Zoek op kunstenaar
Sluit

Romantiek schilderijen kunststroming • kunstenaars • kunstwerken te koop Romantische schilderijen en schilders

De eerste helft van de 19e eeuw was de bloeitijd van de romantiek. De schilderkunst uit deze periode was aanvankelijk sterk geënt op die van de Gouden Eeuw. Dit was enerzijds het gevolg van de waardering in binnen- en buitenland voor Hollandse 17e-eeuwse meesters. Daarnaast was er in ons land sprake van een groeiend nationalisme, gevoed door de Franse napoleontische overheersing (1795-1813) en nog versterkt door de afscheiding van België in 1830. Op zoek naar een eigen identiteit keek men met trots terug op de Gouden Eeuw, een periode van grote welvaart: Holland beheerste de wereldzeeën, kunstenaars als Rembrandt en Frans Hals schilderden hun beroemdste doeken en op de Dam werd het bovenmaatse Raadhuis (later Paleis) gebouwd, als symbool van macht en voorspoed van de Republiek. De romantische schilders lieten zich inspireren door de onderwerpen die in de 17e eeuw geliefd waren, zoals interieur, landschap, stadsgezicht, zeegezicht en genrestuk. De romantische levenshouding was een reactie op het rationalistische denken van de 18e-eeuwse Verlichting.

Op zoek naar het ideale landschap
Het romantische gevoel en denken richtte zich op de natuur. De landschapschilder werd getroffen door de grootheid daarvan, door haar serene schoonheid, maar ook door haar grilligheid en soms verwoestende kracht. Razende stormen, dreigend onweer, barre vrieskou en soms schipbreuken maakten in de kunstenaar heftige emoties los. Maar ook de stille, ongerepte natuur kon hem diep raken: mysterieuze maannachten, bijna lege ijsvlaktes in de late namiddagzon en idyllische berglandschappen bij een ‘gouden’ zonsondergang. In de landschapschilderkunst stond de nietigheid van de mens ten opzichte van de overweldigende natuur centraal. Groots opgezette panoramische vergezichten, zoals die van Andreas Schelfhout, en bosgezichten met indrukwekkende wodanseiken van B.C. Koekkoek en zijn leerlingen getuigen hiervan. Het romantische landschapschilderij is geen exacte weergave van de natuur zoals die zich aan de schilder voordeed. Het lijkt bedrieglijk natuurgetrouw geschilderd, maar is in feite een samengesteld geheel van de fraaiste delen van de werkelijkheid. Daartoe moest de natuur bestudeerd en geschetst worden. Schilders maakten op hun tochten studies, vaak spontane indrukken, die zij in het atelier gebruikten om geïdealiseerde voorstellingen te creëren. Schoonheid en welvoeglijkheid werden belangrijk gevonden, een schilderij moest aangenaam zijn om naar te kijken en de werkelijkheid in schoonheid overtreffen.

Schilders in andere genres werkten ook volgens dit ideaal. Zo waren, voor zover men nu kan nagaan, stadsgezichten soms topografisch correct, maar meestal sleutelden de schilders aan een compositie totdat een fraai geheel werd verkregen. Het historiserende Hollandse stadsgezicht was in de 19e eeuw erg geliefd, zowel in eigen land als daarbuiten. Een van de belangrijkste vertolkers van het stadsgezicht was de Amsterdamse Cornelis Springer. Vanaf ongeveer 1875 schilderde hij minutieus stadsportretten met centraal in het beeld een raadhuis of rijke koopmanshuizen in Hollandse renaissancestijl, vaak gestoffeerd met figuren in 17e-eeuwse kledij. Daarbij verfraaide hij de werkelijkheid enigszins door veranderingen in de compositie en het weglaten van storende, eigentijdse elementen. Met het afbeelden van de 16e- en vroeg-17e-eeuwse gebouwen speelde hij in op de groeiende belangstelling van kopers voor het eigen verleden. Geliefd was Springer ook om zijn realistische details en levendige stoffering, ontleend aan het leven van alledag.

Dit vond men bijvoorbeeld ook in het strandgezicht. Maakten in de Engelse en Franse romantiek schilders van het strand soms een toneel van dramatiek en doodsstrijd, waar in vliegende storm schipbreuken plaatsvonden, in de Nederlandse romantiek overheersten de rustiger strandscènes, met schepen veilig op het droge en de alledaagse bedrijvigheid van vissers . Interieurscènes waren een afspiegeling van het burgerlijke conservatisme in deze tijd. De 17e eeuw diende ook hier als voorbeeld: kijkjes in Oudhollandse burgerhuizen, met figuren in dito kledij, strenge houten meubelen, zwart-witte tegelvloeren en glas-in-loodvensters. Maar ook kerkinterieurs à la Pieter Jansz. Saenredam en Emanuel de Witte werden geschilderd. Naast historiserende 17e-eeuwse voorstellingen vindt men in de romantiek latere woonstijlen terug in schilderijen van rococo-, neoclassicistische of biedermeierinterieurs.

De romantische hang naar het verleden en verheerlijking van de natuur manifesteerde zich als politiek, maatschappelijk en cultureel fenomeen. Uit het bovenstaande blijkt dat ook de schilderkunst uit de eerste helft van de 19e eeuw hierdoor verregaand beïnvloed is. Niet alleen schilderden kunstenaars historiestukken, met het glorieuze nationale verleden als onderwerp, ook werd er op andere manieren een geïdealiseerd, typisch (Oud)hollands sfeerbeeld gecreëerd.


Barend Cornelis Koekkoek | Zomers bosgezicht met vee en figuren, olieverf op paneel, 69,1 x 90,2 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1853

Barend Cornelis Koekkoek

schilderij • te koop

Zomers bosgezicht met vee en figuren, 1853

Johannes Franciscus Spohler | Bedrijvigheid in een zonovergoten straat, olieverf op doek, 44,3 x 35,3 cm, gesigneerd r.o.

Johannes Franciscus Spohler

schilderij • te koop

Bedrijvigheid in een zonovergoten straat

Antonius Josephus Madlener | Panoramisch landschap met herder en schapen, olieverf op paneel, 21,7 x 29,7 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '54

Antonius Josephus Madlener

schilderij • te koop

Panoramisch landschap met herder en schapen, 1854

Constant P. Boon | Een ontluikende romance, olieverf op paneel, 62,1 x 52,9 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd AN '57

Constant P. Boon

schilderij • te koop

Een ontluikende romance, 1857

Jan van Os | Stilleven met bloemen, fruit, insecten, een muis en een vogelnest, olieverf op paneel, 70,0 x 56,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1774

Jan van Os

schilderij • te koop

Stilleven met bloemen, fruit, insecten, een muis en een vogelnest, 1774

Jan Bedijs Tom | Koeien bij een wilgenbosje, inkt en aquarel op papier, 20,7 x 30,0 cm, gesigneerd r.o.

Jan Bedijs Tom

aquarel • tekening • te koop

Koeien bij een wilgenbosje

Mari ten Kate | Een onverwachte picknick, olieverf op doek, 60,5 x 90,5 cm, gesigneerd l.o.

Mari ten Kate

schilderij • te koop

Een onverwachte picknick

Adrianus Eversen | Zonnig straatje in Amsterdam, olieverf op paneel, 18,8 x 15,2 cm, gesigneerd l.o. met monogram

Adrianus Eversen

schilderij • te koop

Zonnig straatje in Amsterdam

Wijnand Nuijen | Hollands ijsgezicht met figuren en scheepswerfje, olieverf op paneel, 23,4 x 29,8 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1830

Wijnand Nuijen

schilderij • te koop

Hollands ijsgezicht met figuren en scheepswerfje, 1830

Charles Leickert | Drukbevolkt winters straatje, olieverf op paneel, 37,2 x 28,7 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1855

Charles Leickert

schilderij • te koop

Drukbevolkt winters straatje

Cornelis Springer | Man en vrouw in een kerkinterieur, olieverf op doek, 32,9 x 27,3 cm, gesigneerd l.o. met monogram en gedateerd '44

Cornelis Springer

schilderij • te koop

Man en vrouw in een kerkinterieur, 1844

Pieter de Goeje | De Sabelspoort in Arnhem gezien vanaf de Rijn, met links de vismarkt, olieverf op paneel, 23,4 x 31,2 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1848

Pieter de Goeje

schilderij • te koop

De Sabelspoort in Arnhem gezien vanaf de Rijn, met links de vismarkt, ca. 1848

Adolf Stademann | IJspret op bevroren waterpartij, olieverf op doek op paneel, 33,5 x 46,2 cm, gesigneerd l.o.

Adolf Stademann

schilderij • te koop

IJspret op bevroren waterpartij

Hermanus Koekkoek jr. | Pleziervaart langs de kust, olieverf op paneel, 78,4 x 120,3 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1868

Hermanus Koekkoek jr.

schilderij • te koop

Pleziervaart langs de kust, 1868

Willem Koekkoek | Gezicht op de Koppelpoort te Amersfoort, olieverf op doek, 86,5 x 125,5 cm, gesigneerd l.o.

Willem Koekkoek

schilderij • te koop

Gezicht op de Koppelpoort te Amersfoort

Paul Jean Clays | Zeilwedstrijd op de rede van Vlissingen, olieverf op doek, 60,1 x 100,0 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1860

Paul Jean Clays

schilderij • te koop

Zeilwedstrijd op de rede van Vlissingen, 1860

Eugène Fichel | De kunstkenner, olieverf op paneel, 21,8 x 15,8 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1871

Eugène Fichel

schilderij • te koop

De kunstkenner, 1871

Andreas Schelfhout | Jager en schaatsers op het ijs langs de bosrand, olieverf op paneel, 31,1 x 24,3 cm

Andreas Schelfhout

schilderij • te koop

Jager en schaatsers op het ijs langs de bosrand

François Namur | Het opsteken van het haar, olieverf op doek, 74,6 x 47,6 cm, gesigneerd r.o.

François Namur

schilderij • te koop

Het opsteken van het haar

Louis Meijer | Berglandschap met figuren, olieverf op doek, 67,4 x 84,7 cm, gesigneerd l.m.

Louis Meijer

schilderij • te koop

Berglandschap met figuren

Willem Koekkoek | Hollands stadsgezicht met een brug over het kanaal, olieverf op doek, 67,4 x 82,3 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd '66

Willem Koekkoek

schilderij • te koop

Hollands stadsgezicht met een brug over het kanaal, 1866

Willem Vester | Schaatsers op het ijs bij een kasteelruïne, olieverf op doek, 82,1 x 124,8 cm, gesigneerd l.o.

Willem Vester

schilderij • te koop

Schaatsers op het ijs bij een kasteelruïne

Willem Koekkoek | Winters stadsgezicht Culemborg, olieverf op doek, 86,5 x 125,3 cm, gesigneerd r.o.

Willem Koekkoek

schilderij • te koop

Winters stadsgezicht Culemborg

Johannes Josephus Destrée | Schaatsplezier op het Spaarne met De Adriaan en de St. Bavokerk, Haarlem, aquarel op papier, 36,5 x 56,6 cm, gesigneerd r.o.

Johannes Josephus Destrée

aquarel • tekening • te koop

Schaatsplezier op het Spaarne met De Adriaan en de St. Bavokerk, Haarlem

Adrianus Eversen | Achter de kerk  (alleen samen met winters pendant, tezamen 39500), olieverf op paneel, 34,8 x 27,0 cm, gesigneerd r.o.

Adrianus Eversen

schilderij • te koop

Achter de kerk (alleen samen met winters pendant, tezamen 39500)

Carl Friedrich Deiker | Wild op een heuvel, olieverf op doek, 48,6 x 37,5 cm, gesigneerd l.o.

Carl Friedrich Deiker

schilderij • te koop

Wild op een heuvel

Benjamin Vautier I | De epicurist, olieverf op doek, 35,2 x 27,6 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd '75

Benjamin Vautier I

schilderij • te koop

De epicurist, 1875

Jan Baptist Tetar van Elven | Interieur van de Laurenskerk in Rotterdam, olieverf op paneel, 42,8 x 33,3 cm, gesigneerd l.o. met initialen

Jan Baptist Tetar van Elven

schilderij • te koop

Interieur van de Laurenskerk in Rotterdam