Zoek op kunstenaar
Sluit

Even gluren, kijk je mee?

< terug naar catalogus

Wat zou ik graag ook kasteelheer zijn

Een groot deel van ons persoonlijke en maatschappelijk leven speelt zich binnenshuis af, afgeschermd van het vaak natte Nederlandse klimaat. Zo veelvormig en veranderlijk als het leven zelf is, zoveel facetten heeft het interieur, dat in de loop van de tijd meeverandert met de samenleving. We nemen allemaal graag een kijkje bij een ander thuis. Open Monumentendag is niet voor niets elk jaar weer een groot succes. Van alles wordt opengesteld: kerken, stoomgemalen, kastelen, landhuizen en monumentale woonhuizen. Niet alleen om te bezoeken maar het hele jaar door voor de meest uiteenlopende bijeenkomsten; vergaderingen, retraites, huwelijksvoltrekkingen en feesten. Iedereen krijgt de kans de sfeer van het verleden te proeven en zich bewoner te wanen van een monumentaal huis.

Jan Jakob Schenkel | In de Nieuwe Kerk te Amsterdam, olieverf op paneel, 30,5 x 36,8 cm, gesigneerd r.o.

Jan Jakob Schenkel

schilderij • te koop

In de Nieuwe Kerk te Amsterdam

Herman Bogman jr. | Gezicht op kasteel Genhoes bij Oud-Valkenburg, aquarel op papier, 36,0 x 58,5 cm, gesigneerd r.o.

Herman Bogman jr.

aquarel • tekening • voorheen te koop

Gezicht op kasteel Genhoes bij Oud-Valkenburg

Aris Knikker | Theetijd bij kasteel De Wittenburg, Wassenaar, olieverf op doek, 30,6 x 40,4 cm, gesigneerd r.o. met pseudoniem 'W. Markestein' en zonder lijst

Aris Knikker

schilderij • te koop

Theetijd bij kasteel De Wittenburg, Wassenaar

Johannes Bosboom | Interieur van de Grote of Sint-Laurenskerk in Alkmaar, olieverf op paneel, 43,1 x 36,1 cm, gesigneerd l.o.

Johannes Bosboom

schilderij • te koop

Interieur van de Grote of Sint-Laurenskerk in Alkmaar

‘Achter het behang geplakt’

Bij het behoud van huizen en gebouwen is er decennialang meer aandacht geweest voor het exterieur dan het interieur. Veel huizen zijn de afgelopen anderhalve eeuw te pas en te onpas uitgebroken of gestript. De façades werden weer in oude luister hersteld, terwijl interieurs werden weggebroken en in delen afgevoerd naar antieke bouwmarkten. Oude gordijnen en behang werden vervangen door vergelijkbare nieuwe producten – in de restauratiewereld wordt nog te vaak gestreefd naar het beeld van de eeuwige jeugd – en daarmee de geschiedenis van de bewoners ‘achter het behang geplakt’. Pas in de jaren 70 ontstond het besef dat herstel van het historische interieur even belangrijk was als dat van het gebouw zelf. Er werd goed nagedacht over wat men wilde bewaren en hoe men het wilde tonen. De tand des tijds mocht zichtbaar zijn, maar moest in goede verhouding staan tot de afremming van het verouderingsproces. In Engeland werd zelfs gekozen voor het tonen van landhuizen in een verregaande staat van verval; naast de glorie is daar ook de materiële neergang zichtbaar als verschijnsel van maatschappelijke ontwikkelingen.

Hendrik Jacobus Scholten | De afscheidskus, olieverf op paneel, 40,3 x 54,1 cm, gesigneerd r.o

Hendrik Jacobus Scholten

schilderij • voorheen te koop

De afscheidskus

Van huiselijke tafereeltjes naar openbare gelegenheden

In de 17e eeuw werd het interieurstuk een zelfstandig genre in de schilderkunst en in de eerste helft van de 19e eeuw werd hier op teruggegrepen. Kunstenaars creëerden een geromantiseerd, Oudhollands sfeerbeeld; binnenhuisscènes toonden 17e-eeuwse betimmeringen, met figuren in dito kledij, strenge houten meubelen, zwart-witte tegelvloeren en glas-in-loodvensters zoals bij David van der Kellen, Hendricus Johannes Scheeres en Herman ten Kate.

Hendricus Johannes Scheeres | Kaartspelers en vrijage in Oudhollands interieur, olieverf op paneel, 18,6 x 15,1 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '63

Hendricus Johannes Scheeres

schilderij • voorheen te koop

Kaartspelers en vrijage in Oudhollands interieur

Hendricus Johannes Scheeres | Voor de oven, olieverf op paneel, 13,3 x 17,1 cm, gesigneerd l.o. met monogram en gedateerd '53

Hendricus Johannes Scheeres

schilderij • voorheen te koop

Voor de oven

David van der Kellen III | Vissersfamilie in een interieur, olieverf op paneel, 32,0 x 26,1 cm, gesigneerd l.o. met monogram en gedateerd '49

David van der Kellen III

schilderij • te koop

Vissersfamilie in een interieur

Ook het kerkinterieur werd populair, vooral door Johannes Bosboom, die zich onder invloed van 17e-eeuwse voorgangers als Pieter Jansz. Saenredam en Emanuel de Witte tot absolute meester in dit genre ontwikkelde.

Johannes Bosboom | Kerkinterieur, olieverf op paneel, 18,3 x 15,6 cm, gesigneerd l.o.

Johannes Bosboom

schilderij • voorheen te koop

Kerkinterieur

Jan Hendrik van de Laar | Kerkinterieur, olieverf op paneel, 36,9 x 27,9 cm

Jan Hendrik van de Laar

schilderij • te koop

Kerkinterieur

Johannes Bosboom | Interieur van de Grote of Sint-Jacobskerk in Den Haag, olieverf op paneel, 24,5 x 17,6 cm, gesigneerd r.o.

Johannes Bosboom

schilderij • te koop

Interieur van de Grote of Sint-Jacobskerk in Den Haag

Jan Jakob Schenkel | Interieur van de St. Janskerk in Gouda, olieverf op doek, 52,0 x 44,2 cm, gesigneerd r.o. en   verkocht

Jan Jakob Schenkel

schilderij • voorheen te koop

Interieur van de St. Janskerk in Gouda

Op de interieurs in de 19e eeuw vindt men woonstijlen terug, rococo, neoclassicistisch of biedermeier, met stijlvol geklede bewoners, zoals bijvoorbeeld bij Henricus Engelbertus Reijntjens en Johan Hendrik Weissenbruch. Bekend zijn de werken van Alexander Hugo Bakker Korff – altijd met een humoristische inslag – en David Bles. Vaak zijn het schilderijen die het midden houden tussen een binnenhuistafereel en een groepsportret, die bij uitstek de burgerlijke stijl weergeven.

Henricus Engelbertus Reijntjens | De bezegeling van het aanzoek, olieverf op paneel, 19,3 x 15,1 cm, gesigneerd r.o.

Henricus Engelbertus Reijntjens

schilderij • te koop

De bezegeling van het aanzoek

Alexander Hugo Bakker Korff | De herstellende, olieverf op paneel, 19,8 x 24,0 cm, gesigneerd l.o.

Alexander Hugo Bakker Korff

schilderij • voorheen te koop

De herstellende

David Bles | Le Repos, olieverf op doek, 35,6 x 46,0 cm, gesigneerd r.o. (vaag) en gedateerd 1846

David Bles

schilderij • te koop

Le Repos

Jan Hendrik Weissenbruch | Pannenkoekjes bakken op een komfoor, aquarel op papier, 35,2 x 27,0 cm, gesigneerd l.o.

Jan Hendrik Weissenbruch

aquarel • tekening • te koop

Pannenkoekjes bakken op een komfoor

Later in de eeuw, bij de impressionisten, wordt het interieur intiemer en zijn het meer huiselijke scènes die worden weergegeven. Dan zijn het niet alleen stadse binnenhuizen die worden uitgebeeld, maar hebben de kunstenaars inmiddels het platteland (her)ontdekt. Op locatie, maar ook op nagebouwde ateliers aan of vlakbij huis, werden door de Larense en Haagse Schoolschilders boeren en vissers en hun eenvoudige levensomstandigheden getoond: Evert Pieters, Bernard Pothast.

Salomon Garf | Toilet maken, pastel op papier, 85,6 x 71,9 cm, gesigneerd l.o.

Salomon Garf

aquarel • tekening • te koop

Toilet maken

Bernard Pothast | Moedergeluk, olieverf op doek, 40,0 x 50,0 cm, gesigneerd r.o.

Bernard Pothast

schilderij • te koop

Moedergeluk

Evert Pieters | Huiselijk geluk, olieverf op doek, 79,2 x 93,3 cm, gesigneerd r.o.

Evert Pieters

schilderij • voorheen te koop

Huiselijk geluk

Evert Pieters | Jong geleerd is oud gedaan, olieverf op doek, 75,5 x 62,2 cm, gesigneerd r.o.

Evert Pieters

schilderij • voorheen te koop

Jong geleerd is oud gedaan

Horst Antes | Paar in interieur, potlood, krijt, inkt en gouache op papier, 36,4 x 30,0 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 29.VII.64

Horst Antes

aquarel • tekening • te koop

Paar in interieur

Ook in de 20e eeuw gaat het vooral om privé-taferelen uit de kring van de kunstenaar, maar is er meer aandacht voor de gemoedstoestand van de kunstenaar of de afgebeelde figuren. Soms is het atelier hoofdonderwerp, verlaten, vol attributen en een half afgemaakt doek op de ezel. Of we zien de schilder zelf, aan het werk, in een kamer waar een geliefde of bekende zich ophoudt. Nooit geposeerd, maar altijd is men bezig met zijn/haar eigen dingen. En… het verhaal erbij kan de kijker zelf verzinnen. (zie Henri Schoonbrood, Carlos Nadal) Zelfs abstract werkende kunstenaars als Horst Antes blijken nog geïnspireerd te worden door het interieur.

Carlos Nadal | Interieur met figuren, olieverf op papier op doek, 49,9 x 65,0 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '69

Carlos Nadal

schilderij • te koop

Interieur met figuren

Jan Roëde | De eerste muziekles, olieverf op doek, 47,2 x 60,7 cm, gesigneerd m.o. en gedateerd '59

Jan Roëde

schilderij • te koop

De eerste muziekles

Henri Schoonbrood | Moeder en kind, olieverf op doek, 81,3 x 127,1 cm, gesigneerd l.o. en verso op etiket en gedateerd '58

Henri Schoonbrood

schilderij • te koop

Moeder en kind

Piet Volckaert | De biljartzaal van café Le Lievekenshoek in Brussel, olieverf op doek, 80,5 x 100,7 cm, gesigneerd l.o. en verso

Piet Volckaert

schilderij • te koop

De biljartzaal van café Le Lievekenshoek in Brussel

Dan zijn er, tegenover de beslotenheid van het binnenhuis, natuurlijk de openbare interieurs die schilders inspireerden. Cafés, theaters, concertzalen, markten en winkels, plekken waar mensen samenkomen om elkaar te ontmoeten, maar waar ze ook anoniem kunnen zijn. Waar in de romantische schilderkunst het openbare leven zich afspeelt in kroegen of kerken, is dat bij de impressionisten in de 20e eeuw het geval in openbare uitgaansgelegenheden: Marcel Cosson (onder en boven) Piet Volckaert.

Ulisse Caputo | In het cinematheater, olieverf op paneel, 41,1 x 33,0 cm, gesigneerd r.o.

Ulisse Caputo

schilderij • voorheen te koop

In het cinematheater

François Gall | Dans le parc, olieverf op doek, 27,2 x 46,2 cm, gesigneerd l.o. en verso

François Gall

schilderij • te koop

Dans le parc

Marcel Cosson | In het restaurant, olieverf op schildersboard, 34,8 x 24,1 cm, gesigneerd r.o.

Marcel Cosson

schilderij • te koop

In het restaurant

Ieder zijn smaak

Een belangrijk hulpmiddel bij restauratie en conservering van interieurs zijn geschilderde binnenhuistaferelen die door de eeuwen heen populair waren in Nederland. Het geschilderde interieur kent een lange traditie en vertelt over het leven en de persoonlijkheid van de mensen die erin leefden. Het doet verslag over hun plek in de maatschappij, over wat ieder mens bewaart en verzamelt, of ze smaak hebben, welke stijl in de mode is. En… zijn we stiekem niet allemaal nieuwsgierig hoe het er bij een ander uitziet en willen we maar al te graag een kijkje nemen? Op een andere manier dan foto’s geven de geschilderde interieurs een prachtig subjectief, maar ook getrouw beeld van hoe men binnen leefde. Ze bevatten, in tegenstelling tot statische foto’s, vaak een toegevoegde waarde in de extra’s die de kunstenaar, onder invloed van de sfeer van dat moment, op zijn schilderij aanbracht.

Emile Tabary | De voyeur, olieverf op doek, 55,4 x 46,5 cm, gesigneerd r.o.

Emile Tabary

schilderij • voorheen te koop

De voyeur