Zoek op kunstenaar
Sluit

Uitgelicht: Hollandse stadsgezichten

Deze week staat ‘Uitgelicht’ in het teken van het Hollandse stadsgezicht. We zullen hierbij in het bijzonder werken laten zien van P.C. la Fargue, B.J. van Hove en J.C.K. Klinkenberg.

Paulus Constantijn la Fargue werd in 1728 geboren in Den Haag. La Fargue werd geboren in een kunstzinnige familie. Zijn drie broers en twee zussen kozen ook voor een artistieke loopbaan. Vermoedelijk was hij grotendeels autodidact en oefende hij door het werk van oudere meesters te bestuderen, wat niet ongebruikelijk was in die tijd. In het begin van zijn carrière was hij voornamelijk werkzaam als vervaardiger van kamerbehang, zoals de meeste topografische kunstenaars. Hij werkte onder meer in opdracht van de Haagse kunsthandelaar Gerard Huet. Via hem kreeg hij na 1757 voldoende opdrachten om lange tijd ook zijn broer Karel van werk te voorzien. Later ging hij verder als schilder, tekenaar en etser van stadsgezichten en landschappen. La Fargue specialiseerde  zich in topografische voorstellingen; nauwkeurige afbeeldingen van specifieke plekken. Vooral beroemd werd hij met zijn topografische stadsportretten van Den Haag, Rotterdam en andere Hollandse steden. Daarmee zette hij een traditie voort die in de 17e eeuw begon met Jan van der Heyden.

B.J. van Hove was een leerling van de Haagse decoratieschilder J.H.A.A. Breckenheijmer, later van de Haagse Tekenacademie. Hij was in zijn tijd al een belangrijk schilder van romantische stadsgezichten waarin fantasie een grote rol speelde. Daarnaast was hij werkzaam als toneel- en decorschilder. In 1829 werd hij decorateur van de Koninklijke Nederlandsche Schouwburg in Den Haag. Van Hove speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de 19e-eeuwse schilderkunst door zijn vele leerlingen, onder wie J. Bosboom, S. Verveer en H.J. Weissenbruch.

J.C.K. Klinkenberg was gespecialiseerd in het historische stadsgezicht, vaak zonovergoten, de gevels spiegelend in het water van een gracht of binnenhaven. Tijdgenoten bewonderden het zonlichteffect in zijn schilderijen: een sterk, schitterend licht, dat het witte zandsteen en de rode baksteen van de Oudhollandse gevels sterk deed oplichten. Talloze Hollandse steden zijn door Klinkenberg vereeuwigd. De topografische herkenbaarheid en de stijl die het midden houdt tussen romantiek en impressionisme verlenen hem een waardige plaats in de rijke traditie van de Hollandse architectuurschilderkunst.

 

Bart van Hove | Fantasie stadsgezicht, mogelijk Gorinchem, olieverf op paneel, 28,8 x 38,0 cm, gesigneerd l.o.

Bart van Hove

schilderij • te koop

Fantasie stadsgezicht, mogelijk Gorinchem

Bart van Hove | Korte Voorhout, Den Haag, met het Wachtje bij ’t Malieveld, olieverf op paneel, 28,8 x 32,8 cm, gesigneerd l.o.

Bart van Hove

schilderij • te koop

Korte Voorhout, Den Haag, met het Wachtje bij ’t Malieveld

Bart van Hove | Zonnig stadsgezicht, olieverf op paneel, 61,7 x 82,5 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1840

Bart van Hove

schilderij • te koop

Zonnig stadsgezicht

Karel Klinkenberg | De Montelbaanstoren bij de Kalkmarktsluis in Amsterdam, olieverf op doek, 39,3 x 47,3 cm, gesigneerd r.o.

Karel Klinkenberg

schilderij • te koop

De Montelbaanstoren bij de Kalkmarktsluis in Amsterdam

Karel Klinkenberg | De Oude Rijn te Leiden met de koepel van de Marekerk, olieverf op paneel, 39,3 x 51,0 cm, gesigneerd r.o.

Karel Klinkenberg

schilderij • te koop

De Oude Rijn te Leiden met de koepel van de Marekerk

Karel Klinkenberg | Stadsgezicht met de Delftse Groenmolen en toren van de Nieuwe Kerk, olieverf op doek, 39,5 x 47,4 cm, gesigneerd r.o.

Karel Klinkenberg

schilderij • te koop

Stadsgezicht met de Delftse Groenmolen en toren van de Nieuwe Kerk