Zoek op kunstenaar
Sluit

Genre schilderijen onderwerp • kunstenaars • kunstwerken te koop genre in de schilderkunst

Schilderijen zijn gemaakt voor mensen. Om van te genieten, om bij weg te dromen of je tot nadenken te stemmen. En juist genreschilderijen roepen vaak iets expliciets op, omdat daarin het dagelijks leven, met mensen in de hoofdrol, verbeeld wordt. Het woord ‘verwantschappen’ typeert misschien wel het beste wat genreschilderijen zijn. Figuren die betrekking hebben op iets of elkaar. Mensen die communiceren, spelen, liefkozen, flaneren. Genreschilderijen zijn misschien wel de gezelligste schilderijen uit onze collectie.

Genrestukken, een benaming die pas in de 19e eeuw wordt bedacht voor ‘alledaagse’ voorstellingen, zijn er in allerlei varianten. In onze collectie kunnen onder ‘Genre’ boeren- en visserstaferelen gevonden worden, cafés en terrassen, dierentuinen, feesten, kaarslichttaferelen, modeschilderijen en sport- en theatervoorstellingen. Ook humoristische voorstellingen met hofmakerij of afgewezen aanbidders worden tot het onderwerp ‘Genre’ gerekend. In de brede betekenis van het woord zijn genrestukken eigenlijk van alle tijden. De vroege Egyptenaren waren al meesters in het verbeelden van bijvoorbeeld farao Achnaton, omgeven door zijn hofhouding of vrouw Nefertiti en kinderen. In prehistorische grotten zijn schilderingen gevonden van groepen jagers die met speren achter een prooi aangaan. Ook later, als de Westerse kunst vooral in het teken van het christelijk geloof staat, wordt er allerlei ‘gezelligheid’ toegevoegd aan taferelen van de Heilige Familie of voorstellingen uit het Oude Testament. In feite kan men zeggen dat genrestukken ook binnen veel andere onderwerpen voorkomen. In een romantisch ijsgezicht van Andreas Schelhout vormen schaatsers bij een koek-en-zopie een genrestukje op zich, maar zij zijn ondergeschikt aan het winterlandschap. Veel schilders in de 19e eeuw hielden ervan om met kleine, verhalende scènes hun marines, landschappen en stadsgezichten te verlevendigen. Bij het impressionisme en de stromingen erna vervagen de grenzen van het typische genrestuk. Het onderwerp raakt meer ondergeschikt aan de manier waarop het geschilderd is.

Vanaf de 16e eeuw komt het dagelijkse leven van de gewone man in de mode als onderwerp voor een schilderij, naast de bestaande religieuze, mythologische, historische thema's en portretkunst. Geschilderde alledaagse voorstellingen noemt men genrestukken of genretaferelen. De genrekunst bloeit in Nederland tijdens de 17e eeuw door kunstenaars als Frans Hals, Judith Leyster, Johannes Vermeer, Pieter de Hooch en Jan Steen. We zien in hun schilderijen huiskamer-, keuken- en kroegscènes, welke soms een dieperliggende opvoedende betekenis hebben.

In de 18e en 19e eeuw werd ook in Frankrijk en Engeland het genrestuk populair. Het genre kreeg die benaming pas in de 19e eeuw. De genreschilderkunst is dus al herkenbaar in de late 16e eeuw maar kende een hoogtepunt in de 19e eeuw. Het aantal onderwerpen is zeer gevarieerd, maar toch zijn er meerdere vaak terugkerende thema's te onderscheiden: huiskamer- en salontaferelen, keukenscènes, markten en herbergen en voorstellingen van figuren uit diverse beroepen. De afgebeelde personen waren meestal anoniem, hoewel er ook gevallen zijn waarin wel bij name bekende personen zich lieten afbeelden bij alledaagse bezigheden. In dat laatste geval spreekt men wel van 'genre-achtige' stukken.

In de 19e en 20e eeuw kreeg het genrestuk een extra dimensie. Deze periode wordt onder andere gekenmerkt door de opkomst van het socialisme en daarmee de aandacht voor het lot van de arbeidende klasse. Een bekend voorbeeld van wat een genrestuk uit deze periode kan worden genoemd is De aardappeleters van Vincent van Gogh.

12...67

Piet van der Hem | De Nes in Amsterdam, bij avond, olieverf op doek, 130,3 x 190,8 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1910

Piet van der Hem

schilderij • te koop

De Nes in Amsterdam, bij avond

Louis Abel-Truchet | Le soir au café, olieverf op doek, 48,5 x 29,4 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1905

Louis Abel-Truchet

schilderij • te koop

Le soir au café

Jules Hervé | Enfants fenêtré, olieverf op doek, 27,4 x 22,4 cm, gesigneerd r.o. en verso

Jules Hervé

schilderij • te koop

Enfants fenêtré

Jules Hervé | Jeux d'Enfants, olieverf op doek, 22,0 x 27,1 cm, gesigneerd l.o. en verso

Jules Hervé

schilderij • te koop

Jeux d'Enfants

Isaac Israels | Maquillage, pastel en aquarel op papier, 50,1 x 35,0 cm, gesigneerd r.o.

Isaac Israels

aquarel • tekening • te koop

Maquillage

Hein Kever | De leesles, olieverf op doek, 44,0 x 52,6 cm, gesigneerd r.o.

Hein Kever

schilderij • te koop

De leesles

Eugène Isabey | Het schietfeestje, olieverf op doek, 21,3 x 171,5 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '76

Eugène Isabey

schilderij • te koop

Het schietfeestje

Mari ten Kate | De jonge kunstliefhebster, olieverf op paneel, 14,9 x 21,8 cm, gesigneerd r.o. en met initialen op de tekenmap

Mari ten Kate

schilderij • te koop

De jonge kunstliefhebster

Jits Bakker | Fluitspeler, brons, 86,5 x 44,0 cm, gesigneerd op basis

Jits Bakker

beeld • sculptuur • te koop

Fluitspeler

Jits Bakker | Rodeo, brons, 82,5 x 67,5 cm, gesigneerd op basis

Jits Bakker

beeld • sculptuur • te koop

Rodeo

Jits Bakker | Kaartspel (vier kaartspelers), brons, 49,5 x 54,0 cm, gesigneerd op basis

Jits Bakker

beeld • sculptuur • te koop

Kaartspel (vier kaartspelers)

Marcel Cosson | Barscène, olieverf op board, 46,0 x 38,0 cm, gesigneerd l.o.

Marcel Cosson

schilderij • te koop

Barscène

JeanMarianne Bremers | 'Kom Ma', brons, 30,0 x 19,5 cm, gesigneerd met monogram op de basis en gedateerd 1991

JeanMarianne Bremers

beeld • sculptuur • te koop

'Kom Ma'

Marius Bauer | De blinde bedelaar, olieverf op doek, 62,8 x 50,8 cm, gesigneerd r.o.

Marius Bauer

schilderij • te koop

De blinde bedelaar

Kees Roovers | Dobbelen in café de Posthoorn, Den Haag, olieverf op board, 47,1 x 65,6 cm, gesigneerd r.o. en zonder lijst

Kees Roovers

schilderij • te koop

Dobbelen in café de Posthoorn, Den Haag

Constant P. Boon | Een ontluikende romance, olieverf op paneel, 62,1 x 52,9 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd AN '57

Constant P. Boon

schilderij • te koop

Een ontluikende romance

Oswald Wenckebach | Fluitspeler, brons, 48,5 x 21,3 cm, te dateren ca. 1953

Oswald Wenckebach

beeld • sculptuur • te koop

Fluitspeler

Bernard Pothast | Larens interieur met moeder en kinderen, olieverf op doek, 59,9 x 49,8 cm, gesigneerd r.o.

Bernard Pothast

schilderij • te koop

Larens interieur met moeder en kinderen

Jits Bakker | Handstand, brons, 21,6 x 6,4 cm, gesigneerd op de basis

Jits Bakker

beeld • sculptuur • te koop

Handstand

Jits Bakker | Balletdanseres, brons, 17,4 x 9,5 cm, gesigneerd op de basis

Jits Bakker

beeld • sculptuur • te koop

Balletdanseres

Jits Bakker | Marion wast haar haren, brons, 11,3 x 4,3 cm, gesigneerd op de basis

Jits Bakker

beeld • sculptuur • te koop

Marion wast haar haren

Arthus Strasser | De slangenbezweerder, brons, 48,5 x 26,5 cm

Arthus Strasser

beeld • sculptuur • te koop

De slangenbezweerder

Piet van der Hem | Zomerdrukte op het station, inkt en aquarel op papier, 49,8 x 35,0 cm, gesigneerd r.o.

Piet van der Hem

aquarel • tekening • te koop

Zomerdrukte op het station

Co Westerik | Samen aan tafel, pen, krijt en aquarel op papier, 16,3 x 21,9 cm, gesigneerd m.o. en gedateerd juni 1972

Co Westerik

schilderij • te koop

Samen aan tafel

Eugène Fichel | De kunstkenner, olieverf op paneel, 21,8 x 15,8 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1871

Eugène Fichel

schilderij • te koop

De kunstkenner

François Namur | Het opsteken van het haar, olieverf op doek, 74,6 x 47,6 cm, gesigneerd r.o.

François Namur

schilderij • te koop

Het opsteken van het haar

Jan Rijlaarsdam | Aan de bar, gouache op papier, 33,1 x 24,1 cm, gesigneerd l.o. (vaag)

Jan Rijlaarsdam

aquarel • tekening • te koop

Aan de bar

Ferry Slebe | De Van Gogh tentoonstelling, olieverf op doek, 51,2 x 65,9 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '54[?]

Ferry Slebe

schilderij • te koop

De Van Gogh tentoonstelling


12...67