Zoek op kunstenaar
Sluit

Vogels van diverse pluimage

< terug naar catalogus

Lucebert | Drie wezens, vier ogen, potlood, krijt, aquarel en olieverf op papier, 50,2 x 70,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '89

Lucebert

aquarel • tekening • te koop

Drie wezens, vier ogen

Dieren worden al eeuwen afgebeeld in schilderijen; voor wetenschappelijke doeleinden, als decoratief element, of om hun symboliek. Zo staat de haan voor waakzaamheid, vreugde en verstand, voor de overwinning van de duisternis, waarmee hij symbool is van het licht. Een haan wijst bovendien de weg en geeft richting aan. De hond staat voor trouw en opoffering, vooral voor die van de echtgenoot, voor het geloof en voor waakzaamheid. De distelvink was symbool van vruchtbaarheid.

Carl Jutz | Haan en kippen bij bijenkorven, olieverf op doek, 43,0 x 58,0 cm, gesigneerd r.o.

Carl Jutz

schilderij • te koop

Haan en kippen bij bijenkorven

Jozef Franz Pallenberg | Haan met twee kippen, brons, 27,6 x 22,0 cm, gesigneerd op basis

Jozef Franz Pallenberg

beeld • sculptuur • te koop

Haan met twee kippen

Theo van Hoytema | Pluimvee, krijt en aquarel op board, 49,6 x 59,6 cm, gesigneerd r.o. met monogram en voluit

Theo van Hoytema

aquarel • tekening • te koop

Pluimvee

Vogelen

De betekenis van vogels in de beeldende kunst is verschillend per periode en per gebied. Zo symboliseerden vogels bij de oude Egyptenaren de ziel, hadden ze een decoratieve functie in de randversieringen van middeleeuwse getijdenboeken en deed in de 16e eeuw de vogel zijn intrede in natuurstudies voor de eerste geïllustreerde encyclopedieën. In de 17e eeuw hebben vogels vaak in genrevoorstellingen een seksuele betekenis. ‘Vogelen’ betekende toen, behalve vogelvangen, ook seks met elkaar hebben. Een ‘vogelaar’ stond voor een koppelaar of hoerenbaas, maar ook voor degene die het liefdesspel bedreef. Een vogel die is afgebeeld in een doos of een kooitje staat voor maagdelijkheid. Staat het deurtje van het kooitje open en is de vogel ontsnapt dan verwijst dit naar onvoorzichtig handelen dat tot het verlies van maagdelijkheid leidt.

Johan Jacob Bodaan | Dood vogeltje bij een kooi, olieverf op paneel, 36,2 x 25,2 cm, gesigneerd r.o.

Johan Jacob Bodaan

schilderij • te koop

Dood vogeltje bij een kooi

Georg Rueter | Slapende eend, olieverf op paneel, 23,5 x 32,2 cm, gesigneerd r.o.

Georg Rueter

schilderij • voorheen te koop

Slapende eend

Willy Tiedjen | Eenden in een vijver, olieverf op doek, 60,0 x 80,0 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '07

Willy Tiedjen

schilderij • te koop

Eenden in een vijver

Karl Heynen-Dumont | Twee eenden, brons, 4,0 x 13,5 cm, gesigneerd op buik voorste eend

Karl Heynen-Dumont

beeld • sculptuur • te koop

Twee eenden

Willem van den Berg | Vier eenden, olieverf op paneel, 26,4 x 27,5 cm, gesigneerd r.o. en verso gedateerd October 1935

Willem van den Berg

schilderij • te koop

Vier eenden

Vogelmuziek

Ook componisten en musici maakten op verschillende manieren gebruik van vogels. Ze laten zich inspireren door vogelgezang of ze imiteren de geluiden van vogels in een compositie, waarbij de geluiden van de nachtegaal en de koekoek favoriet waren. Zo schreef de Franse barokcomponist Jean Philippe Rameau een dialoog tussen twee vogels voor piano. De linker- en rechterhand van de pianist spelen al ‘kwetterend’ met elkaar. Ook Händel luisterde goed naar de geluiden in het bos en verwerkte de vrolijke, herkenbare roep van de koekoek en het lyrische lied van de nachtegaal in zijn dertiende orgelconcert. In de Speelgoedsymfonie van Mozarts vader Leopold zingen ook de nachtegaal en de koekoek. In zijn fluitconcert in D-majeur beeldt Vivaldi de distelvink uit – ook wel puttertje genoemd. Dit prachtig fleurig rood, wit en geel gekleurde vogeltje heeft een heel sociaal karakter en ook zijn zang is opmerkelijk vrolijk. Het opgewonden kwetterende geluid deed Vivaldi kennelijk denken aan een fluit.

Horacio Lengo y Martinez | Achter de tralies, olieverf op doek, 41,4 x 28,3 cm, gesigneerd r.o.

Horacio Lengo y Martinez

schilderij • voorheen te koop

Achter de tralies

Cornelis Samuel Stortenbeker | Nestelende zwaluwen, olieverf op doek, 46,6 x 34,7 cm, gesigneerd l.o. met initialen

Cornelis Samuel Stortenbeker

schilderij • voorheen te koop

Nestelende zwaluwen

Harmen Meurs | Haar pietje, olieverf op doek, 55,3 x 46,1 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '30

Harmen Meurs

schilderij • voorheen te koop

Haar pietje

Hendrik Savrij | De papagaaijenkooi, olieverf op doek op paneel, 22,1 x 16,1 cm, gesigneerd r.o.

Hendrik Savrij

schilderij • te koop

De papagaaijenkooi

‘Vogelen’, in een heel andere betekenis dan in de 17e eeuw, kan zich in de 21e eeuw in een enorme populariteit verheugen. Vogels zijn hipper dan ooit en ons land kent intussen veel vogelspotters. Ook steeds meer jongeren krijgen het vogelaarsvirus te pakken. Traditioneel waren de vogelspotters oudere mannen met baard, die in een stoffig pak honderden kilometers in een omgebouwde bus het land door reden om een zeldzame vogel te kunnen spotten. Maar onder vrouwen, twintigers en dertigers, tellen we steeds meer vogelaars. Zo’n 30.000 mensen trekken regelmatig de natuur in, op zoek naar nieuw vogelgeluk, een mooi vogelconcert, een broedend merelpaar of een fladderende bonte specht. ‘Vogels kijken is meer dan turen naar pietje op een takje. Het is hartstikke spannend en bevrijdend. Het heeft ook iets romantisch. Je komt op de mooiste plekken, ontmoet nieuwe mensen en geniet samen van de natuur. Steeds meer mensen vallen daarvoor.’ Aldus vogelkenner Nico de Haan.

Corneille | Vogels en zon, kleurenlitho, 70,5 x 100,9 cm, gesigneerd r.o. (in krijt) en gedateerd '91 (in krijt)

Corneille

grafiek • voorheen te koop

Vogels en zon

Eugène Brands | Vogel, olieverf op papier, 15,0 x 37,0 cm, gesigneerd l.b. en gedateerd 4.57

Eugène Brands

schilderij • te koop

Vogel

Margaretha Mack | Uil op stok, pastel op papier op karton, 49,5 x 30,1 cm, gesigneerd l.o.

Margaretha Mack

aquarel • tekening • te koop

Uil op stok