Zoek op kunstenaar
Sluit

Romantiek schilderijen kunststroming • kunstenaars • kunstwerken te koop Romantische schilderijen en schilders

De eerste helft van de 19e eeuw was de bloeitijd van de romantiek. De schilderkunst uit deze periode was aanvankelijk sterk geënt op die van de Gouden Eeuw. Dit was enerzijds het gevolg van de waardering in binnen- en buitenland voor Hollandse 17e-eeuwse meesters. Daarnaast was er in ons land sprake van een groeiend nationalisme, gevoed door de Franse napoleontische overheersing (1795-1813) en nog versterkt door de afscheiding van België in 1830. Op zoek naar een eigen identiteit keek men met trots terug op de Gouden Eeuw, een periode van grote welvaart: Holland beheerste de wereldzeeën, kunstenaars als Rembrandt en Frans Hals schilderden hun beroemdste doeken en op de Dam werd het bovenmaatse Raadhuis (later Paleis) gebouwd, als symbool van macht en voorspoed van de Republiek. De romantische schilders lieten zich inspireren door de onderwerpen die in de 17e eeuw geliefd waren, zoals interieur, landschap, stadsgezicht, zeegezicht en genrestuk. De romantische levenshouding was een reactie op het rationalistische denken van de 18e-eeuwse Verlichting.

Op zoek naar het ideale landschap
Het romantische gevoel en denken richtte zich op de natuur. De landschapschilder werd getroffen door de grootheid daarvan, door haar serene schoonheid, maar ook door haar grilligheid en soms verwoestende kracht. Razende stormen, dreigend onweer, barre vrieskou en soms schipbreuken maakten in de kunstenaar heftige emoties los. Maar ook de stille, ongerepte natuur kon hem diep raken: mysterieuze maannachten, bijna lege ijsvlaktes in de late namiddagzon en idyllische berglandschappen bij een ‘gouden’ zonsondergang. In de landschapschilderkunst stond de nietigheid van de mens ten opzichte van de overweldigende natuur centraal. Groots opgezette panoramische vergezichten, zoals die van Andreas Schelfhout, en bosgezichten met indrukwekkende wodanseiken van B.C. Koekkoek en zijn leerlingen getuigen hiervan. Het romantische landschapschilderij is geen exacte weergave van de natuur zoals die zich aan de schilder voordeed. Het lijkt bedrieglijk natuurgetrouw geschilderd, maar is in feite een samengesteld geheel van de fraaiste delen van de werkelijkheid. Daartoe moest de natuur bestudeerd en geschetst worden. Schilders maakten op hun tochten studies, vaak spontane indrukken, die zij in het atelier gebruikten om geïdealiseerde voorstellingen te creëren. Schoonheid en welvoeglijkheid werden belangrijk gevonden, een schilderij moest aangenaam zijn om naar te kijken en de werkelijkheid in schoonheid overtreffen.

Schilders in andere genres werkten ook volgens dit ideaal. Zo waren, voor zover men nu kan nagaan, stadsgezichten soms topografisch correct, maar meestal sleutelden de schilders aan een compositie totdat een fraai geheel werd verkregen. Het historiserende Hollandse stadsgezicht was in de 19e eeuw erg geliefd, zowel in eigen land als daarbuiten. Een van de belangrijkste vertolkers van het stadsgezicht was de Amsterdamse Cornelis Springer. Vanaf ongeveer 1875 schilderde hij minutieus stadsportretten met centraal in het beeld een raadhuis of rijke koopmanshuizen in Hollandse renaissancestijl, vaak gestoffeerd met figuren in 17e-eeuwse kledij. Daarbij verfraaide hij de werkelijkheid enigszins door veranderingen in de compositie en het weglaten van storende, eigentijdse elementen. Met het afbeelden van de 16e- en vroeg-17e-eeuwse gebouwen speelde hij in op de groeiende belangstelling van kopers voor het eigen verleden. Geliefd was Springer ook om zijn realistische details en levendige stoffering, ontleend aan het leven van alledag.

Dit vond men bijvoorbeeld ook in het strandgezicht. Maakten in de Engelse en Franse romantiek schilders van het strand soms een toneel van dramatiek en doodsstrijd, waar in vliegende storm schipbreuken plaatsvonden, in de Nederlandse romantiek overheersten de rustiger strandscènes, met schepen veilig op het droge en de alledaagse bedrijvigheid van vissers . Interieurscènes waren een afspiegeling van het burgerlijke conservatisme in deze tijd. De 17e eeuw diende ook hier als voorbeeld: kijkjes in Oudhollandse burgerhuizen, met figuren in dito kledij, strenge houten meubelen, zwart-witte tegelvloeren en glas-in-loodvensters. Maar ook kerkinterieurs à la Pieter Jansz. Saenredam en Emanuel de Witte werden geschilderd. Naast historiserende 17e-eeuwse voorstellingen vindt men in de romantiek latere woonstijlen terug in schilderijen van rococo-, neoclassicistische of biedermeierinterieurs.

De romantische hang naar het verleden en verheerlijking van de natuur manifesteerde zich als politiek, maatschappelijk en cultureel fenomeen. Uit het bovenstaande blijkt dat ook de schilderkunst uit de eerste helft van de 19e eeuw hierdoor verregaand beïnvloed is. Niet alleen schilderden kunstenaars historiestukken, met het glorieuze nationale verleden als onderwerp, ook werd er op andere manieren een geïdealiseerd, typisch (Oud)hollands sfeerbeeld gecreëerd.


Frederik Marinus Kruseman | Zomerlandschap met rustend landvolk en vee bij een rivier, olieverf op paneel, 48,1 x 64,4 cm, gesigneerd l.o.

Frederik Marinus Kruseman

schilderij • te koop

Zomerlandschap met rustend landvolk en vee bij een rivier

Charles Leickert | Marktdag in Hollandse stad met links de Bank van Lening, olieverf op doek, 59,5 x 49,6 cm, gesigneerd l.o.

Charles Leickert

schilderij • te koop

Marktdag in Hollandse stad met links de Bank van Lening

Jan Fabius | Gezicht op de Achterweg te Heemstede met de nieuwe pastorie en de Oude Kerk, olieverf op doek op board, 49,4 x 64,4 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1875

Jan Fabius

schilderij • te koop

Gezicht op de Achterweg te Heemstede met de nieuwe pastorie en de Oude Kerk, 1875

Anthony Oberman | Stilleven met bloemen, granaatappel en schelpen op een marmeren plint, olieverf op doek, 47,0 x 39,5 cm, gesigneerd r.o.

Anthony Oberman

schilderij • te koop

Stilleven met bloemen, granaatappel en schelpen op een marmeren plint

Pieter Plas | Rustend vee en hengelaar in een pastoraal landschap, Alkmaar in het verschiet, olieverf op doek, 44,4 x 55,2 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1842

Pieter Plas

schilderij • te koop

Rustend vee en hengelaar in een pastoraal landschap, Alkmaar in het verschiet, 1842

Charles Leickert | Winterlandschap met opkomende naderende sneeuwstorm, olieverf op paneel, 23,0 x 34,9 cm, gesigneerd r.o.

Charles Leickert

schilderij • te koop

Winterlandschap met opkomende naderende sneeuwstorm

David Bles | Het keeshondje; een Oranjegezinde familie in een tuinprieel, olieverf op paneel, 37,0 x 43,9 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '55

David Bles

schilderij • te koop

Het keeshondje; een Oranjegezinde familie in een tuinprieel, 1855

Andries Scheerboom | Groentemarkt bij de Waag in Amsterdam, olieverf op doek, 76,3 x 127,4 cm, gesigneerd r.o.

Andries Scheerboom

schilderij • te koop

Groentemarkt bij de Waag in Amsterdam

Fredericus Theodorus Renard | Landelijke bedrijvigheid in een dorp, olieverf op paneel, 52,1 x 63,4 cm, gesigneerd r.o.

Fredericus Theodorus Renard

schilderij • te koop

Landelijke bedrijvigheid in een dorp

Charles Leickert | Hollands winterlandschap met goederenslee en figuren op het ijs, olieverf op paneel, 24,4 x 32,5 cm, gesigneerd r.o.

Charles Leickert

schilderij • te koop

Hollands winterlandschap met goederenslee en figuren op het ijs

François Auguste Ortmans | Valleilandschap met jager en boer, olieverf op paneel, 23,4 x 29,4 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '46

François Auguste Ortmans

schilderij • te koop

Valleilandschap met jager en boer, 1846

Albertus Verhoesen | Eend met kuikens aan het water, olieverf op paneel, 13,2 x 17,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1841

Albertus Verhoesen

schilderij • te koop

Eend met kuikens aan het water, 1841

George Andries Roth | Bomenlaan met wandelaars, olieverf op paneel, 40,4 x 57,3 cm, gesigneerd l.o.

George Andries Roth

schilderij • te koop

Bomenlaan met wandelaars

Willem Koekkoek | Grachtje in Haarlem, olieverf op paneel, 41,7 x 56,2 cm, gesigneerd r.o. en verso gedateerd 1877

Willem Koekkoek

schilderij • te koop

Grachtje in Haarlem, 1877

Adrianus Eversen | Zonnig dorpsgezicht, olieverf op paneel, 27,0 x 20,0 cm, gesigneerd r.o. met monogram

Adrianus Eversen

schilderij • te koop

Zonnig dorpsgezicht

Petrus Gerardus Vertin | Stadsgezicht met de Domtoren van Utrecht, olieverf op doek, 34,1 x 28,6 cm, gesigneerd l.o.

Petrus Gerardus Vertin

schilderij • te koop

Stadsgezicht met de Domtoren van Utrecht

Gerrit Gruijter | Afmerend hooischip bij maanlicht, olieverf op paneel, 22,4 x 33,0 cm

Gerrit Gruijter

schilderij • te koop

Afmerend hooischip bij maanlicht

Wouterus Verschuur | Paardenmarkt, olieverf op doek, 56,8 x 72,8 cm, gesigneerd m.o.

Wouterus Verschuur

schilderij • te koop

Paardenmarkt

Adrianus Eversen | Zonnig stadsgezicht (mogelijk Harderwijk), olieverf op paneel, 19,2 x 15,2 cm, gesigneerd r.o. met monogram

Adrianus Eversen

schilderij • te koop

Zonnig stadsgezicht (mogelijk Harderwijk)

Eugène Fichel | Pauze in de herberg, olieverf op paneel, 22,0 x 15,7 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1884

Eugène Fichel

schilderij • te koop

Pauze in de herberg

Eugène Fichel | De vioolspeler, olieverf op paneel, 22,0 x 15,8 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1884

Eugène Fichel

schilderij • te koop

De vioolspeler

Jan Jacob Spohler | Winterlandschap met houtsprokkelaars, olieverf op paneel, 23,0 x 33,0 cm, gesigneerd r.o.

Jan Jacob Spohler

schilderij • te koop

Winterlandschap met houtsprokkelaars

Antonie Waldorp | Het saluutschot, olieverf op paneel, 21,1 x 28,5 cm, gesigneerd r.o.

Antonie Waldorp

schilderij • te koop

Het saluutschot

Jan Baptist Tetar van Elven | Speelbank te Spa, olieverf op paneel, 36,9 x 47,0 cm, gesigneerd l.o. met initialen

Jan Baptist Tetar van Elven

schilderij • te koop

Speelbank te Spa

Charles Leickert | Langs de rivier, olieverf op paneel, 17,9 x 24,8 cm, gesigneerd l.o.

Charles Leickert

schilderij • te koop

Langs de rivier

Charles Leickert | Het binnenhalen van de vangst, olieverf op paneel, 17,5 x 25,4 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '50

Charles Leickert

schilderij • te koop

Het binnenhalen van de vangst, 1850

Mari ten Kate | Op weg naar de akker, olieverf op paneel, 37,5 x 49,8 cm, gesigneerd r.o.

Mari ten Kate

schilderij • te koop

Op weg naar de akker

Hermanus Koekkoek | Vissersvolk en reizigers bij afgemeerde schepen, olieverf op paneel, 21,3 x 32,5 cm, gesigneerd l.o.

Hermanus Koekkoek

schilderij • te koop

Vissersvolk en reizigers bij afgemeerde schepen