4 december 2017
Op een veiling ging onlangs een schilderij onder de hamer, toegeschreven aan de Rotterdamse romanticus Charles Rochussen. Het paneeltje is voor € 1.100 door de jonge kunsthandelaar Kas Buunk (24) gekocht. Na onderzoek ter plaatse blijkt het paneel van Cornelis Springer te zijn, de meest befaamde Nederlandse stadsgezichtenschilder van de 19e eeuw. Het paneel beeldt een Franse kasteeltuin uit met cipressen, een rozenstruik en 17e-eeuwse figuren. De werkelijke waarde ligt veel hoger.
“Wat een ongebruikelijke Springer,” was de eerste gedachte van Kas Buunk, die de omschrijving in de catalogus pas later las. Hij ontdekte dat het van een andere hand moest zijn dan van Rochussen. “Mijn vader Frank is trots. Hij was zoals iedereen aan het stuk voorbijgelopen.” Een begrijpelijke vergissing van het veilinghuis, vindt Frank Buunk. Rochussen en Springer hebben samen buitenlandse reizen gemaakt en waren ongeveer even oud. De voorstelling, een Franse kasteeltuin met 17e-eeuwse figuren, past meer in het oeuvre van Rochussen. “Het monogram zat half verborgen, maar je kon nog nét zien dat het om zijn sierlijke CS monogram ging.”
Albumschilderij
In zijn tijd vroeg Springer al duizenden guldens voor zijn grote stadsgezichten. Hij maakte zowel fantasiegezichten als topografisch juiste taferelen. Ter afwisseling maakt hij ook paneeltjes van ca. 25 bij 20 cm, die hij in zijn kasboek ‘albumschilderijtjes’ noemde.
Kunsthandel M. Wolff
In de archieven van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag is gevonden dat het een goede herkomst heeft. Het is in de jaren 20 verkocht bij Kunsthandel M. Wolff in Amsterdam, destijds een van Nederlands belangrijkste handelaren in 19e eeuwse kunst. In de tussentijd is het vermoedelijk in Duits particulier bezit geweest. Nu staat het op het bureau van Kas Buunk, ter inspiratie en niet te koop.