Zoek op kunstenaar
Sluit

publicaties

persberichten

De Verkoop Vierdaagse bij Simonis&Buunk

maart 2004

Ieder voor- en najaar wordt de expositieruimte van beide panden van Simonis&Buunk Kunsthandel in Ede voor de Vierdaagse Verkoop getransformeerd tot de ‘cash-and-carry’-kunsthal van Ede. Onder het motto ‘belangrijke schilderijen van kleine meesters en kleine werken van belangrijke meesters’ wordt hoge kwaliteit van kleinere namen aangeboden voor een goede prijs, evenals betaalbare werken van grotere schilders. Deze tentoonstelling die – anders dan de jaarlijkse, driewekelijkse Wintersalon – niet langer dan vier dagen duurt, omvat een gevarieerde collectie 19e- en 20e-eeuwse schilderijen en aquarellen, voornamelijk van Hollandse meesters, in de prijsklasse van 1.400 tot 24.000 euro. Van 11 tot en met 14 maart is er weer zo’n Verkoop Vierdaagse. Wat de 19e eeuw betreft hangen er romantische en uiterst fijn geschilderde landschappen, stadsgezichten en zeegezichten, vaak juweeltjes van kleur en uitwerking. Bijvoorbeeld schepen op wilde zeeën door Abraham Hulk en Nicolaas Riegen en een kalme zee met aken en een roeiboot van de hand van Johan Conrad Greive uit 1856. De Haagse School, waarvan Simonis&Buunk altijd veel in huis heeft, is vertegenwoordigd met landschappen en strandgezichten in olie en aquarel van goede kwaliteit. Noemenswaardig is onder andere een klein maar prachtig kleurig doekje van Jacob Maris, voorstellende een slapende ‘Italienne’. Het werkje stamt uit de periode vanaf 1865 toen deze Maris in Parijs woonde en in opdracht van de destijds beroemde Parijse kunsthandel Goupil & Cie deze figuurstukjes schilderde. Het zijn jonge meisjes en vrouwen, gekleed in een Italiaanse streekdracht en meestal in gedachten verzonken of verdiept in een eenvoudig werkje. Ook van andere impressionisten, zoals de Larense School en Amsterdamse School is mooi en goed werk voor een redelijke prijs te vinden. Van 20e-eeuwse kunstenaars is eveneens veel en gevarieerd werk te zien, onder andere van neo-impressionisten, expressionisten, onder wie Reimond Kimpe, Hendrik Chabot en de schilders van de Groninger Ploeg, de Bergense School en de Nieuwe Realisten. Van de schilder Herman Bieling, van wiens werk afgelopen najaar in het Kasteel van Rhoon nog een tentoonstelling werd gehouden, hangt er onder meer een prachtig plasgezicht, hoogstwaarschijnlijk de Voorplas in Hilligersberg, die hij omstreeks 1923 schilderde op een winterse dag. Verder is er ook werk te zien vans schilders als Else Berg, Gerrit Benner, Theo Kurpershoek en Harm Kamerling Onnes die met een aantal raak getroffen en geestige genrestukjes is vertegenwoordigd.

Simonis&Buunk was in 1992 de eerste kunsthandel die de Vierdaagse Verkoop, toen ‘Petits Maîtres-tentoonstelling’ genoemd, als nieuw concept introduceerde. Het is door de jaren heen een succesvolle formule gebleken, die inmiddels veelvuldig navolging heeft gekregen. Alle beschikbare werken worden op een zeer uitnodigende manier, op elke vrije vierkante meter, opgehangen, met de mogelijkheid om meteen na aankoop door de koper meegenomen te worden. Omdat de selectie in beide panden gedurende deze vier dagen altijd zo’n 500 schilderijen omvat in de meest uiteenlopende stijlen en genres, is de kans groot dat men vindt wat men zoekt (of dat iets wordt gevonden dat kunstliefde en begeerte opwekt …).

Hoewel de prijzen aantrekkelijk zijn en de keuze en diversiteit groot, blijft de hoge kwaliteit kenmerkend voor de collectie van Simonis&Buunk, die in totaal ruim 1500 werken omvat. De kwaliteitsnorm die wordt gehanteerd voor de schilderijen, bepaalt ook veel andere aspecten van het bedrijf, zoals het weloverwogen inlijsten van de kunstwerken, de stijlzuivere inrichting van de beide panden, de uitgebreide en informatieve website of de begeleiding van bezoekers en klanten. Ook het eigen restauratieatelier heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan: hier houdt men zich bij het schoonmaken en de conservering van de schilderijen strikt aan de gangbare restauratiecode en beroepsethiek, en wordt er gewerkt met kennis van de modernste, beproefde technieken. Een team van gespecialiseerde medewerkers verzekert bezoekers en klanten van de kunsthandel van deskundig advies over de kunsthistorische achtergrond van een schilderij of schilder, de waardebepaling van een kunstwerk of over de ontwikkelingen in de kunstmarkt in het algemeen.

Met ruim 25 jaar ervaring – onder het motto ‘Een Keur aan Kunst’ is het zilveren jubileum het vorige jaar feestelijk herdacht – is Simonis&Buunk inmiddels toonaangevend op het gebied van de Hollandse schilderkunst uit de 19e en 20e eeuw. Met de halfjaarlijkse Verkoop Vierdaagse hoopt Simonis&Buunk kunst enigszins te ontdoen van het stigma dat zij onbereikbaar zou zijn voor de ‘gewone man’, door kwalitatief hoogstaande schilderijen voor betaalbare prijzen aan te bieden. De Wintersalon, die elk jaar in november en december plaatsvindt, bestrijkt daarentegen bewust een ander segment. In deze tentoonstelling, begeleid door twee rijk geïllustreerde catalogi, worden schilderijen van ‘museumkwaliteit’ gepresenteerd. De Wintersalon-collectie kan zich, ook in veelheid en verscheidenheid, meten met de diverse museale verzamelingen 19e- en 20e-eeuwse Hollandse schilderkunst. Beide tentoonstellingen – Vierdaagse Verkoop en Wintersalon – vullen elkaar qua collectie en marktsegment aan. Ze geven bovendien een representatief beeld van de veelzijdigheid van Simonis&Buunk, en het vermogen van deze kunsthandel om interessante, soms ondergewaardeerde Nederlandse schilders uit de periode 1780-1960 te belichten.

Afbeeldingen