Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Johan Barthold Jongkind kunstwerk • schilderij • te koop La Meuse et le Merwede devant Dordrecht (Hollande), effet de Soir

Jongkind J.B.  | Johan Barthold Jongkind | Schilderijen te koop aangeboden | La Meuse et le Merwede devant Dordrecht (Hollande), effet de Soir, olieverf op doek 41,0 x 66,0 cm, gesigneerd rechtsonder en gedateerd 1878

Johan Barthold Jongkind

La Meuse et le Merwede devant Dordrecht (Hollande), effet de Soir
olieverf op doek 41,0 x 66,0 cm, gesigneerd rechtsonder en gedateerd 1878
annotatie op spieraam: 'La Meuse et le Merwede devant Dortrecht (Hollande), effet de Soir'

Dit schilderij is te koop.

Prijs: € 115.000

Herkomst: Joséphine Fesser, Frankrijk (aan haar nagelaten door de kunstenaar), daarna door vererving in bezit gekomen van haar kleinzoon Alexandre Fesser; part. coll.
Literatuur: tent.cat. Parijs, Galerie Schmit, 'Exposition Jongkind', 1966, pag. 65, afb. 53; Victorine Hefting, 'Jongkind. Sa vie, Son oeuvre, Son époque', Parijs 1975, pag. 274, afb. 700; tent.cat. Parijs, Galerie Schmit, 'Exposition Jongkind', 1976, afb. 31; A. Stein, S. Brame, F. Lorenceau, J. Sinizergues, 'Catalogue critique de l’Oeuvre de Jongkind, Volume 1: Peintures', Parijs 2003, pag. 296, cat.nr. 797 (met afb., als ‘Les environs de Rotterdam’).
Tentoonstelling: Parijs, Galerie Schmit, 'Exposition Jongkind', 4 mei-4 juni 1966; Parijs, Galerie Schmit, 'Exposition Jongkind', 11 febr.-13 maart 1976.

Een groot deel van zijn leven bracht Jongkind door in Frankrijk. Regelmatig reisde hij naar Nederland waar hij, vooral in en om Rotterdam, inspiratie opdeed voor zijn stads- en havengezichten en landschappen met schepen. Uniek waren zijn landschappen bij maanlicht. Zijn losse, vrije penseelstreek verleent zijn schilderijen de directheid van het werk van de impressionisten. Toch schilderde hij ze allemaal in het atelier. Franse tijdgenoten bewonderden zijn werk en algemeen zagen ze hem als de wegbereider van het impressionisme. Manet noemde hem de vader van de moderne landschapschilders. In Jongkinds vroegste werk is invloed van zijn eerste leermeester Andreas Schelfhout duidelijk aanwezig. De Franse schrijver en criticus Emile Zola (1840-1902) schreef over Jongkind: 'Ik ken geen interessantere persoonlijkheid. […] Zijn vak als schilder is net zo bijzonder als zijn manier van kijken […] Je zou zeggen dat het ruwe schetsen zijn die haastig zijn getekend, uit angst dat de eerste impressie ontsnapt. Je voelt dat het fenomeen zich afspeelt in het oog en de hand van de kunstenaar. Hij ziet een landschap in één oogopslag, in de werkelijkheid van het geheel, en vertaalt dat op zijn manier. Terwijl hij de waarheid ervan bewaart en daaraan de emotie doorgeeft die hij voelde. En dát maakt dat het landschap leeft op het doek, niet meer zoals het leeft in de natuur, maar zoals het enkele uren heeft geleefd in een zeldzame en uitgelezen persoonlijkheid. […] Hier is alles origineel, het vak, de impressie en alles is waar, omdat het landschap is gevat in de werkelijkheid voordat het is geleefd door een man.' (Emile Zola, 'Mon Salon. Les Paysagistes' in: 'L'Événement illustré', 1 juni 1868).


Johan Barthold Jongkind | De diligence, La Côte-Saint-André, zwart krijt en aquarel op papier, 10,3 x 16,7 cm, gesigneerd r.o. met naamstempel en gedateerd 'La Côte St. André 10 nov 1885'

Johan Barthold Jongkind

aquarel • tekening • te koop

De diligence, La Côte-Saint-André, 1885-1885


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak