluchtige karakter van het impressionisme: Seurat en de zijnen gebruikten hun kleine en ordelijk geplaatste kleurstippen om het blijvende, wezenlijke van de natuur te verbeelden. Zij maakten daarbij gebruik van 19e-eeuwse wetenschappelijke theorieën over de waarneming en werking van licht en kleur van Michel-Eugène Chevreuil. Diens ‘chromatische cirkel’ toonde dat optische kleurmenging plaatsvindt bij waarneming op afstand en dat de drie primaire kleuren van het zonnespectrum, rood, geel en blauw een complementaire kleur hebben (groen, paars en oranje), die hen versterkt. Door het stippelen en de nabijheid van deze tegenhanger krijgen de kleuren op het doek een tinteling die de indruk geeft van een warm, vibrerend (zon)licht.

In Nederland verspreidde het neo-impressionisme zich vooral via Jan Toorop. Deze kwam ermee in aanraking via de Belgische kunstenaarsgroep Les Vingt, waar hij vanaf 1884, gedurende zijn verblijf in Brussel (1883-1890), deel van uitmaakte. Hij was één van de twintig vaste leden van deze avant-gardegroep en de enige Nederlander tussen beroemdheden als Ensor, Anna Boch en Seurats Belgische volgelingen Théo van Rysselberghe en Henri van de Velde. In 1887 organiseerde Les Vingt in België één van de eerste tentoonstellingen van neo-impressionisten buiten Frankrijk. Daar hingen ook gepointilleerde doeken van Toorop, die overigens in 1888 alweer zou overgaan tot een eigenzinnige behandeling van Seurats pointillisme. Dankzij Toorop werd in 1889 het neo-impressionisme voor het eerst in Amsterdam getoond. Het Hollandse publiek, gewend aan de groene Hollandse landschappen en de stevige toets van de Haagse School, kon niet warm lopen voor de ‘stippelmanie der vibristen’, zoals de neo-impressionisten spottend genoemd werden. Desondanks organiseerde hij in 1892 bij de Haagsche Kunstkring een tweede tentoonstelling van Les Vingt. Deze keer raakte een groep schilders in Leiden en Den Haag geïnspireerd, onder wie Johan Thorn Prikker, Jan Aarts, Jan Vijlbrief en H.P. Bremmer, die in de periode 1893-1895 een aantal pointillistische stillevens schilderde en invloed had op schilders als Herman van Daalhoff, Jaap Nieweg en Jo Koster.

Naast Den Haag en omgeving werd door toedoen van Toorop ook het Zeeuwse Domburg een centrum van Neo-impressionisme. Tussen 1903 en 1922 verzamelde hij daar ’s zomers kunstenaars om zich heen, van wie een aantal ging pointilleren, onder wie Piet Mondriaan, Otto van Rees, Mies Elout-Drabbe, Ferdinand Hart Nibbrig. De intensiteit van het licht op het door water omringde Walcheren zou er mede toe bijdragen dat Toorop in zijn Zeeuwse motieven van een fijn pointillé overstapte op forse, mozaïekachtige toetsen in heldere pasteltinten. In 1909 en 1910 nam Mondriaan deze grote verftoetsen over. Daarna, in Amsterdam, zou dit werk samen met dat van Jan Sluijters en Leo Gestel leiden tot het zogenoemde - deels uit het pointillisme voortkomende - Amsterdamse luminisme, dat rond 1911 hoogtij vierde. Hart Nibbrig hield het bij fijne stippels, die hij hier en daar vrij combineerde met kleurvegen. Samen met Co Breman en, slechts korte tijd, met Hendrik Jan Wolter, vormde hij de Larense pointillisten, die blonde, zondoorstoofde Gooise landschappen schilderden.

12...8

Jakob Nieweg | Gele tulpen, olieverf op doek, 45,2 x 35,4 cm, gesigneerd r.o. met monogram en gedateerd 1947

Jakob Nieweg

schilderij • te koop

Gele tulpen, 1947

Henri van Daalhoff | Wintertje, olieverf op paneel, 25,5 x 35,5 cm, gesigneerd r.o. en verso

Henri van Daalhoff

schilderij • te koop

Wintertje

Kasper Niehaus | Zondag langs de rivier, olieverf op doek, 109,2 x 140,0 cm, gesigneerd met monogram r.o. en gedateerd '09

Kasper Niehaus

schilderij • te koop

Zondag langs de rivier, 1909

Piet van der Hem | Draaiorgel in de Jordaan, Amsterdam, olieverf op doek, 55,5 x 79,2 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1909

Piet van der Hem

schilderij • te koop

Draaiorgel in de Jordaan, Amsterdam, ca. 1909

Jakob Nieweg | Bloemen in glazen vaas, olieverf op doek, 40,3 x 30,4 cm, gesigneerd r.o. met monogram en gedateerd 1943

Jakob Nieweg

schilderij • te koop

Bloemen in glazen vaas, 1943

Johan Birnie | Bollenvelden, olieverf op doek, 50,2 x 70,3 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1921

Johan Birnie

schilderij • te koop

Bollenvelden, 1921

Harm Kamerlingh Onnes | Musicerende zusters van de schilder, olieverf op doek, 100,3 x 160,4 cm, gesigneerd r.o. met monogram en te dateren ca. 1923

Harm Kamerlingh Onnes

schilderij • te koop

Musicerende zusters van de schilder, 1923

Co Breman | Korenschoven bij Blaricum, olieverf op doek, 22,7 x 54,3 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1904

Co Breman

schilderij • te koop

Korenschoven bij Blaricum, 1904

Ludovic Vallée | Een zomerse dag in het park, olieverf op board, 18,4 x 24,1 cm, gesigneerd l.o. met monogram en te dateren ca. 1938

Ludovic Vallée

schilderij • te koop

Een zomerse dag in het park, ca. 1938

Edith Pijpers | Landweggetje in de zomer, olieverf op doek, 32,7 x 48,8 cm, gesigneerd r.o.

Edith Pijpers

schilderij • te koop

Landweggetje in de zomer

Edith Pijpers | Zonnig boerenerf, olieverf op doek, 36,8 x 51,9 cm

Edith Pijpers

schilderij • te koop

Zonnig boerenerf

Co Breman | Giethoorn in de sneeuw, olieverf op doek op paneel, 34,3 x 49,1 cm, gesigneerd r.o.

Co Breman

schilderij • te koop

Giethoorn in de sneeuw

Harm Kamerlingh Onnes | Mensen op het land, olieverf op doek op board, 22,7 x 33,8 cm, gesigneerd r.o. met monogram

Harm Kamerlingh Onnes

schilderij • te koop

Mensen op het land

Co Breman | Zomerlandschap met aardappel- en boekweitvelden in Laren, olieverf op doek, 18,7 x 40,5 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 'L 1 7 1903'

Co Breman

schilderij • te koop

Zomerlandschap met aardappel- en boekweitvelden in Laren, 1903

Harm Kamerlingh Onnes | Kastanjebomen, olieverf op board, 24,9 x 34,4 cm, gesigneerd r.o. met monogram en gedateerd '51

Harm Kamerlingh Onnes

schilderij • te koop

Kastanjebomen, 1951

Jakob Nieweg | Villa Kinheim, Bloemendaal, olieverf op doek, 61,6 x 80,6 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd Aug. 1915

Jakob Nieweg

schilderij • te koop

Villa Kinheim, Bloemendaal, 1915

Jakob Nieweg | Bloeiende fruitbomen langs een hek, olieverf op doek, 60,0 x 50,1 cm, gesigneerd r.o. met monogram en gedateerd '22

Jakob Nieweg

schilderij • te koop

Bloeiende fruitbomen langs een hek, 1922

Theo Champion | Bij de kermiswagen, olieverf op doek op board, 44,6 x 58,3 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1909

Theo Champion

schilderij • te koop

Bij de kermiswagen

Tjitske Geertruida Maria van Hettinga Tromp | Oude huisjes te Zaltbommel, olieverf op doek, 40,5 x 29,6 cm, gesigneerd r.o. monogram en gedateerd 1949

Tjitske Geertruida Maria van Hettinga Tromp

schilderij • te koop

Oude huisjes te Zaltbommel, 1949

Jan Adam Zandleven | Bloeiende vruchtboom voor boerderij, olieverf op doek op paneel, 40,2 x 32,1 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1912

Jan Adam Zandleven

schilderij • te koop

Bloeiende vruchtboom voor boerderij, 1912

Hessel de Boer | Boerderij in de zomer, olieverf op doek, 49,0 x 48,7 cm

Hessel de Boer

schilderij • te koop

Boerderij in de zomer

Hessel de Boer | Haags herenhuis in de zomer, olieverf op doek, 32,0 x 39,9 cm

Hessel de Boer

schilderij • te koop

Haags herenhuis in de zomer

Hessel de Boer | Bosbeek, olieverf op doek, 45,1 x 50,0 cm, gesigneerd m.o.

Hessel de Boer

schilderij • te koop

Bosbeek

Sjoerd de Roos | Hooischelven, pastel op papier, 40,0 x 48,0 cm, gesigneerd r.o. met monogram

Sjoerd de Roos

aquarel • tekening • te koop

Hooischelven

Jules De Praetere | Rode bloemen, olieverf op doek, 45,7 x 34,7 cm, gesigneerd l.o.

Jules De Praetere

schilderij • te koop

Rode bloemen

Edith Pijpers | Zeeuws straatje, olieverf op doek op board, 38,4 x 54,7 cm, gesigneerd r.o.

Edith Pijpers

schilderij • te koop

Zeeuws straatje

Joseph Raphael | Zomerlandschap, aquarel op papier, 54,0 x 72,5 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1914

Joseph Raphael

aquarel • tekening • te koop

Zomerlandschap, 1914

Frits Maris | Uitkijk over de stad, olieverf op doek, 44,7 x 39,5 cm, gesigneerd r.o.

Frits Maris

schilderij • te koop

Uitkijk over de stad


12...8