Zoek op kunstenaar
Sluit

Beeldhouwers en beeldbouwers

< terug naar catalogus

Kunstenaar Evert van Hemert

Kunstenaar Evert van Hemert

Grootheden als Michelangelo zagen in een blok marmer al direct een gevangen Madonna en met hamer en beitel was het slechts een kwestie van tienduizend hamerklopjes om de fraaie dame te bevrijden. Vakkennis, een sterk gestel en geduld natuurlijk zijn daarvoor een vereiste. Weg is weg en een volronde godin wil je niet tot een anorexiapatiënt laten verworden. Tegenwoordig kun je computergestuurde, levenloze perfectie bereiken.

Beeldbouwers kneden materie zoals klei, gips of was rond een geraamte van ijzer, polystyreen, een plastic bal, (wrak)hout of wat dan ook maar voor handen is. Toevoegen, weghalen, veranderen en soms herscheppen of opnieuw beginnen. Kortom, veel meer vrijheid van handelen en met een eindresultaat in brons, gips, beton of polyester, heeft de maker een keur aan mogelijkheden.

Auke de Vries | Zonder titel, geverfd staal, 251,0 cm, gesigneerd op de basis en te dateren ca. 2000

Auke de Vries

beeld • scultpuur • te koop

Zonder titel

Dolf Breetvelt | Drie-eenheid, hout, 60,5 x 47,0 cm, gesigneerd op achterzijde

Dolf Breetvelt

beeld • scultpuur • te koop

Drie-eenheid

Harm Kamerlingh Onnes | Stoomschip, geglazuurd aardewerk, 13,5 x 20,0 cm, gesigneerd op onderzijde met monogram en gedateerd '62 op onderzijde

Harm Kamerlingh Onnes

beeld • scultpuur • te koop

Stoomschip, 1962

Carl Johan Eldh | Staand naakt, Statuario Venato marmer, 103,0 x 34,0 cm, gesigneerd op de sokkel

Carl Johan Eldh

beeld • scultpuur • te koop

Staand naakt

Evert van Hemert | Saskia, gepatineerd brons, 65,0 x 55,0 cm, gesigneerd met monogram op zijkant

Evert van Hemert

beeld • scultpuur • te koop

Saskia

Kunstenaar Evert van Hemert legt uit hoe een bronzen beeld tot stand komt

Laten we onze blik in dit artikel alleen werpen op het eeuwig duurzame ‘dure’ brons. Elk bronzen beeld ontstaat uit was, gips of klei. Deze materialen kunnen elke denkbare vorm aannemen, voordeel van was is dat je het niet hoeft af te dekken, maar pas op voor de zon; klei droogt uit en behoeft voortdurend aandacht en gips geeft veel rommel.

modelleren

modelleren

kleien

kleien

siliconenmal maken

Als er meerdere exemplaren van een sculptuur gewenst zijn, wordt er om het origineel een siliconenmal gemaakt. Deze mal is een rubbervorm bestaande uit twee of meerdere delen met binnenin het ‘moedermodel’ en buiten een gipsen of kunststof steunmal zodanig deelbaar dat het oorspronkelijke beeld eruit gehaald kan worden. Als het beeld verwijderd is wordt de mal weer gesloten en vervolgens volgegoten met speciale gietwas. Deze was laat men even stollen totdat aan de buitenzijde de juiste dikte bereikt is. De overtollige was wordt er uitgegoten.

gesmolten brons gieten

Gesmolten brons gieten (detail)

gesmolten brons gieten (detail)

Wat overblijft is een hol wasmodel, dat nu bijgewerkt kan worden en voorzien van lucht- en gietkanalen. Dit wasmodel wordt in de gieterij van binnen en buiten van een vaste vuurmassa voorzien, onderling verbonden door kernijzers, daarna wordt de was eruit gestookt. In de lege ruimte waar de was heeft gezeten wordt vloeibaar brons (1200 graden) gegoten.

gips verwijderen van bronzen beeld

gips verwijderen

bronzen beeld in giethuid

bronzen beeld in giethuid

bronzen beeld met kernijzers

bronzen beeld met kernijzers

Eenmaal afgekoeld wordt de sculptuur eruit gehakt en is deze klaar voor de verdere bewerking. Het kunstwerk heeft nu het uiterlijk van een vergeten en uitgelopen aardappel. Vervolgens wordt er begonnen om al het overbodige te verwijden en de eventuele losse onderdelen aan elkaar te lassen, de gaten van de kernijzers en gietgalletjes te dichten om vervolgens de giethuid weg te slijpen, zodat het ‘oorspronkelijke’ beeld weer zichtbaar wordt.

bronzen beeld lassen

bronzen beeld in elkaar lassen

bronzen beeld patineren

patineren

Gegoten en afgewerkt brons is goudkleurig, maar door de oxidatie in de buitenlucht wordt het zwart, groen, grijs. Om dat proces te versnellen en in eigen hand te houden, wordt het beeld gepatineerd. Met behulp van een gasbrander en verschillende chemicaliën wordt het beeld als het ware gekleurd, in de gewenste patina – een moeizaam en ongezond proces. Tot slot wordt de sculptuur voorzien van een laag bijenwas om de patina te fixeren.

De relatie kunstenaar – gieter is als een huwelijk; men dient van elkaar te weten wat de één wil en wat de ander kan en dat tegen de grenzen aan. De prijs van maagdelijk brons – een tin/koperlegering is slechts enkele euro’s per kilo.

De arbeidsintensieve werkzaamheden zijn tezamen met de reputatie van de kunstenaar prijs bepalend, duur maar duurzaam en het geld uiteindelijk meer dan waard.

Evert van Hemert, Kolderwolde & FLASSH Bronsgieterij, Balk.

 

Evert van Hemert | Old Benno, gepatineerd brons, 60,0 x 60,0 cm, gesigneerd met monogram op voorhoofd en te dateren 2008

Evert van Hemert

beeld • scultpuur • te koop

Old Benno, 2008

Evert van Hemert | Edwina, gepatineerd brons, 14,0 x 30,0 cm, gesigneerd met monogram op buik en te dateren 2012

Evert van Hemert

beeld • scultpuur • te koop

Edwina, 2012

Evert van Hemert | De parelvink, brons, 55,0 cm, gesigneerd verso op basis

Evert van Hemert

beeld • scultpuur • te koop

De parelvink

Evert van Hemert | Antonia, gepatineerd brons, 41,0 x 30,0 cm, gesigneerd met monogram op buik en te dateren 2002

Evert van Hemert

beeld • scultpuur • te koop

Antonia, 2002