Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Odilon Redon kunstwerk • aquarel • tekening • voorheen te koop Vrouw en profil

Redon B.-J.  | Bertrand-Jean 'Odilon' Redon, Vrouw en profil, pen, bruine inkt en aquarel op papier 27,5 x 21,1 cm, gesigneerd linksonder en te dateren ca. 1912

Odilon Redon

Vrouw en profil
pen, bruine inkt en aquarel op papier 27,5 x 21,1 cm, gesigneerd linksonder en te dateren ca. 1912

Dit werk op papier was voorheen te koop.

Herkomst: Eugène Rehns, Parijs; part. bezit, 1994, part. coll. Parijs.
Literatuur: A. Wildenstein, A. Lacau St. Guily, M.C. Decroocq, S. Crussard, E. Offenstadt, 'Odilon Redon, Catalogue raisonné de l'oeuvre peint et dessiné', Vol. IV: Études et grandes décorations', Parijs 1998, pag. 120, cat.nr. 2353 (met afb.), afb. in kleur pag. 108; tent.cat. 'Odile Redon: entre rêve et mystère', Gunma/Yagamata/Tokio/Hiroshima 2001, pag. 147, cat.nr. 66, afb. in kleur.
Tentoonstelling: 'Odile Redon: entre rêve et mystère', Gunma, Japan, Museum of Modern Art, 24 febr.-25 maart 2001/Yamagata, Japan, Yamagata Museum of Modern Art, 5 april-5 mei 2001/Tokio, Odakyu Museum, 16 mei-10 juni 2001/Hiroshima, Japan, Hiroshima Museum of Art, 7 juli-19 aug. 2001

Odilon Redon wordt beschouwd als een van de belangrijkste Franse symbolisten. Op suggestieve en subjectieve wijze, die veel ruimte voor fantasie overlaat, schilderden deze laat-19e-eeuwse kunstenaars droomachtige taferelen, voortkomend uit hun persoonlijke belevingswereld. Ook het bovennatuurlijke, religie, literatuur en muziek vormden een inspiratiebron. Symbolistische kunstenaars stelden niet langer het vastleggen van de werkelijkheid in hun werk centraal, maar meenden dat hun denkbeelden en emoties door stilering en abstrahering het beste uitgebeeld konden worden; daarbij zijn ook in de meest suggestieve schilderijen nog herkenbare elementen aanwezig. Redons oeuvre bestaat uit religieuze, mythologische en mystieke voorstellingen, figuren, naakten, portretten, landschappen, stillevens en bloemen, vaak met een droomachtige sfeer. Hij maakte vooral naam als lithograaf; de eerste 20 jaar van zijn kunstenaarsloopbaan wijdde hij zich vrijwel uitsluitend aan etsen, tekenen en de lithografie. Met zijn fantastische, soms macabere onderwerpen, met een sterke expressie door dramatische zwart-witcontrasten, creëerde hij een wereld van visioenen, met monsters en andere niet-bestaande wezens. Pas omstreeks 1895 liet Redon de kleur toe in zijn werk en ontstonden talrijke schilderijen, pastels, en verdwenen de sombere taferelen voor vriendelijker, lieflijker onderwerpen. Een vloeiend, helder en origineel kleurgebruik, in harmonische combinaties, zowel in olie, pastel als aquarel, geven zijn schilderijen een heel eigen karakter. Redons ‘droomwerken’ hebben een belangrijke invloed gehad op het 20e-eeuwse surrealisme.


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak