Zoek op kunstenaar
Sluit
terug
Jongkind J.B.  | Johan Barthold Jongkind | Schilderijen te koop aangeboden | Molen bij zonsondergang bij Overschie, olieverf op doek 42,3 x 56,2 cm, gesigneerd linksonder en gedateerd 1859
Jongkind J.B.  | Johan Barthold Jongkind | Schilderijen te koop aangeboden | Molen bij zonsondergang bij Overschie, olieverf op doek 42,3 x 56,2 cm, gesigneerd linksonder en gedateerd 1859

Johan Barthold Jongkind

Molen bij zonsondergang bij Overschie
olieverf op doek 42,3 x 56,2 cm, gesigneerd linksonder en gedateerd 1859

Dit ingelijste schilderij is te koop.

Prijs: 135.000

 vraag / reactie







Herkomst: coll. Théophile Bascle, Bordeaux, Frankrijk; veiling Hôtel Drouot, Parijs, 23 nov. 1978, lotnr. 29, aldaar gekocht door Madrenas; veiling Germann, Zürich, Zwitserland, 30 mei 1979, lotnr. 33 (met afb.); Kunsthandel Gebr. Douwes, Amsterdam, 1979-1980, inv.nr. GD 9399; part. Coll. Verenigde Staten; Kunsthandel Simonis & Buunk, Ede, 2008; part. bezit Nederland.
Literatuur: tent.cat. Londen, Douwes Fine Art, 'Opening exhibition', 1980, cat.nr. 25 (met afb. in kleur); A. Stein, S. Brame, F. Lorenceau, J. Sinizergues, 'Catalogue critique de l’Oeuvre de Jongkind, Volume 1: Peintures', Parijs 2003, pag. 128, cat.nr. 225 (met afb. in kleur); Ton den Boon, 'Hollandse luchten', Nijmegen 2006, afb. pag. 36 en 37; Antoon Erftemeijer, ‘Zó Hollands. Het Hollandse landschap in de Nederlandse kunst sinds 1850’, Haarlem 2011, afb. in kleur pag. 18.
Tentoonstelling: Londen, Douwes Fine Art, 'Opening exhibition', 12 maart-12 april 1980; Haarlem, Frans Hals Museum/De Hallen, 'Zó Hollands. Het Hollandse landschap in de Nederlandse kunst van 1850 tot heden', 24 juni-11 sept. 2011.
Met kopie echtheidsverklaring door A. Stein, Parijs, 15 oktober 1998, nr. 1859-12.

Een groot deel van zijn leven bracht Jongkind door in Frankrijk. Regelmatig reisde hij naar Nederland waar hij, vooral in en om Rotterdam, inspiratie opdeed voor zijn stads- en havengezichten en landschappen met schepen. Uniek waren zijn landschappen bij maanlicht. Zijn losse, vrije penseelstreek verleent zijn schilderijen de directheid van het werk van de impressionisten. Toch schilderde hij ze allemaal in het atelier. Franse tijdgenoten bewonderden zijn werk en algemeen zagen ze hem als de wegbereider van het impressionisme. Manet noemde hem de vader van de moderne landschapschilders. In Jongkinds vroegste werk is invloed van zijn eerste leermeester Andreas Schelfhout duidelijk aanwezig. De Franse schrijver en criticus Emile Zola (1840-1902) schreef over Jongkind: 'Ik ken geen interessantere persoonlijkheid. […] Zijn vak als schilder is net zo bijzonder als zijn manier van kijken […] Je zou zeggen dat het ruwe schetsen zijn die haastig zijn getekend, uit angst dat de eerste impressie ontsnapt. Je voelt dat het fenomeen zich afspeelt in het oog en de hand van de kunstenaar. Hij ziet een landschap in één oogopslag, in de werkelijkheid van het geheel, en vertaalt dat op zijn manier. Terwijl hij de waarheid ervan bewaart en daaraan de emotie doorgeeft die hij voelde. En dát maakt dat het landschap leeft op het doek, niet meer zoals het leeft in de natuur, maar zoals het enkele uren heeft geleefd in een zeldzame en uitgelezen persoonlijkheid. […] Hier is alles origineel, het vak, de impressie en alles is waar, omdat het landschap is gevat in de werkelijkheid voordat het is geleefd door een man.' (Emile Zola, 'Mon Salon. Les Paysagistes' in: 'L'Événement illustré', 1 juni 1868)


Jongkind J.B.  | Moulins au bord d'un canal, Hollande, olieverf op doek 24,6 x 33,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1869 Jongkind J.B.

Moulins au bord d'un canal, Hollande, olieverf op doek 24,6 x 33,0 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1869


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak