Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

George Hendrik Breitner kunstwerk • aquarel • tekening • voorheen te koop Afgestegen cavalerie

Breitner G.H.  | George Hendrik Breitner, Afgestegen cavalerie, aquarel op papier 34,4 x 53,6 cm, gesigneerd rechtsonder

George Hendrik Breitner

Afgestegen cavalerie
aquarel op papier 34,4 x 53,6 cm, gesigneerd rechtsonder

Dit werk op papier was voorheen te koop.

Tentoonstelling: Najaarstentoonstelling 1997.

In Den Haag leerling van de Haagse Tekenakademie en kreeg in 1880 raadgevingen van W. Maris. Amsterdams schilder van het 'leven op straat' maakte ook veel naakten en was een vriend der huzaren met zijn cavalerie en artillerievoorstellingen. Heeft geëtst, maar was vooral een groot impressionist in zijn aquarellen. Heeft veel onderscheidingen met zijn werken op binnen-en buitenlandse exposities behaald. Was lid van 'Arti et Amicitiae' te Amsterdam. Voordat George Hendrik Breitner naam maakte als portrettist van het Amsterdamse stadsleven, was hij bekend als schilder van militaire onderwerpen. In Nederland bestond daarin een zekere traditie met schilders als J.W. Pieneman en Charles Rochussen. Breitner was echter niet zozeer geïnteresseerd in oorlogshandelingen, maar schilderde het leven van soldaten en cavalerie in vredestijd. In 1881 ondernam hij een reis naar Brabant om daar militaire manoeuvres bij te wonen. De talloze schetsen die hij er maakte, zou hij in de daaropvolgende jaren uitwerken. Het thema van rustende of wachtende cavaleristen komt daarin verschillende malen voor. In ‘Afgestegen cavalerie' schilderde hij een rij geduldig wachtende paarden, opgesteld naast hun militaire berijders langs de diagonaal van een modderige zandweg. De aquarel is met durf en snel neergezet, alsof hij bang was iets van het moment te verliezen. Duidelijk is de zwart-krijt ondertekening van de paarden. De huzaren zijn niet meer dan een natte vlek in prachtig blauw, dat harmonieert met het bruin van de dieren. De kracht van zo'n aquarel is de indruk van een snelle, aan het moment gebonden impressie. Het ‘onaffe' ervan zagen sommige tijdgenoten echter als een gebrek aan techniek en dit bezorgde Breitner aanvankelijk veel kritiek.


George Hendrik Breitner | Huzaar te paard, olieverf op paneel, 29,5 x 41,0 cm, gesigneerd r.o.

George Hendrik Breitner

schilderij • te koop

Huzaar te paard

George Hendrik Breitner | Staand naakt (studie), houtskool op papier, 56,0 x 30,0 cm, gesigneerd r.o. met initialen en te dateren ca. 1900

George Hendrik Breitner

aquarel • tekening • te koop

Staand naakt (studie), ca. 1900

George Hendrik Breitner | Twee vrouwen zittend voor een spiegel, olieverf op paneel, 31,5 x 41,2 cm, gesigneerd l.b.

George Hendrik Breitner

schilderij • te koop

Twee vrouwen zittend voor een spiegel


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak