Zoek op kunstenaar
Sluit

Romantiek schilderijen kunststroming • kunstenaars • kunstwerken te koop Romantische schilderijen en schilders

De eerste helft van de 19e eeuw was de bloeitijd van de romantiek. De schilderkunst uit deze periode was aanvankelijk sterk geënt op die van de Gouden Eeuw. Dit was enerzijds het gevolg van de waardering in binnen- en buitenland voor Hollandse 17e-eeuwse meesters. Daarnaast was er in ons land sprake van een groeiend nationalisme, gevoed door de Franse napoleontische overheersing (1795-1813) en nog versterkt door de afscheiding van België in 1830. Op zoek naar een eigen identiteit keek men met trots terug op de Gouden Eeuw, een periode van grote welvaart: Holland beheerste de wereldzeeën, kunstenaars als Rembrandt en Frans Hals schilderden hun beroemdste doeken en op de Dam werd het bovenmaatse Raadhuis (later Paleis) gebouwd, als symbool van macht en voorspoed van de Republiek. De romantische schilders lieten zich inspireren door de onderwerpen die in de 17e eeuw geliefd waren, zoals interieur, landschap, stadsgezicht, zeegezicht en genrestuk. De romantische levenshouding was een reactie op het rationalistische denken van de 18e-eeuwse Verlichting.

Op zoek naar het ideale landschap
Het romantische gevoel en denken richtte zich op de natuur. De landschapschilder werd getroffen door de grootheid daarvan, door haar serene schoonheid, maar ook door haar grilligheid en soms verwoestende kracht. Razende stormen, dreigend onweer, barre vrieskou en soms schipbreuken maakten in de kunstenaar heftige emoties los. Maar ook de stille, ongerepte natuur kon hem diep raken: mysterieuze maannachten, bijna lege ijsvlaktes in de late namiddagzon en idyllische berglandschappen bij een ‘gouden’ zonsondergang. In de landschapschilderkunst stond de nietigheid van de mens ten opzichte van de overweldigende natuur centraal. Groots opgezette panoramische vergezichten, zoals die van Andreas Schelfhout, en bosgezichten met indrukwekkende wodanseiken van B.C. Koekkoek en zijn leerlingen getuigen hiervan. Het romantische landschapschilderij is geen exacte weergave van de natuur zoals die zich aan de schilder voordeed. Het lijkt bedrieglijk natuurgetrouw geschilderd, maar is in feite een samengesteld geheel van de fraaiste delen van de werkelijkheid. Daartoe moest de natuur bestudeerd en geschetst worden. Schilders maakten op hun tochten studies, vaak spontane indrukken, die zij in het atelier gebruikten om geïdealiseerde voorstellingen te creëren. Schoonheid en welvoeglijkheid werden belangrijk gevonden, een schilderij moest aangenaam zijn om naar te kijken en de werkelijkheid in schoonheid overtreffen.

Schilders in andere genres werkten ook volgens dit ideaal. Zo waren, voor zover men nu kan nagaan, stadsgezichten soms topografisch correct, maar meestal sleutelden de schilders aan een compositie totdat een fraai geheel werd verkregen. Het historiserende Hollandse stadsgezicht was in de 19e eeuw erg geliefd, zowel in eigen land als daarbuiten. Een van de belangrijkste vertolkers van het stadsgezicht was de Amsterdamse Cornelis Springer. Vanaf ongeveer 1875 schilderde hij minutieus stadsportretten met centraal in het beeld een raadhuis of rijke koopmanshuizen in Hollandse renaissancestijl, vaak gestoffeerd met figuren in 17e-eeuwse kledij. Daarbij verfraaide hij de werkelijkheid enigszins door veranderingen in de compositie en het weglaten van storende, eigentijdse elementen. Met het afbeelden van de 16e- en vroeg-17e-eeuwse gebouwen speelde hij in op de groeiende belangstelling van kopers voor het eigen verleden. Geliefd was Springer ook om zijn realistische details en levendige stoffering, ontleend aan het leven van alledag.

Dit vond men bijvoorbeeld ook in het strandgezicht. Maakten in de Engelse en Franse romantiek schilders van het strand soms een toneel van dramatiek en doodsstrijd, waar in vliegende storm schipbreuken plaatsvonden, in de Nederlandse romantiek overheersten de rustiger strandscènes, met schepen veilig op het droge en de alledaagse bedrijvigheid van vissers . Interieurscènes waren een afspiegeling van het burgerlijke conservatisme in deze tijd. De 17e eeuw diende ook hier als voorbeeld: kijkjes in Oudhollandse burgerhuizen, met figuren in dito kledij, strenge houten meubelen, zwart-witte tegelvloeren en glas-in-loodvensters. Maar ook kerkinterieurs à la Pieter Jansz. Saenredam en Emanuel de Witte werden geschilderd. Naast historiserende 17e-eeuwse voorstellingen vindt men in de romantiek latere woonstijlen terug in schilderijen van rococo-, neoclassicistische of biedermeierinterieurs.

De romantische hang naar het verleden en verheerlijking van de natuur manifesteerde zich als politiek, maatschappelijk en cultureel fenomeen. Uit het bovenstaande blijkt dat ook de schilderkunst uit de eerste helft van de 19e eeuw hierdoor verregaand beïnvloed is. Niet alleen schilderden kunstenaars historiestukken, met het glorieuze nationale verleden als onderwerp, ook werd er op andere manieren een geïdealiseerd, typisch (Oud)hollands sfeerbeeld gecreëerd.


George Gillis Haanen | Avondlijk ijsvermaak bij een koek-en-zopie, olieverf op doek, 45,2 x 60,3 cm, gesigneerd r.o.

George Gillis Haanen

schilderij • te koop

Avondlijk ijsvermaak bij een koek-en-zopie

Jan Fabius | Luciferverkoopstertje in de sneeuw, olieverf op paneel, 21,7 x 18,9 cm, gesigneerd r.b.

Jan Fabius

schilderij • te koop

Luciferverkoopstertje in de sneeuw

Mari ten Kate | Spelende kinderen in de sneeuw, aquarel op papier, 25,1 x 35,6 cm, gesigneerd r.o.

Mari ten Kate

aquarel • tekening • te koop

Spelende kinderen in de sneeuw

Johannes Hilverdink | Polderlandschap met hengelaar, olieverf op paneel, 20,8 x 23,7 cm, gesigneerd r.o. met initialen

Johannes Hilverdink

schilderij • te koop

Polderlandschap met hengelaar

Pieter Cornelis Dommershuijzen | 't Drogen van de netten, olieverf op paneel, 15,0 x 20,2 cm, gesigneerd l.o. initialen en gedateerd 1886

Pieter Cornelis Dommershuijzen

schilderij • te koop

't Drogen van de netten, 1886

Everardus Benedictus Gregorius Pagano Mirani | Winterlandschap met schaatsers en volk bij een koek-en-zopie, olieverf op paneel, 12,9 x 18,1 cm, gesigneerd l.o. (resten)

Everardus Benedictus Gregorius Pagano Mirani

schilderij • te koop

Winterlandschap met schaatsers en volk bij een koek-en-zopie

Everardus Benedictus Gregorius Pagano Mirani | Panoramisch landschap met Haarlem en het Wijkermeer in de verte, olieverf op paneel, 13,0 x 18,0 cm, gesigneerd r.o.

Everardus Benedictus Gregorius Pagano Mirani

schilderij • te koop

Panoramisch landschap met Haarlem en het Wijkermeer in de verte

Adrianus Hendrikus de Bruïne | Houthakkers en landvolk op een bospad, olieverf op doek, 35,8 x 47,9 cm, gesigneerd r.o.

Adrianus Hendrikus de Bruïne

schilderij • te koop

Houthakkers en landvolk op een bospad

Barend Cornelis Koekkoek | Gezicht op de Rijn bij Kleef, pen, penseel en inkt op papier, 23,7 x 31,4 cm, gesigneerd m.o. en gedateerd 1849

Barend Cornelis Koekkoek

aquarel • tekening • te koop

Gezicht op de Rijn bij Kleef

Conradijn Cunaeus | Drentse patrijshond op patrijzenjacht, olieverf op paneel, 25,7 x 33,3 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '65

Conradijn Cunaeus

schilderij • te koop

Drentse patrijshond op patrijzenjacht, 1865

Petrus Paulus Schiedges | Teruggekeerde vissersschuit bij zonsondergang, olieverf op paneel, 18,6 x 27,9 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '65

Petrus Paulus Schiedges

schilderij • te koop

Teruggekeerde vissersschuit bij zonsondergang, 1865

Jean-Baptiste Leopold van Leemputten | Boerenerf met haan en kippen, olieverf op paneel, 28,1 x 33,7 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1863

Jean-Baptiste Leopold van Leemputten

schilderij • te koop

Boerenerf met haan en kippen, 1863

Albert Jurardus van Prooijen | Landschap met wadend vee, olieverf op paneel, 8,7 x 15,0 cm, gesigneerd r.o.

Albert Jurardus van Prooijen

schilderij • te koop

Landschap met wadend vee

Pierre Jean Fardon | Na de veldslag, olieverf op paneel, 26,0 x 36,2 cm, gesigneerd r.o.

Pierre Jean Fardon

schilderij • te koop

Na de veldslag

Pieter Frederik van Os | In de stal, olieverf op paneel, 9,1 x 12,2 cm, gesigneerd l.o.

Pieter Frederik van Os

schilderij • te koop

In de stal

Albertus Verhoesen | Hen met kuikens in een landschap (tezamen met 21928), olieverf op paneel, 14,7 x 19,2 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1880

Albertus Verhoesen

schilderij • te koop

Hen met kuikens in een landschap (tezamen met 21928)

Albertus Verhoesen | Hen met kuikens in weids landschap (tezamen met 21929), olieverf op paneel, 14,5 x 19,3 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1880

Albertus Verhoesen

schilderij • te koop

Hen met kuikens in weids landschap (tezamen met 21929), 1880

George Gillis Haanen | Vader en zoon in een kerkinterieur, olieverf op paneel, 21,7 x 16,6 cm, gesigneerd r.o. met initialen

George Gillis Haanen

schilderij • te koop

Vader en zoon in een kerkinterieur

Jan H.B. Koekkoek | Vaartje met schuiten en figuren, olieverf op paneel, 11,4 x 9,3 cm, gesigneerd l.o.

Jan H.B. Koekkoek

schilderij • te koop

Vaartje met schuiten en figuren

Cornelis Springer | Stadsgezicht met het portaal van de Kleine Kerk te Edam, olieverf op paneel, 16,2 x 12,0 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '78

Cornelis Springer

schilderij • te koop

Stadsgezicht met het portaal van de Kleine Kerk te Edam, 1878

Hermanus Koekkoek | Schipbreuk voor een rotskust, olieverf op paneel, 42,5 x 55,5 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1834

Hermanus Koekkoek

schilderij • te koop

Schipbreuk voor een rotskust, 1834

Charles Leickert | Winterlandschap met schaatsers en een koek-en-zopie, olieverf op doek, 45,0 x 65,7 cm, gesigneerd l.o.

Charles Leickert

schilderij • te koop

Winterlandschap met schaatsers en een koek-en-zopie

Andreas Schelfhout | Besneeuwd winterlandschap, olieverf op paneel, 13,7 x 19,5 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1857

Andreas Schelfhout

schilderij • te koop

Besneeuwd winterlandschap, 1857

Eduard Alexander Hilverdink | Amsterdamse gracht in de winter (alleen tezamen met pendant), olieverf op paneel, 23,2 x 31,5 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '69

Eduard Alexander Hilverdink

schilderij • te koop

Amsterdamse gracht in de winter (alleen tezamen met pendant), 1869

Eduard Alexander Hilverdink | Amsterdams stadsgezicht (alleen tezamen met pendant), olieverf op paneel, 22,9 x 32,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '69

Eduard Alexander Hilverdink

schilderij • te koop

Amsterdams stadsgezicht (alleen tezamen met pendant), 1896

Nicolaas Martinus Wijdoogen | Vissers aan het werk langs de kustlijn, olieverf op paneel, 17,8 x 28,3 cm, gesigneerd r.o.

Nicolaas Martinus Wijdoogen

schilderij • te koop

Vissers aan het werk langs de kustlijn

Elchanon Verveer | De wijze raad, olieverf op doek, 68,9 x 91,7 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1877

Elchanon Verveer

schilderij • te koop

De wijze raad, 1877

Wouterus Verschuur | Na het werk, olieverf op paneel, 15,0 x 19,2 cm, gesigneerd l.o.

Wouterus Verschuur

schilderij • te koop

Na het werk