Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Piet Mondriaan kunstwerk • aquarel • tekening • voorheen te koop Bij Arnhem

Mondriaan P.C.  | Pieter Cornelis 'Piet' Mondriaan, Bij Arnhem, aquarel en gouache op papier 46,0 x 65,0 cm, gesigneerd rechtsonder en te dateren ca. 1901

Piet Mondriaan

Bij Arnhem
aquarel en gouache op papier 46,0 x 65,0 cm, gesigneerd rechtsonder en te dateren ca. 1901

Dit werk op papier was voorheen te koop.

Literatuur: R.P. Welsh, 'Piet Mondrian and the Dutch Landscape/Piet Mondriaan en het Hollandse landschap', Kunsthandel P. Van Voorst van Beest, Den Haag 1988, afb. 15; I. Boersma, Had Mondriaan een Arnhemse periode?: Kunsthistoricus plaatst werken 't Gein in Arnhems decor, 'De Gelderlander', 14 juli 1990 (met afb.); R.P. Welsh, 'Piet Mondrian. Catalogue Raisonné of the Naturalistic Works (until early 1911), Blaricum 1998, pag. 268, cat.nr. A285 (met afb.); H. Janssen, J.M. Joosten, 'Mondrian de 1892 à 1914. Les chemins de l'abstraction', Parijs 2002, pag. 73, cat.nr. 24 (met afb. in kleur); H. Janssen, J.M. Joosten, 'Mondrian 1892-1914. The Path to Abstraction', Zwolle 2002, pag. 73, cat.nr. 24 (met afb. in kleur); Jubileumuitgave 25 jaar Simonis&Buunk Kunsthandel: een Keur aan Kunst', Ede/Zwolle 2003, nr. 7 (met afb. in kleur).
Tentoonstelling: Amsterdam, Arti et Amicitiae, okt.-nov. 1901, cat.nr. 115; Amsterdam, St. Lucas, mei-juni 1902, cat.nr. 107; Den Haag, Kunsthandel P. van Voorst van Beest, 'Piet Mondriaan 1872-1944', sept.-nov. 1988, cat.nr. 15; Parijs, Musée d'Orsay, 'Mondrian de 1892 à 1914: Les chemins de l'abstraction, 25 maart-14 juli 2002; Verenigde Staten, Texas, Forth Worth, Kimbell Art Museum, 'Mondrian 1892-19144: The Path to Abstraction', 18 aug.-8 dec. 2002; Den Haag, Gemeentemuseum, 'Mondriaan: Op weg naar abstractie', 21 dec. 2002-20 apr. 2003; Ede, Simonis&Buunk Kunsthandel, 'Jubileumtentoonstelling 1978-2003: een Keur aan Kunst', 18-26 apr. 2003.

Schilderde, tekende en etste naturalistisch (1888-1908) landschappen, figuren en stillevens, in de overgangsperiode (1909-1915) naar het abstracte neigend, daarna meer en meer abstracte composities. Behoort tot de beroemdste kunstenaars van deze eeuw. Bijna alle belangrijke musea bezitten werk van zijn hand. Datering: 1901 Literatuur: Prof. Robert P. Welsh,‘Piet Mondriaan', Tentoonstelling van vroegere werken, Den Haag 1989, no. 15 (ill.); Prof. Robert Welsh en Joop Joosten, ‘Catalogue Raissonée'. Tentoonstelling: Amsterdam, Arti et Amicitiae, 1901-1902, Gemeente Museum Arnhem. Dit schitterende landschap bij Arnhem schilderde Mondriaan hoogstwaarschijnlijk in 1901. Zijn vader was kort daarvoor vanuit Winterswijk verhuisd naar deze stad, en tijdens de bezoeken die Mondriaan hem bracht vanuit Amsterdam maakte hij een serie schilderijen en aquarellen van de omgeving. De Canadese Mondriaan-expert Robert Welsh voorzag deze aquarel als eerste van een datering en identificeerde het landschap als de omgeving van Arnhem, door verband te leggen met een aquarel van Mondriaan die in de winter van 1901 en het voorjaar van 1902 bij Arti et Amicitiae in Amsterdam was tentoongesteld. De uitwerking van de aquarel doet ook vermoeden dat hij werd gemaakt voor een tentoonstelling of voor de verkoop. In zijn pre-moderne jaren, grofweg van 1895 tot 1908, had Mondriaan een uitgesproken voorkeur voor het schilderen van landschappen, die in hun naturalistische details en atmosfeer verwantschap vertonen met het werk van de Haagse School. Dit is niet zo verwonderlijk. Deze impressionistische stroming beheerste het schilderkunstig klimaat in ons land in de tweede helft van de vorige eeuw vrijwel volledig. Bovendien was er de invloed van Mondriaans oom Frits, zelf een leerling van Willem Maris, die hem vanaf 1898 regelmatig meenam op schildertochten in de buurt van Winterswijk, en hem vertrouwd maakte met de schilderkunst van de Haagse School. De aquarel is bijzonder fijn uitgewerkt. Onder een bedekte hemel ligt iets boven het midden van het beeldvlak een witte boerderij met rood dak, omringd door glooiende akkers in sprekende kleuren groen. In de verte ligt als een witte streep de Rijn. De boompartijen op de overgang tussen midden- en achtergrond presenteren zich als massieve kleurvlakken met sterke contouren. Mondriaan combineerde dit naturalistische landschap met experimenten in beeldopbouw en compositie. Door de boerderij op het snijpunt van twee diagonalen te plaatsen, en vooraan in beeld met scherpe contouren een takkenafscheiding te schilderen, schept hij een spanning tussen de motieven voor en achter in het beeld. Hij maakte beeldelementen als het ware los van het ‘plaatje' en liet ze zien als zelfstandige vormen, die op een bepaalde manier ten opzichte van elkaar geplaatst waren. Het zo vereenvoudigen van de zichtbare wereld tot vormen en vlakken is een vroeg symptoom van zijn latere zoeken naar pure abstractie. Dit is bijvoorbeeld ook te zien in de serie aquarellen en olieverfstudies die hij in deze vroege periode maakte langs het Gein, waarvan er een aantal in het bezit is van het Haags Gemeentemuseum. Na 1908 brak Mondriaan in zijn schilderij ‘Molen bij zonlicht' met het naturalisme van zijn vroege werk en betrad hij, met het steeds verder vereenvoudigen van vorm en kleur, de weg naar zijn neo-plasticisme, waar hij beroemd om werd.


Piet Mondriaan | Boerderij Geinrust achter bomenrij aan het Gein, olieverf op doek, 47,7 x 63,8 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1905-1906

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Boerderij Geinrust achter bomenrij aan het Gein, ca. 1905-1906

Piet Mondriaan | Boom met boerderij, olieverf op board op paneel, 75,5 x 64,0 cm, te dateren ca. 1906-1907

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Boom met boerderij, ca. 1906-1907

Piet Mondriaan | De oever van de Seine, olieverf op doek, 54,2 x 73,1 cm, gesigneerd l.o. en te dateren 1931

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

De oever van de Seine, 1931

Piet Mondriaan | Hooimijt met wilgenbomen, olieverf op doek, 63,3 x 51,9 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1897-1898

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Hooimijt met wilgenbomen, ca. 1897-1898

Piet Mondriaan | Landschap bij Montmorency, olieverf op doek, 46,3 x 55,2 cm, gesigneerd l.o. en verso en verso gedateerd 8 aug. '30

Piet Mondriaan

schilderij • te koop

Landschap bij Montmorency, 1930


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak