Zoek op kunstenaar
Sluit

Romantiek schilderijen kunststroming • kunstenaars • kunstwerken te koop Romantische schilderijen en schilders

De eerste helft van de 19e eeuw was de bloeitijd van de romantiek. De schilderkunst uit deze periode was aanvankelijk sterk geënt op die van de Gouden Eeuw. Dit was enerzijds het gevolg van de waardering in binnen- en buitenland voor Hollandse 17e-eeuwse meesters. Daarnaast was er in ons land sprake van een groeiend nationalisme, gevoed door de Franse napoleontische overheersing (1795-1813) en nog versterkt door de afscheiding van België in 1830. Op zoek naar een eigen identiteit keek men met trots terug op de Gouden Eeuw, een periode van grote welvaart: Holland beheerste de wereldzeeën, kunstenaars als Rembrandt en Frans Hals schilderden hun beroemdste doeken en op de Dam werd het bovenmaatse Raadhuis (later Paleis) gebouwd, als symbool van macht en voorspoed van de Republiek. De romantische schilders lieten zich inspireren door de onderwerpen die in de 17e eeuw geliefd waren, zoals interieur, landschap, stadsgezicht, zeegezicht en genrestuk. De romantische levenshouding was een reactie op het rationalistische denken van de 18e-eeuwse Verlichting.

Op zoek naar het ideale landschap
Het romantische gevoel en denken richtte zich op de natuur. De landschapschilder werd getroffen door de grootheid daarvan, door haar serene schoonheid, maar ook door haar grilligheid en soms verwoestende kracht. Razende stormen, dreigend onweer, barre vrieskou en soms schipbreuken maakten in de kunstenaar heftige emoties los. Maar ook de stille, ongerepte natuur kon hem diep raken: mysterieuze maannachten, bijna lege ijsvlaktes in de late namiddagzon en idyllische berglandschappen bij een ‘gouden’ zonsondergang. In de landschapschilderkunst stond de nietigheid van de mens ten opzichte van de overweldigende natuur centraal. Groots opgezette panoramische vergezichten, zoals die van Andreas Schelfhout, en bosgezichten met indrukwekkende wodanseiken van B.C. Koekkoek en zijn leerlingen getuigen hiervan. Het romantische landschapschilderij is geen exacte weergave van de natuur zoals die zich aan de schilder voordeed. Het lijkt bedrieglijk natuurgetrouw geschilderd, maar is in feite een samengesteld geheel van de fraaiste delen van de werkelijkheid. Daartoe moest de natuur bestudeerd en geschetst worden. Schilders maakten op hun tochten studies, vaak spontane indrukken, die zij in het atelier gebruikten om geïdealiseerde voorstellingen te creëren. Schoonheid en welvoeglijkheid werden belangrijk gevonden, een schilderij moest aangenaam zijn om naar te kijken en de werkelijkheid in schoonheid overtreffen.

Schilders in andere genres werkten ook volgens dit ideaal. Zo waren, voor zover men nu kan nagaan, stadsgezichten soms topografisch correct, maar meestal sleutelden de schilders aan een compositie totdat een fraai geheel werd verkregen. Het historiserende Hollandse stadsgezicht was in de 19e eeuw erg geliefd, zowel in eigen land als daarbuiten. Een van de belangrijkste vertolkers van het stadsgezicht was de Amsterdamse Cornelis Springer. Vanaf ongeveer 1875 schilderde hij minutieus stadsportretten met centraal in het beeld een raadhuis of rijke koopmanshuizen in Hollandse renaissancestijl, vaak gestoffeerd met figuren in 17e-eeuwse kledij. Daarbij verfraaide hij de werkelijkheid enigszins door veranderingen in de compositie en het weglaten van storende, eigentijdse elementen. Met het afbeelden van de 16e- en vroeg-17e-eeuwse gebouwen speelde hij in op de groeiende belangstelling van kopers voor het eigen verleden. Geliefd was Springer ook om zijn realistische details en levendige stoffering, ontleend aan het leven van alledag.

Dit vond men bijvoorbeeld ook in het strandgezicht. Maakten in de Engelse en Franse romantiek schilders van het strand soms een toneel van dramatiek en doodsstrijd, waar in vliegende storm schipbreuken plaatsvonden, in de Nederlandse romantiek overheersten de rustiger strandscènes, met schepen veilig op het droge en de alledaagse bedrijvigheid van vissers . Interieurscènes waren een afspiegeling van het burgerlijke conservatisme in deze tijd. De 17e eeuw diende ook hier als voorbeeld: kijkjes in Oudhollandse burgerhuizen, met figuren in dito kledij, strenge houten meubelen, zwart-witte tegelvloeren en glas-in-loodvensters. Maar ook kerkinterieurs à la Pieter Jansz. Saenredam en Emanuel de Witte werden geschilderd. Naast historiserende 17e-eeuwse voorstellingen vindt men in de romantiek latere woonstijlen terug in schilderijen van rococo-, neoclassicistische of biedermeierinterieurs.

De romantische hang naar het verleden en verheerlijking van de natuur manifesteerde zich als politiek, maatschappelijk en cultureel fenomeen. Uit het bovenstaande blijkt dat ook de schilderkunst uit de eerste helft van de 19e eeuw hierdoor verregaand beïnvloed is. Niet alleen schilderden kunstenaars historiestukken, met het glorieuze nationale verleden als onderwerp, ook werd er op andere manieren een geïdealiseerd, typisch (Oud)hollands sfeerbeeld gecreëerd.


Frederik Marinus Kruseman | Wintergezicht met wandelaars en schaatspret, olieverf op doek, 52,4 x 72,5 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1861

Frederik Marinus Kruseman

schilderij • te koop

Wintergezicht met wandelaars en schaatspret, 1861

Adrianus Eversen | Zonnig stadsgezicht (mogelijk Harderwijk), olieverf op paneel, 19,1 x 15,1 cm, gesigneerd r.o. met monogram

Adrianus Eversen

schilderij • te koop

Zonnig stadsgezicht (mogelijk Harderwijk)

Antonie Waldorp | Het saluutschot, olieverf op paneel, 21,1 x 28,5 cm, gesigneerd r.o.

Antonie Waldorp

schilderij • te koop

Het saluutschot

Mari ten Kate | Op weg naar de akker, olieverf op paneel, 37,5 x 49,8 cm, gesigneerd r.o.

Mari ten Kate

schilderij • te koop

Op weg naar de akker

Hermanus Koekkoek | Vissersvolk en reizigers bij afgemeerde schepen, olieverf op paneel, 21,3 x 32,5 cm, gesigneerd l.o.

Hermanus Koekkoek

schilderij • te koop

Vissersvolk en reizigers bij afgemeerde schepen

Henricus Engelbertus Reijntjens | Het kat-en-muisspel, olieverf op paneel, 15,0 x 28,1 cm, gesigneerd m.o.

Henricus Engelbertus Reijntjens

schilderij • te koop

Het kat-en-muisspel

George Gillis Haanen | Avondlijk ijsvermaak bij een koek-en-zopie, olieverf op doek, 45,2 x 60,3 cm, gesigneerd r.o.

George Gillis Haanen

schilderij • te koop

Avondlijk ijsvermaak bij een koek-en-zopie

Jan Fabius | Luciferverkoopstertje in de sneeuw, olieverf op paneel, 21,7 x 18,9 cm, gesigneerd r.b.

Jan Fabius

schilderij • te koop

Luciferverkoopstertje in de sneeuw

Wouterus Verschuur | Paarden bij de stal, olieverf op doek, 76,3 x 106,2 cm, gesigneerd l.o.

Wouterus Verschuur

schilderij • te koop

Paarden bij de stal

Hermanus Koekkoek jr. | Schepen in een storm bij haveningang, olieverf op paneel, 21,1 x 30,3 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '56

Hermanus Koekkoek jr.

schilderij • te koop

Schepen in een storm bij haveningang

Andreas Schelfhout | Twee zwanen in de vijver in het Haagse Bos, olieverf op paneel, 24,0 x 32,6 cm, gesigneerd l.o.

Andreas Schelfhout

schilderij • te koop

Twee zwanen in de vijver in het Haagse Bos

Pieter Alardus Haaxman | Vol verwachting, olieverf op paneel, 19,0 x 14,5 cm, gesigneerd r.o.

Pieter Alardus Haaxman

schilderij • te koop

Vol verwachting

Lodewijk Johannes Kleijn | Boerenvolk bij een dorpssloot, olieverf op doek, 49,5 x 64,4 cm, gesigneerd l.o.

Lodewijk Johannes Kleijn

schilderij • te koop

Boerenvolk bij een dorpssloot

Mari ten Kate | Spelende kinderen in de sneeuw, aquarel op papier, 25,1 x 35,6 cm, gesigneerd r.o.

Mari ten Kate

aquarel • tekening • te koop

Spelende kinderen in de sneeuw

Johannes Hilverdink | Polderlandschap met hengelaar, olieverf op paneel, 20,8 x 23,7 cm, gesigneerd r.o. met initialen

Johannes Hilverdink

schilderij • te koop

Polderlandschap met hengelaar

Adolf Dillens | La traversée du pont d'amour, olieverf op paneel, 78,5 x 60,0 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1855

Adolf Dillens

schilderij • te koop

La traversée du pont d'amour, 1855

Pieter Cornelis  Dommershuijzen | 't Drogen van de netten, olieverf op paneel, 15,0 x 20,2 cm, gesigneerd l.o. met initialen en gedateerd 1886

Pieter Cornelis Dommershuijzen

schilderij • te koop

't Drogen van de netten, 1886

Jan Jacob Zuidema Broos | Landelijke geneugten, olieverf op paneel, 19,0 x 14,8 cm, gesigneerd l.o.

Jan Jacob Zuidema Broos

schilderij • te koop

Landelijke geneugten

Andreas Schelfhout | Weids rivierlandschap met schaapherder en landvolk, olieverf op paneel, 75,0 x 94,5 cm, gesigneerd l.o.

Andreas Schelfhout

schilderij • te koop

Weids rivierlandschap met schaapherder en landvolk

Jan Baptist Tetar van Elven | Kerkinterieur met figuren, olieverf op paneel, 36,8 x 29,7 cm, gesigneerd l.o. met initialen

Jan Baptist Tetar van Elven

schilderij • te koop

Kerkinterieur met figuren

Everardus Mirani | Winterlandschap met schaatsers en volk bij een koek-en-zopie (alleen tezamen met 22135-zomer), olieverf op paneel, 12,9 x 18,1 cm, gesigneerd l.o. (resten)

Everardus Mirani

schilderij • te koop

Winterlandschap met schaatsers en volk bij een koek-en-zopie (alleen tezamen met 22135-zomer)

Everardus Mirani | Panoramisch landschap met Haarlem en het Haarlemmermeer in de verte (alleen tezamen met 22136-winter), olieverf op paneel, 13,0 x 18,0 cm, gesigneerd r.o.

Everardus Mirani

schilderij • te koop

Panoramisch landschap met Haarlem en het Haarlemmermeer in de verte (alleen tezamen met 22136-winter)

Pieter Alardus Haaxman | Jonge vrouw op marmeren tuinbank in Hollands tuinlandschap, olieverf op paneel, 23,5 x 43,1 cm, gesigneerd l.o.

Pieter Alardus Haaxman

schilderij • te koop

Jonge vrouw op marmeren tuinbank in Hollands tuinlandschap

Wijnand Nuijen | Een man en een vrouw in een kloostergang van de Dom te Utrecht, olieverf op paneel, 49,0 x 44,8 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1832

Wijnand Nuijen

schilderij • te koop

Een man en een vrouw in een kloostergang van de Dom te Utrecht, 1832

Adrianus Hendrikus de Bruïne | Houthakkers en landvolk op een bospad, olieverf op doek, 35,8 x 47,9 cm, gesigneerd r.o.

Adrianus Hendrikus de Bruïne

schilderij • te koop

Houthakkers en landvolk op een bospad

Andreas Schelfhout | Landschap met boerderij, olieverf op paneel, 20,5 x 28,5 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1866

Andreas Schelfhout

schilderij • te koop

Landschap met boerderij, 1866

Adrianus Eversen | Hollands stadsgezicht, olieverf op paneel, 19,5 x 15,5 cm, gesigneerd l.o. met monogram en verso op etiket voluit

Adrianus Eversen

schilderij • te koop

Hollands stadsgezicht

Willem Koekkoek | Hollands stadsgezicht, olieverf op doek, 54,6 x 69,9 cm, gesigneerd r.o.

Willem Koekkoek

schilderij • te koop

Hollands stadsgezicht