Zoek op kunstenaar
Sluit

publicaties

persberichten

Kelder op de begane grond

20 november 2008

Tijdens de Wintersalon 2008 van Simonis & Buunk in Ede, die gehouden wordt van 4 tot en met 20 december aanstaande, vindt een kleine maar bijzondere expositie plaats van het werk van de kunstenaar Toon Kelder (1894-1973). In twee zalen op de begane grond van het Fischerhuis krijgt de bezoeker aan de hand van ongeveer dertig schilderijen, aquarellen en tekeningen een goed overzicht van het oeuvre van deze opmerkelijke kunstenaar. De schilder-kunstcriticus Kasper Niehaus schreef in 1942 over Kelder: ‘Er wonen zoo te zeggen twee zielen in de borst van dezen schilder: die van een realist en een romanticus.’ De tentoonstelling maakt duidelijk wat hij daarmee bedoelde.

De Hagenaar Toon Kelder was zijn leven lang sterk gericht op Parijs en behoort tot de 20e-eeuwse Nederlandse kunstenaars die zich op basis daarvan steeds vernieuwden. In zijn oeuvre, dat portretten, stillevens, stadsgezichten, figuren en naakten omvat, zijn duidelijk drie perioden te onderscheiden: tot 1930 is zijn werk stevig van toets, naturalistisch en overwegend donker van kleur. Daarna volgt een ‘romantische’ tijd, waarin zijn werk steeds fantasievoller en ijler van karakter wordt. En ten slotte ging hij na 1947, vanuit het streven om de essentie van zijn onderwerpen weer te geven, over naar volledige abstractie in zwart en wit. Ook begon hij met het maken van abstracte plastieken.

Op de tentoonstelling is veel werk uit de eerste en tweede periode te zien. Uit de tweede periode vooral dromerige ideaalbeelden van ruiters, amazones, muziekanten, paarden en groepen naakten in arcadische landschappen, geschilderd in blonde tonen en amberkleuren. Daarnaast etherische vrouwelijke naakten in sierlijke poses, staand, liggend of zittend, waarvoor zijn vrouw Alexandrine vaak poseerde. Het zijn subtiele, gestileerde beelden, rijk van kleur, geschilderd in zachte, wazige tinten en al haast abstract van kwaliteit.

Afbeeldingen