Zoek op kunstenaar
Sluit
terug
Jongkind J.B.  | Johan Barthold Jongkind | Schilderijen te koop aangeboden | De Maas in de buurt van Rotterdam, olieverf op doek 33,5 x 42,5 cm, gesigneerd linksonder en gedateerd 1869

Johan Barthold Jongkind

De Maas in de buurt van Rotterdam
olieverf op doek 33,5 x 42,5 cm, gesigneerd linksonder en gedateerd 1869

Dit ingelijste schilderij is te koop.

prijsklasse: € 25.000 - € 50.000

Dit kunstwerk bevindt zich momenteel niet in een van onze galeries!
Indien een schilderij of beeld zich elders bevindt is bezichtiging in onze zaak na afspraak veelal mogelijk. U kunt hiervoor contact opnemen met ons secretariaat.

 vraag / reactie







Herkomst: coll. Henri Rouart, Parijs (vermoedelijk rechtstreeks verworven van de kunstenaar); veiling Galerie Manzi-Joyant, Parijs, ‘coll. Henri Rouart’, 9-11 dec. 1912, lotnr. 219: veiling Sotheby’s, Londen, 30 maart 1988, lotnr. 104; part. bezit België.
Literatuur: Etienne Moreau-Nélaton, 'Jongkind raconté par lui-même', Parijs 1918, afb. 106; Paul Colin, 'Johan Barthold Jongkind', Parijs, 1931, afb. 33; A. Stein, S. Brame, F. Lorenceau, J. Sinizergues, 'Catalogue critique de l’Oeuvre de Jongkind, Volume 1: Peintures', Parijs 2003, pag. 229, cat.nr. 566 (met afb.). Le comité Jongkind de la galerie Brame & Lorenceau a reconnu l'authenticité de cette oeuvre qui est incluse au catalogue raisonné.
'Le comité Jongkind de la galerie Brame & Lorenceau a reconnu l'authenticité de cette oeuvre qui est incluse au catalogue raisonné'.

Een groot deel van zijn leven bracht Jongkind door in Frankrijk. Regelmatig reisde hij naar Nederland waar hij, vooral in en om Rotterdam, inspiratie opdeed voor zijn stads- en havengezichten en landschappen met schepen. Uniek waren zijn landschappen bij maanlicht. Zijn losse, vrije penseelstreek verleent zijn schilderijen de directheid van het werk van de impressionisten. Toch schilderde hij ze allemaal in het atelier. Franse tijdgenoten bewonderden zijn werk en algemeen zagen ze hem als de wegbereider van het impressionisme. Manet noemde hem de vader van de moderne landschapschilders. In Jongkinds vroegste werk is invloed van zijn eerste leermeester Andreas Schelfhout duidelijk aanwezig. De Franse schrijver en criticus Emile Zola (1840-1902) schreef over Jongkind: 'Ik ken geen interessantere persoonlijkheid. […] Zijn vak als schilder is net zo bijzonder als zijn manier van kijken […] Je zou zeggen dat het ruwe schetsen zijn die haastig zijn getekend, uit angst dat de eerste impressie ontsnapt. Je voelt dat het fenomeen zich afspeelt in het oog en de hand van de kunstenaar. Hij ziet een landschap in één oogopslag, in de werkelijkheid van het geheel, en vertaalt dat op zijn manier. Terwijl hij de waarheid ervan bewaart en daaraan de emotie doorgeeft die hij voelde. En dát maakt dat het landschap leeft op het doek, niet meer zoals het leeft in de natuur, maar zoals het enkele uren heeft geleefd in een zeldzame en uitgelezen persoonlijkheid. […] Hier is alles origineel, het vak, de impressie en alles is waar, omdat het landschap is gevat in de werkelijkheid voordat het is geleefd door een man.' (Emile Zola, 'Mon Salon. Les Paysagistes' in: 'L'Événement illustré', 1 juni 1868)


Jongkind J.B.  | Molen bij zonsondergang bij Overschie, olieverf op doek 42,3 x 56,2 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1859 Jongkind J.B.

Molen bij zonsondergang bij Overschie, olieverf op doek 42,3 x 56,2 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1859

Jongkind J.B.  | Molens aan een vaart in Holland, olieverf op doek 24,6 x 33,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1869 Jongkind J.B.

Molens aan een vaart in Holland, olieverf op doek 24,6 x 33,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1869


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak