Zoek op kunstenaar
Sluit

Tastbaar licht

Er zijn een aantal Nederlandse kunstenaars die in Frankrijk bekender zijn geworden dan bij ons. J.B. Jongkind was er een van, en ook Kees van Dongen en César Domela. Ook de broers Bram en Geer van Velde, die in Frankrijk worden gerekend tot de meest toonaangevende schilders van de naoorlogse École de Paris.

Zowel Bram als Geer waren oorspronkelijk huisschilder in Den Haag en beiden vertrokken als twintigers naar Parijs waar ze zich met heel hun hart verder wijdden aan de vrije schilderkunst. Bram ging in 1924 als eerste en een jaar later volgde de jongere Geer om zich als schilder te vormen; daarna deelden ze twee jaar een klein kamertje en leefden ze van Bram’s geld. Geer schilderde aanvankelijk, net als Bram, in een figuratief-expressionistische stijl met invloeden van het Franse fauvisme en kubisme. Geer verhuisde in 1938 naar het Zuid-Franse Cagnes-sur-Mer, waar hij in een zelfgekozen isolement een geheel eigen stijl ontwikkelde. De stilte om hem heen en het licht dat vormen en ruimte aftast – zowel in zijn atelier als daarbuiten – werd het centrale thema in zijn werk. Geleidelijk aan gaat hij de wereld om zich heen steeds abstracter weergeven. In 1946 organiseert de vermaarde Galerie Maeght in Parijs zijn eerste eenmanstentoonstelling. Het is een succes, de Franse staat koopt een schilderij. In Nederland zou het nog tot 1971 duren voordat de schilder geëerd werd met een expositie. Hij was toen 73 jaar. Zijn zeldzame, vroege werk wordt steeds interessanter voor de groeiende groep verzamelaars van zijn werk.

Geer van Velde | Dorpsgezicht, olieverf op doek, 45,4 x 66,2 cm, gesigneerd l.o. en verso en te dateren ca. 1925-1928

Geer van Velde

schilderij • te koop

Dorpsgezicht, ca. 1925-1928