Zoek op kunstenaar
Sluit

publicaties

persberichten

Nieuwe kunstveilingmethode ‘Vickrey’ resulteert in stabielere prijzen

februari 2016

Het Vickrey veilingmechanisme leidt tot stabielere prijzen, verklaart Kas Buunk (22), die zijn scriptie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam schreef over de veiling die het best combineert met een kunsthandel. Dat is een direct gevolg van het discrete karakter van de Vickrey veiling, die geheel nieuw is in de kunstwereld. Simonis & Buunk Kunsthandel in Ede past het deze maand voor de tweede keer toe.

Grote verschillen

De economische literatuur zegt dat de Vickrey en de reguliere ‘Engelse’ veiling op hetzelfde neerkomen. Tenminste, als je aanneemt dat mensen elkaar niet beïnvloeden in hun waardering voor kunst. Laat je die aanname los, dan ontstaan er aanmerkelijke verschillen in de prijzen die in deze twee veilingsystemen worden gerealiseerd. Bij de Engelse veiling kunnen mensen namelijk zien wat anderen bieden en volgen ze elkaar als er veel of weinig interesse is in een kunstwerk. Bij Vickrey is dat niet het geval.

Vickrey veiling

De Vickrey veiling kenmerkt zich juist door haar discrete karakter. Elke bieder brengt één bod uit in een gesloten envelop bij de notaris. De bieder met het hoogste bod wint, maar betaalt het een-na-hoogste bod. Hoewel de prijzen van de Engelse en Vickrey veiling theoretisch dichtbij elkaar liggen, verschillen ze wel qua psychologie. Voordelen van Vickrey boven de Engelse veiling zijn dat Vickrey geen overmatig gebruikmaakt van sentimenten als hebzucht en afgunst. Daarom is Vickrey beter onder één dak te combineren met een kunsthandel.

Op het Vickrey veiling symposium in Ede zei oud-veilingmeester en D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold: “Ik hou van het theater dat bij de Engelse veiling hoort: de spanning in de zaal, het gevoel van het momentum, waarbij je meegesleept kunt worden door je hebberigheid.” Kas Buunk, gastheer van het symposium en initiatiefnemer van de Vickrey veiling, bekijkt het van de andere kant: “Mensen volgen elkaar zowel positief als negatief. Als niemand interesse heeft in ‘jouw schilderij’, dan houd je eerder je hand omlaag. Zo heeft de Engelse veiling een grotere variantie, oftewel meer grilligheid in de prijsvorming. Bij de Vickrey veiling, daarentegen, kijk je zuiver wat je het zélf waard vindt. Dat is precies zoals je naar kunst hoort te kijken.”

Onder de naam Fischer’s Auction houdt Buunk deze maand een tweede veiling, waar in totaal voor € 1,3 mln aan schilderijen wordt geveild. De kijkdagen zijn 16-27 februari in het Fischerhuis van Simonis & Buunk, Ede. Ter experiment werd in de eerste veiling in september ongeveer eenderde verkocht, veelal voor net boven de limiet. De praktijk zal leren of Buunk’s theorie over de veilingprijzen stand houdt.

Afbeeldingen