Zoek op kunstenaar
Sluit

Een Frans boeket

De Franse schilder Henri le Fauconnier wordt beschouwd als een van de grondleggers van het expressionisme van de Bergense School. Rond 1910 behoorde hij in Parijs tot de groep vernieuwende, internationaal georiënteerde schilders. Als reactie op het ‘oppervlakkige’ impressionisme ontwikkelde hij onder invloed van de vormentaal van zijn leermeester Cézanne een expressionistische versie van het kubisme. Waarbij hij als het ware een geometrisch schema over de figuratieve voorstelling legde.

In Parijs kwam hij in aanraking met Nederlandse kunstenaars als Conrad Kickert, Lodewijk Schelfhout en Otto van Rees, later werd in Nederland Leo Gestel een goede vriend. Via deze contacten waren zijn landschappen in Nederland voor het eerst te zien op de expositie van de Moderne Kunstkring in 1911 in Amsterdam, te midden van werk van andere Franse avant-gardisten als Cézanne, Braque, Picasso, Derain en Herbin. De ruige, breed opgezette schilderijen van Le Fauconnier maakten indruk. Hoewel de schilder eenvoudige vormen nastreefde vond hij gevoel en intuïtie belangrijk, wat aansloot bij de ideeën en experimenten van jonge Nederlandse kunstenaars op dat moment. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog kwam Le Fauconnier naar Nederland, waar hij tot 1920 zou blijven. Hij ontmoette hier in 1915 Piet van Wijngaerdt, met wie hij een jaar later samen met Arnout Colnot en Jan Toorop de kunstenaarsvereniging Het Signaal oprichtte. In het manifest ‘De Nieuwe Schilderkunst’, over de expressie van ‘innerlijkheid’ uitgedrukt in kleuren, forse lijnen en eenvoudige volumen, klinken zijn ideeën door. Ze vonden weerklank bij een groep modern georiënteerde schilders in Bergen: het begin van de Bergense School. Andersom werd Le Fauconnier ook door hen beïnvloed, vooral in het donkere kleurgebruik van zijn latere werk. Een voorbeeld is deze aquarel (Gladiolen), met durf en fors opgezet in grote vormen. De bloemen zijn nauwelijks herkenbaar. Belangrijk zijn voor hem de contrasten en een stevige, schematische penseelstreek die tot een krachtige uitdrukking leiden.

Henri Le Fauconnier | Gladiolen, zwart krijt en aquarel op papier, 99,1 x 68,4 cm, gesigneerd r.o. met initialen

Henri Le Fauconnier

aquarel • tekening • te koop

Gladiolen

Henri Le Fauconnier | Het kerkje van Grosrouvres, Frankrijk, olieverf op doek, 81,5 x 65,5 cm, te dateren ca. 1934-35

Henri Le Fauconnier

schilderij • te koop

Het kerkje van Grosrouvres, Frankrijk, ca. 1934-1935

Henri Le Fauconnier | Stilleven, olieverf op doek, 35,0 x 22,5 cm, gesigneerd l.o. met monogram en verso voluit

Henri Le Fauconnier

schilderij • te koop

Stilleven