Zoek op kunstenaar
Sluit

Uitgelicht: Hollandse stadsgezichten

Deze week staat ‘Uitgelicht’ in het teken van het Hollandse stadsgezicht. We zullen hierbij in het bijzonder werken laten zien van P.C. la Fargue, B.J. van Hove en J.C.K. Klinkenberg.

Paulus Constantijn la Fargue werd in 1728 geboren in Den Haag. La Fargue werd geboren in een kunstzinnige familie. Zijn drie broers en twee zussen kozen ook voor een artistieke loopbaan. Vermoedelijk was hij grotendeels autodidact en oefende hij door het werk van oudere meesters te bestuderen, wat niet ongebruikelijk was in die tijd. In het begin van zijn carrière was hij voornamelijk werkzaam als vervaardiger van kamerbehang, zoals de meeste topografische kunstenaars. Hij werkte onder meer in opdracht van de Haagse kunsthandelaar Gerard Huet. Via hem kreeg hij na 1757 voldoende opdrachten om lange tijd ook zijn broer Karel van werk te voorzien. Later ging hij verder als schilder, tekenaar en etser van stadsgezichten en landschappen. La Fargue specialiseerde  zich in topografische voorstellingen; nauwkeurige afbeeldingen van specifieke plekken. Vooral beroemd werd hij met zijn topografische stadsportretten van Den Haag, Rotterdam en andere Hollandse steden. Daarmee zette hij een traditie voort die in de 17e eeuw begon met Jan van der Heyden.

B.J. van Hove was een leerling van de Haagse decoratieschilder J.H.A.A. Breckenheijmer, later van de Haagse Tekenacademie. Hij was in zijn tijd al een belangrijk schilder van romantische stadsgezichten waarin fantasie een grote rol speelde. Daarnaast was hij werkzaam als toneel- en decorschilder. In 1829 werd hij decorateur van de Koninklijke Nederlandsche Schouwburg in Den Haag. Van Hove speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de 19e-eeuwse schilderkunst door zijn vele leerlingen, onder wie J. Bosboom, S. Verveer en H.J. Weissenbruch.

J.C.K. Klinkenberg was gespecialiseerd in het historische stadsgezicht, vaak zonovergoten, de gevels spiegelend in het water van een gracht of binnenhaven. Tijdgenoten bewonderden het zonlichteffect in zijn schilderijen: een sterk, schitterend licht, dat het witte zandsteen en de rode baksteen van de Oudhollandse gevels sterk deed oplichten. Talloze Hollandse steden zijn door Klinkenberg vereeuwigd. De topografische herkenbaarheid en de stijl die het midden houdt tussen romantiek en impressionisme verlenen hem een waardige plaats in de rijke traditie van de Hollandse architectuurschilderkunst.

 

Fargue P.C. la | Gezicht op de Haagse Groenmarkt, olieverf op paneel, 22,7 x 34,5 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1770Fargue P.C. la

Gezicht op de Haagse Groenmarkt, olieverf op paneel, 22,7 x 34,5 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1770

Fargue P.C. la | Gezicht op het Binnenhof en de Ridderzaal, olieverf op paneel, 22,7 x 34,8 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1770Fargue P.C. la

Gezicht op het Binnenhof en de Ridderzaal, olieverf op paneel, 22,7 x 34,8 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1770

Hove B.J. van | Fantasie stadsgezicht, mogelijk Gorinchem, olieverf op paneel, 28,8 x 38,0 cm, gesigneerd l.o.Hove B.J. van

Fantasie stadsgezicht, mogelijk Gorinchem, olieverf op paneel, 28,8 x 38,0 cm, gesigneerd l.o.

Hove B.J. van | Korte Voorhout, Den Haag, met het Wachtje bij ’t Malieveld, olieverf op paneel, 28,8 x 32,8 cm, gesigneerd l.o.Hove B.J. van

Korte Voorhout, Den Haag, met het Wachtje bij ’t Malieveld, olieverf op paneel, 28,8 x 32,8 cm, gesigneerd l.o.

Hove B.J. van | Winterse kade met stadspoort (pendant van Zomers stadsgezicht met scheepsverkeer en figuren), olieverf op paneel, 28,6 x 39,2 cm, gesigneerd l.o.Hove B.J. van

Winterse kade met stadspoort (pendant van Zomers stadsgezicht met scheepsverkeer en figuren), olieverf op paneel, 28,6 x 39,2 cm, gesigneerd l.o.

Hove B.J. van | Zomers stadsgezicht met scheepsverkeer en figuren (pendant van Winterse kade met stadspoort), olieverf op paneel, 28,4 x 39,0 cm, gesigneerd l.o.Hove B.J. van

Zomers stadsgezicht met scheepsverkeer en figuren (pendant van Winterse kade met stadspoort), olieverf op paneel, 28,4 x 39,0 cm, gesigneerd l.o.

Hove B.J. van | Zonnig stadsgezicht, olieverf op paneel, 61,7 x 82,5 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1840Hove B.J. van

Zonnig stadsgezicht, olieverf op paneel, 61,7 x 82,5 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1840

Klinkenberg J.C.K.  | De Montelbaanstoren bij de Kalkmarktsluis in Amsterdam, olieverf op doek, 39,3 x 47,3 cm, gesigneerd r.o.Klinkenberg J.C.K.

De Montelbaanstoren bij de Kalkmarktsluis in Amsterdam, olieverf op doek, 39,3 x 47,3 cm, gesigneerd r.o.

Klinkenberg J.C.K.  | De Oude Rijn met de Marekerk te Leiden, olieverf op paneel, 39,3 x 51,0 cm, gesigneerd r.o.Klinkenberg J.C.K.

De Oude Rijn met de Marekerk te Leiden, olieverf op paneel, 39,3 x 51,0 cm, gesigneerd r.o.

Klinkenberg J.C.K.  | Gezicht op de Amsterdamse Groenburgwal en de Zuiderkerk, olieverf op doek, 70,1 x 100,0 cm, gesigneerd r.o.Klinkenberg J.C.K.

Gezicht op de Amsterdamse Groenburgwal en de Zuiderkerk, olieverf op doek, 70,1 x 100,0 cm, gesigneerd r.o.

Klinkenberg J.C.K.  | Het Singel in Amsterdam ter hoogte van de Brouwersgracht, olieverf op doek, 39,1 x 53,5 cm, gesigneerd r.o.Klinkenberg J.C.K.

Het Singel in Amsterdam ter hoogte van de Brouwersgracht, olieverf op doek, 39,1 x 53,5 cm, gesigneerd r.o.

Klinkenberg J.C.K.  | Stadsgezicht met de Delftse Groenmolen en toren van de Nieuwe Kerk, olieverf op doek, 39,5 x 47,4 cm, gesigneerd r.o.Klinkenberg J.C.K.

Stadsgezicht met de Delftse Groenmolen en toren van de Nieuwe Kerk, olieverf op doek, 39,5 x 47,4 cm, gesigneerd r.o.