Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Marius Richters kunstwerk • schilderij • voorheen te koopZonnebloemen

Richters M.J.  | 'Marius' Johannes Richters, Zonnebloemen, olieverf op doek 55,8 x 115,0 cm, gesigneerd rechtsboven en gedateerd 1931

Marius Richters

Zonnebloemen
olieverf op doek 55,8 x 115,0 cm, gesigneerd rechtsboven en gedateerd 1931

Dit ingelijste schilderij was voorheen te koop.

Herkomst: Kunstzaal Van Lier, Amsterdam.
Literatuur: tent.cat. Rotterdam, De Bijenkorf, 'Internationale Schilderijententoonstelling van Moderne Meesters', 1932, cat.nr. 77; tent.cat. Amsterdam, Stedelijk Museum, 'Tentoonstelling van Kunstwerken van Nederlandsche Levende Meesters', 1932, pag. 11, cat.nr. 157; L. Hanssen e.a., 'Moderne Meesters. De Internationale Schilderijententoonstelling van Moderne Meesters, februari 1932, in De Bijenkorf te Rotterdam', Rotterdam 2002, pag. 109 (met afb), afb. in kleur pag. 82; Liesbeth van der Zeeuw, 'Marius Richters Rotterdam, schilder en glazenier 1878-1955', Bussum 2005, pag. 49 en pag. 50, afb. 56 (in kleur).
Tentoonstelling: Rotterdam, De Bijenkorf, 'Internationale Schilderijententoonstelling van Moderne Meesters', febr. 1932; Amsterdam, Stedelijk Museum, 'Tentoonstelling van Kunstwerken van Levende Nederlandsche Meesters', 11 juni-4 sept. 1932; Rotterdam, Chabot Museum, 'Moderne Meesters. De Internationale Schilderijententoonstelling van Moderne Meesters, februari 1932, in de Bijenkorf te Rotterdam', 3 maart-3 juni 2002; Rotterdam, Het Schielandshuis (Historisch Museum Rotterdam), 'Marius Richters Rotterdam', 24 sept. 2005-22 jan. 2006.

Marius Richters wordt beschouwd als een echte Rotterdamse schilder. Hij ontleende zijn motieven vooral aan het havenbedrijf, schilderde de polders rond deze havenstad en was een van de oprichters van de Rotterdamse avant-garde groep De Branding. Zijn havenarbeiders, kolen- en graanlossers en scheepsbouwers getuigen van een sterk gevoel voor dramatiek. Hetzelfde geldt voor zijn landschappen: onafzienbare vlaktes uitgestrekt onder een hardblauwe lucht of bij doorbrekend zonlicht, een enkele boom bewogen door de wind. Ook in deze landschappen wordt altijd hard gewerkt en de suggestie van een onmetelijke, winddoorwaaide ruimte wordt versterkt door de nietigheid van deze werkende figuurtjes. Het schilderij was voor Richters de belichaming van beheerst gevoel. Samen met Jan Sluijters, George Hoogerwaard, Huib Luns en Johan Thorn Prikker maakte hij de beroemde muurschilderingen (1918-1919) in de Raadzaal van het Rotterdamse stadhuis. Musea: o.a. Museum Boymans van Beuningen


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak