Zoek op kunstenaar
Sluit

Eigenheid en Overeenkomst

< terug naar catalogus

Eigenheid

Rally in de Alpen – Triumph TR3 werd geschilderd door de Roy Nockolds, een doorgewinterde schilder van autoraces, rally’s en ook speedbootraces. In de jaren 30 was dit in Engeland een geliefd genre en de kunstenaar liet ons talloze schilderijen en aquarellen na over dit onderwerp.

Ook was hij een bekend illustrator voor de vele autotijdschriften van die tijd.

Op zijn schilderij zien we een auto onder een maan- en sterrenloze hemel voortrijden door de duisternis. De felle koplampen doorklieven het donker en verlichten de weg voor hem. Heel in de verte zijn nog net de achterlichten van een voorganger te zien. Ze benadrukken de eenzaamheid van de auto in de nachtelijke natuur. Het berglandschap rondom kan duiden op een speciale rally, maar is zeker ook gekozen voor het effect. De schilder heeft gebruik gemaakt van het idee dat duisternis vormen kan veranderen en soms groter en dreigender doet lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De spookachtige schaduwen verhogen de mysterieuze sfeer die gepaard gaat met nachtelijk doorrijden in een onherbergzaam gebied. Het gevoel van ‘beautiful mysterious’ komt tot op de dag van vandaag voor in de beeldende kunst. Denk bijvoorbeeld aan de schilderijen van Edward Hopper. Of aan de foto’s van de Amerikaan William Eggleston uit de jaren 70 en 80, die ons de duistere en verborgen wereld laten zien van de nacht, waarin de meesten van ons slapen en slechts enkelen wakker zijn.

Roy Anthony Nockolds | Rally in de Alpen - Triumph TR3, olieverf op doek, 63,5 x 76,4 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1956

Roy Anthony Nockolds

schilderij • te koop

Rally in de Alpen - Triumph TR3, 1956

Overeenkomst

Louis Meijer | Rivier met afgemeerd zeilschip bij maanlicht, olieverf op paneel, 30,0 x 41,4 cm, gesigneerd r.o.

Louis Meijer

schilderij • te koop

Rivier met afgemeerd zeilschip bij maanlicht

Een eeuw eerder, tijdens de romantiek, leidde eenzelfde fascinatie voor de mysterieuze sfeer van nacht en maanlicht tot een grote populariteit van het nachtgezicht of ‘nocturne’. Schilders als Jacobus Theodorus Abels en Petrus van Schendel specialiseerden zich in nachtelijke landschappen en avondmarkten waarin naast maanlicht, open vuur en kaarslicht de lichtbron vormden. Ook andere schilders beoefenden zo nu en dan het genre, dat wel als een staaltje van meesterschap werd gezien, Want eenvoudig was het niet. Louis Meijer, doorgaans een schilder van knappe romantische zeegezichten en havens met schepen, waagde zich af en toe aan een nachtelijk (rivier)landschap. In zijn Rivier met afgemeerd zeilschip bij maanlicht werpt de omfloerste maan een zilverig licht op een rivier tussen heuvels. Het scheepje heeft de zeilen gehesen, alsof het klaar is om weg te zeilen in de windstille nacht. Ook hier verbergt een bocht in de rivier een onbekende verte. Het is een beeld dat in een droom zou kunnen bestaan en dat een geheimzinnigheid uitstraalt die door tijdgenoten zeer werd gewaardeerd en bewonderd.

Petrus Kiers | De brief, olieverf op paneel, 47,2 x 37,5 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1842

Petrus Kiers

schilderij • te koop

De brief, 1842

Jacobus Theodorus Abels | Vissers bij maanlicht, olieverf op paneel, 21,5 x 29,3 cm, gesigneerd r.o.

Jacobus Theodorus Abels

schilderij • te koop

Vissers bij maanlicht

Willem Vester | Rivierlandschap met molen bij maanlicht, olieverf op paneel, 28,1 x 37,2 cm, gesigneerd l.o.

Willem Vester

schilderij • te koop

Rivierlandschap met molen bij maanlicht

Petrus van Schendel | Wild- en gevogelteverkoper bij kaarslicht, olieverf op paneel, 57,0 x 42,8 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1856

Petrus van Schendel

schilderij • te koop

Wild- en gevogelteverkoper bij kaarslicht, 1856