Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Jean Béraud kunstwerk • schilderij • te koop Les Midinettes

Béraud J.  | Jean Béraud | Schilderijen te koop aangeboden | Les Midinettes, olieverf op schildersboard 54,9 x 36,7 cm, gesigneerd linksonder
Béraud J.  | Jean Béraud | Schilderijen te koop aangeboden | Les Midinettes, olieverf op schildersboard 54,9 x 36,7 cm, gesigneerd linksonder

Jean Béraud

Les Midinettes
olieverf op schildersboard 54,9 x 36,7 cm, gesigneerd linksonder

Dit schilderij is te koop.

Prijs: € 75.000

Herkomst: Galerie Bernheim-Jeune & Cie., Parijs, rechtstreeks van de schilder verworven op 4 nov. 1910, inv.nr. 18374, verkocht op 11 mei 1911; veiling Drouot, Parijs, 2 nov. 1942, lotnr. 1 (als 'Deux élégantes'); veiling Galerie Charpentier, Parijs, 7-8 dec. 1954, lotnr. 13; veiling Nouveau Drouot, Parijs, 18 juni 1985, lotnr. 3; veiling Christie's, New York, 30 okt. 1985, lotnr. 18 (als 'Les Midinettes'); nalatenschap Paula en Don Gaston, Verenigde Staten; part. bezit Verenigde Staten.
Literatuur: Patrick Waldberg, 'Eros Modern Style', Parijs, 1964, afb. pag. 17; Patrick Offenstadt, 'Jean Béraud. The Belle Époque: A Dream of Times Gone By', Catalogue Raisonné, Keulen 1999, pag. 292, cat.nr. 402.

Jean Béraud, was een in Sint Petersburg geboren Franse schilder, die na het overlijden van zijn vader naar Parijs verhuisde. Daar koos hij voor een opleiding aan de École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, waar hij les kreeg van de bekende portretschilder Léon Bonnat in academisch-naturalistische stijl. Bekendheid verwierf Béraud met zijn scenes uit het dagelijkse leven tijdens de Belle Époque. In een stijl die het midden houdt tussen de academische kunst van de Salon en die van de opkomende impressionisten beeldt hij de Champs Élysées en andere drukbevolkte boulevards af en het uitgaansleven op Montmartre en in de Opéra. Uit zijn werk spreekt vaak een groot gevoel voor humor en drijft hij regelmatig de spot met het leven van de Parijzenaars aan het einde van de 19e eeuw. Terwijl andere impressionisten in die tijd naar de buitengebieden om Parijs heen trokken om het landleven weer te geven bleef Béraud, net als zijn vriend Édouard Manet, het stadsgezicht trouw. Hij werd vooral bekend om de zijn ‘À la salle Graffard’ techniek, die hij gebruikte voor een visueel effect op zijn schilderijen en door veel schilders zou worden overgenomen. Het bovenste deel van het schilderij werd in een lichte waas geschilderd, figuren/toeschouwers werden op de voorgrond afgebeeld, terwijl andere mensen afsteken tegen een donkerder achtergrond.


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak